Herkeste aynı organ var.
Var olmasına var da,
Herkes farklı amaçla kullanılıyor
Kiminin dili dedikodu yapar, kiminin dili ilim yapar.
Kiminin ayakları iyiliğe gider, kiminin ayakları kötülüğe gider.
Kiminin elleri silah tutar, kiminin elleri kalem tutar.
Kiminin kalbi aşkla doludur, kiminin nefretle doludur.
Kiminin gözü iyiliğe bakar, kiminin kötülüğe bakar.

***

Gelin her şeyi bir tarafa bırakalım beynimizi etkin bir şekilde kullanalım. Kötülüğe yer kalmasın.
Üsküdar Üniversitesi tarafından 'Kullan ya da kaybet' ismiyle hazırlanan kılavuz, beyni daha verimli kullanmanın yollarını öğretiyor.
İnsan beyni yaklaşık 100 milyar hücreden oluşuyor. Aynı anda trilyonlarca uyarı alıp aynı anda cevaplama yeteneğine sahip. Prof. Dr. Nevzat Tarhan'ın öncülüğünde Üsküdar Üniversitesi akademik kadrosu tarafından hazırlanan 'Kullan ya da kaybet' kılavuzu, 20 maddede beyni daha verimli kullanmanın yollarını öğretiyor.

Anıları depola: Bilgilerini kaydet, hatırla ve gözden geçir. Değerlendir!
Öngörülere sahip olduğunu fark et: Gelecek planları zaten yapabiliyorsun. Beynin bu konuda sana imkan tanıyor. Fark et!
Duyguların merkezini keşfet: Vereceğin duygusal tepkilerin nasıl olması gerektiğine beynin sinyalleri karar verir. Bu sinyalleri kontrol etme gücü sana ait. Keşfet!
Bilgi birikimi geliştir: Zaman içinde edindiğin bilgilerin önemini fark et ve bunları değerlendir. Beynin sana bu imkanı sunar. Geliştir!
Uykunun önemini algıla: Düzenli uyku öğrenme kapasitesini artırır. Algıla!
Bilinçli olduğunu fark et: Beyninde binlerce nöron senin bilincini oluşturur. Fark et!
Amacını belirle: Amaçların yakınlarında bir yerlerde duruyor. Belirle!
Stratejik düşün: İleride nasıl biri olup, nasıl anılmak istediğine karar ver. Düşün.
Sevdiğin sporu yap: En sevdiğin sporu belirle. Spor yap!
Beynini zorla: Zihinsel egzersiz yap. Yeni şeyler öğren, rutini değiştir. Zorla!
5N1K kullan: Hafızanın 6 sadık hizmetçisi: Kim, Ne, Nerede, Ne zaman, Nasıl, Niçin soruları. Bu sorular dilinin ucunda. Kullan!
Şoför koltuğuna otur: Yolu en iyi şekilde öğrenmek için şoförlük yap. Gözlemci ol!
Öğrenmeyi durdurma: Öğrenmenin sonu yok. Durdurma!
Basit ol: 'Az ye, az uyu, az konuş' felsefeye uy. Basit ol!
Sosyal temas kur: Hayvanlarla, insanlarla, çiçeklerle bağlantı kur. Sosyal temas kur!
Gülümse: Hayatının hiçbir anında gülmekten kaçınma. Gülmek beynin parçalarını harekete geçirir. Gülümse!
Yazı yaz: Yazmak, beynin için de çok özel bir egzersiz. Yazı yaz!
Net ol: Zihinsel işler yapacağın yeri buna uygun biçimde tasarla ve şekillendir. Net ol!
Yediklerine dikkat et: Ceviz, badem, fındık, kırmızı meyveler, taze besinler tüket.
Hareketli ol: Bir adım fazla atmak beynin oksijen almasını sağlar. Egzersiz yap!

***

Aslında bizde bu 20 maddenin fazlası var. Beyni kılavuz olmadan, doğuştan daha etkin kullanabiliyoruz. Sonradan olan oluyor.
Küçük çocuklara bakın, yani okula henüz başlamamış çocuklara, zekalarını ne kadar güzel kullanıyorlar. Sürekli araştırma içindeler.
Bir de okula gitmiş bir çocuğa bakın, artık her şeyi ezbere yapmaya başlar. Kurallar vardır.
Evde ya da çevrede, büyükler ne derse onu yapar. Kendi fikrini söylemeye kalktığında oturtturulur. 'Sus! Sen nerden bileceksin?'
Ben yaratıcılığın ölmesini büyük çoğunlukla eğitim sistemi ve aileye bağlıyorum.
Bırakın çocuklar özgür düşünsün, üretsin. Sonra acısını toplum olarak çekiyoruz. Üretmeyen boş duran beyin kötülük üretiyor.