Bilecik'in Bozüyük ilçesinde inşaatı devam eden bir tünel içinde kılavuz trenin raydan çıkması sonucu Eskişehirli makinistler Sedat Yurtsever ile Recep Tunaboylu yaşamlarını yitirdi. CHP Milletvekili Utku Çakırözer kazanın ardındaki vahim iddiaları kamuoyu ile paylaşarak, Meclis gündemine taşıdı.
VAHİM İDDİALARI SIRADI
Hızlı tren hattı üzerindeki çalışmaların tamamlanmadan sefere başlandığını aktaran Çakırözer kazaya ilişkin vahim iddiaları şöyle sıraladı: 'Konvansiyonel hat üzerinden ulaşım sağlanıyor: Kazanın meydana geldiği tünel arazi yapısı itibariyle göçüklerin oluştuğu, bundan dolayı tünelin tamamının açılamadığı ve bay pas hattı yapılarak konvansiyonel hat üzerinden bağlantı yapıldığı bilinmektedir. Hızlı tren seferlerinin yapıldığı hatların viraj olmaması gerektiği, üzerinde konvensiyonel bir hat bulunmaması gerektiği herkes tarafından bilinmekte. Ama yol yaptık, tren hatların uzattık demek için bu yollar vahim koşullara rağmen hizmete açıldı. Eğer bu virajın bulunduğu bölgeye hat konuluyorsa hızlı trenlerin de çalıştırılmaması gerekiyor.'
İNŞAAT DEVAM EDİYOR
İnşaat çalışmaları üzerinde seferler yapıldığını belirten Çakırözer, 'Eskişehir –İstanbul tren hattı seferleri 25 Temmuz 2014 yılında tam olarak bitirilmeden başlandı. Kazanın meydana geldiği alan üzerinde de hızlı tren tüneli bitmediği için yolu eski hattan verdiler. Bu yol üzerinde inşaat hala devam ediyor. Avrupa Tren Kontrol Sistemi devreye girmemiş: Trenler üzerinde kontrolü sağlayan ERTM sistemi bulunmakta. ERTM sistemi amacı makinistin olası hatasını ortadan kaldırmak için kurulmuştur. Eğer makinist o süre içinde hızı düşürmezse bu sistem otomatik devreye giriyor. Ama buradaki sistem o an çalışmıyor, devreye girmiyor. Makinistler tarafından uyarıda bulunulmuş: Daha önce bu yolda sefere çıkan makinistlerin ERTM Sisteminin çalışmadığına ilişkin uyarılarda bulunduğu, sistemin gerekli zamanlarda devreye girmediğini söyledikleri bilinmekte' dedi.
SON VERİN
İktidarın özellikle seçim zamanlarına yakın tarihlerde şov amaçlı rant uğruna bitmeyen yolları açtığını aktaran Çakırözer, 'Ankara-İstanbul hızlı tren hattı üzerinde de tam olarak bu gerçekleşmiştir. İktidar hızlı teren güzergahı üzerinde gerekli olan tüm çalışmaları bitirmeden seferleri başlatmıştır. Artık bunlara son verilmelidir. Rant uğruna insanların hayatı tehlikeye atılmamalıdır' diye konuştu.
KONTROLLER NE SIKLIKTA YAPILIYOR?
Çakırözer iddiaları Meclis gündemine taşıyarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turan'ın yanıtlaması talebiyle soru önergesi verdi. Çakırözer Bakan Cahit'ten şu sorulara yanıt istedi: 'Kazanın meydana geldiği yol ve lokomotifte Avrupa Tren Kontrol Sistemi bulunmakta mıdır? Kaza anında bu sistemin devreye girmediği doğru mudur? Ankara – İstanbul hızlı tren hattı üzerinde kontroller ne sıklıkta yapılmaktadır. Hızlı tren güzergahının bazı bölümlerinde inşaat çalışmaları yapıldığı halde neden bu yollar kullanılmaktadır?' HM
Editör: TE Bilisim