Eskişehir'de toplu taşımanın maliyeti nedir? Günlük, aylık, yıllık kaç kişi biner, iner? Bir kişinin maliyeti nedir? Belediye ne kazanır? Bu soruların yanıtlarını bulamadım.
Yalnızca şöyle bir bilgi var, Estram'da 2017 yılında 42 milyon yolcu taşınmış (http://www2.estram.com.tr/Cntnt/25). Bir o kadar da otobüslerde taşınmıştır. Toplam olur 80 milyon. Gerçekçi bir tahmin ile 2019'da 100 milyon yolcu taşınacağını öngörebiliriz.
Bilet fiyatları indirimli 1,60 (+35) ile tam esbilet 3,5 arasında. Ortalaması 2,75 lira. Buna göre Eskişehir'de toplu taşımanın bir yıllık maliyeti 275 milyon liradır.
  • Bu kişilerin %1'i bisikleti seçse 2 milyon 750 bin lira tasarruf sağlanır.
  • Bisikleti seçen kişi sayısı %10 olsa tasarruf 27 milyon 500 lirayı bulur.
  • Oran %50 olduğunda tasarruf 140 milyon.
Kabul edelim ki %50 bugün için tam bir hayal. Avrupa'da birkaç kent var bu oranı yakalayan. Kopenhag, Amsterdam ve Utreht. Türkiye için %10 bile bir bisiklet devrimidir. Bisikletle ilgili doğru düzenlemeleri yapan birçok kent bir kaç yıl gibi kısa sürede bu oranı yakalayabiliyor. Örnekleri var; Sevilla, Nantes, Paris, Londra, New York.
Türkiye'de bisikletli ulaşıma ilişkin güvenilir bir sayı yok. En çok kullanılan kentlerin İzmir, Konya olduğu öngörülüyor. Bunlarda bile toplam ulaşımın %1'ini bulduğunu sanmıyorum.
Eskişehir bisikletli ulaşım için birçok fırsat barındırıyor. Bu fırsatlar doğru yönetilirse Eskişehir Türkiye'nin bisiklet başkenti olabilir.
Basitçe, toplu taşıma sisteminin %10'u bisikleti seçmesi her yıl 27 milyon liranın insanların cebinde kalması anlamına gelir. Nereden bakılırsa bakılsın, hem kişiler için hem kamu için, büyük bir tasarruf olacağı kabul edilmelidir. Bu kaynak da başka ihtiyaçlara, verimli yatırımlara yönelebilir.
Madalyonun bir de arka yüzü var. Belediye için bu gelir kaybı olarak yorumlanabilir. İnsanlar için taşıma gideri işletmeci için, belediye için taşımadan sağlanan gelir olarak görülüyor sanırım.
Yöneticiler, yetkililer bu konuyu nasıl değerlendirir, çok merak ediyorum doğrusu. Yıllardır bisikletli ulaşımın desteklenmemesinin nedeni bu olabilir mi?

***

BAŞKA BİR ESKİŞEHİR
Geçen hafta Hürriyet Gazetesinde yayınlandı, 'Bisikletli ulaşım farkındalığı için Türkiye'ye 'iletişim fonu' verilecek. Fonu bisikleti ulaşım aracı haline getirmek isteyen belediyelerin farkındalık kampanyalarına destek olacak projede İzmir ve Eskişehir Büyükşehir Belediyesi ile Lüleburgaz Belediyesi kullanacak.
İzmir'i de Lüleburgaz'ı da beğenerek takip ediyorum yıllardır. Gerçekten de bisikletli ulaşım konusunda örnek işleri başarıyorlar.
Hürriyet'in haberinde daha da şaşırtıcı başka bir bilgi ise Eskişehir'in 65 km ile Türkiye'nin en uzun 3. bisiklet yoluna sahip olması. Benim yaşadığım Eskişehir'de 65 metre bile standartlara uygun, ulaşıma hizmet eden bisiklet yolu yok!

***
BİSİKLOPEDİ
TÜRKİYE'DEKİ BİSİKLET MARKALARI
KATLANIR BİSİKLET MARKALARI ***

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
29 Mayıs
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
30 Mayıs
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
31 Mayıs
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun