Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından düzenlenen Türkiye Teknoloji Buluşmaları kapsamında 'KOBİ'ler için Dijital Dönüşüm-Eskişehir' programı Vehbi Koç Kongre Merkezi'nde gerçekleşti. Programa Vodafone Türkiye Kurumsal İşbirimi Kurumsal Ürün ve Çözümler Direktörü Berna Kulaksız, TOBB Yönetim Kurulu Üyesi ve Eskişehir Ticaret Borsası (ETB) Başkanı Ömer Zeydan, Eskişehir Ticaret Odası (ETO) Başkanı Metin Güler, Eskişehir Sanayi Odası Başkanı (ESO) Celalettin Kesikbaş ve Organize Sanayi Bölgesi Başkanı Nadir Küpeli başta olmak üzere çok sayıda iş insanı katıldı. Programda ilk olarak söz alan Vodafone Türkiye Kurumsal İşbirimi Kurumsal Ürün ve Çözümler Direktörü Berna Kulaksız, 'TOBB liderliğinde gerçekleştirdiğimiz Teknoloji Buluşmaları'nda ve dijital yolculuk eğitimlerinde KOBİ'lere danışmanlık ve mentorluk desteği sağlıyor, ülkemizin il il, sektör sektör dijital karnesini çıkarıyoruz' dedi. Eskişehir'in dijital skorunu ölçümlediklerini söyleyen Kulaksız, 'Her şeyde önde olduğu gibi Eskişehir Türkiye'nin de bir adım ötesinde. 71 olarak belirledik skoru. Baktığınızda Eskişehir'deki işletmeler Türkiye ortalamasının daha üstünde dijital' ifadelerini kullandı.
HER ŞEY VAR
Son dönemlerde endüstri 4.0'ın en fazla konuşulan konulardan biri olduğunu belirten ESO Başkanı Kesikbaş, 'Herkesin hayalini gerçeğe dönüştürebileceği bir bilgi çağındayız. Uzun zamandır şunun farkındayım; maalesef çok fazla boş yapıyoruz. Bu boş yaptığımız zamanı üreterek, inovasyon ve teknolojiye yatırım yaparak geçirmemiz gerekiyor. Dolu dolu farklı şeyler konuşuyor olmamız gerekiyor' dedi. Vizontele filmini örnek gösteren Kesikbaş, 'Türkiye'nin çok fazla Deli Eminlere ihtiyacı var. İcat çıkaranlara ihtiyacı var. Eski köye yeni adet getirenlere ihtiyacı var. Alışkanlıklarımızı değiştirmemiz gerekiyor. Değiştirmediğimiz sürece de maalesef dijital bir göç haline geleceğiz' şeklinde konuştu. Eskişehir için bir hayali olduğunu söyleyen Kesikbaş, 'Eskişehir'i Türkiye'nin start-up merkezi haline getirmek için uğraşıyoruz. Bu konuyla ilgili de yaptığımız somut şeyler var. Üniversitelerimiz var, odalarımız oldukça donanımlı, sanayi bölgemiz donanımlı. Güçleri birlikte doğru kanalize ederek geleceğin mesleklerine, sektörlerine ve Eskişehir'ine hep beraber yatırım yapmamız gerekiyor' dedi. Kesikbaş, 'Eskişehir olarak biriyle bir devrimi gerçekleştirebileceğimize fazlasıyla inanıyorum. Yeni vizyonumuzu da kent anlamında tekrardan belirleyip, Türkiye'ye örnek olacak gerçekten devrim niteliğinde bir dijital dönüşümü Eskişehir olarak gerçekleştirmemiz lazım. Bunun için Eskişehir'de her şey var' ifadelerini kullandı.
YAKIN TAKİP ŞART
ETO Başkanı Güler, dijital hayatın çok hızlı geliştiğini vurgulayarak, 'Sektörde korkunç gelişmeler var. İhracatta, ithalatta, satışta eğer bizler kendi pozisyonumuzu alamazsak yok olmak üzereyiz' dedi. Bir araştırmadan bahseden Güler, 'Gelecek 5 yıl içinde konaklama sektöründeki alışverişlerinin tümünün dijital ortamdan yapılacağıyla ilgili açıklamalar var. Araç kiralama konusunda da aynı şey geçerli. 2025 yılı içerisinde araç kiralama ofislerini görmeyeceğiz hiçbir yerde. Birçok sektör bundan sonraki süreçte yok olmayla karşı karşıya. Bu yüzden dijital dönüşümün yakından takip etmek ve ayak uydurmak zorundayız' şeklinde konuştu. Yeniliğe ayak uydurmak zorunda olduğumuzu belirten Güler, yapılan toplantının verimli olmasını dileyerek konuşmasını sonlandırdı.
E-TİCARET ATMALI
TOBB Yönetim Kurulu Üyesi ve ETB Başkanı Zeydan ise, 'Türkiye'nin geleceği gençler, yani teknolojiye hakim, dijital çağın geldiğini gören ve kendisini hazırlayan gençlerimizdir' dedi. Zeydan, 'Türkiye'nin cari açık ve işsizlik sorunlarını dijital ekonomi, e-ticaret ve özellikle e-ihracata yatırım yaparak çözmesi mümkündür. Dünyada e-ticaret hacmi 2,8 trilyon dolara ulaştı. Bu hacmin yaklaşık 4'te biri de e-ihracat şeklinde. Yakın bir zaman içinde küresel e-ticaret 4 trilyon dolara, e-ihracat 1 trilyon dolara ulaşacak. Türkiye ekonomisi şu anda daralma yaşamaktayken e-ticaret hacminin artmaya devam ettiğini, 2019'da 70 milyarlık bir hacmin söz konusu olduğunu hesaplayabiliyoruz. Artık hedefimiz küresel e-ticaret pastasından pay almak olmalıdır. Dünya ekonomisinde e-ticarette payımız şu anda yüzde 1 civarında. Bunu artırmak zorundayız' ifadelerini kullandı. Konuşmaların ardından sektörde öncü isimler dijital dönüşümle ilgili sunumlar gerçekleştirdi. HM
Editör: TE Bilisim