TARIM FUARI

İbrahim Gerede

BELEDİYELERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE “KENT ENSTİTÜLERİ”

17 Nisan 2018 06:00
A
a
Bugün 17 Nisan…
Köy Enstitülerinin 78. Kuruluş Yıldönümü.
Gün, enseyi karartma ya da geçmişe nağmeler düzme günü değil; bugüne ve geleceğe sonuçlar çıkarma günüdür.
Bu bağlamda “Köy Enstitüleri Sistemi” bugünün ve yarınların eğitim sisteminde yararlanılabilecek önemli bir kaynaktır.
Yani günümüzün evrensel eğitim sorunu, tıpkı Köy Enstitülerinin yapmaya çalıştığı gibi: “Laik, bilimsel, demokratik ve kamusal eğitim ilkelerini korumak ve geliştirmektir…”
KENT ENSTİTÜLERİNE DOĞRU…
“Türkiye’de Belediyelerin Eğitimdeki Yeri ve Kent Enstitüleri” konusu bir bütünlük içinde değerlendirildiğinde özetle şu sonuçlar çıkarılabilir:
1.Çağdaş demokrasi öğretisinde “Katılımcılık ve çoğulculuk” demokrasinin temel ilkeleri olarak kabul ediliyor ve bu bağlamda “Yerel yönetimler demokrasinin beşiğidir…” deniliyor.
Çağdaş yönetim bilimi verileri “Yerinden yönetim uygulamalarının daha işlevsel ve verimli olduğunu” ortaya koyuyor.
Türkiye’nin de taraf olduğu birçok uluslararası sözleşme “Yerel yönetimlerin yetki ve görevlerinin artırılmasını” gerektiriyor.
Özellikle “Avrupa Yerel Yönetimler Özerlik Şartı”, çok önemli bir hukuksal belge olmasının yanında yerel yönetimlerle ilgili olarak yaptığı “kavram, terim ve işleyiş tanımları” ile de değerli bir başvuru kaynağıdır.
Uygulamada gelişmiş ülkelerdeki toplumsal yaşam içinde yerel yönetimlerin ağırlıkları giderek artıyor.
2. Bu doğrultuda, “Eğitimde kalitenin ve eşitliğin geliştirilmesi için, yerel olanakların ve yerel kararların geliştirilmesi” yaklaşımı da ağırlık kazanıyor.
3. Türkiye’de son yıllarda yapılan yasal düzenlemeler ve yaşam pratiğinin sonucu olarak, “Belediyeler” yerel yönetim alanının temel unsuru durumuna gelmiştir.
4. Son yıllarda çağdaş toplumsal yaşamda ciddi sorunların yaşanmakta olduğu Türkiye’de gerek evrensel hukuk kuralları, gerekse ülkenin özgün koşulları “Belediyelerin yetki ve görevlerinin artırılmasını” adeta dayatıyor.
5. Ülkemizde yerel yönetimlerle ilgili yasalar ve toplumsal yaşam pratiğinden kaynaklanan zorunluluklar, belediyelere “yaşam boyu eğitim” alanında önemli yetki ve görevler yüklemektedir.
Ancak belediyelerin eğitim alanında yaptıkları çalışmalar nitelik ve nicelik olarak yeterli değildir.
Üstelik mevcut çalışmalar da diğer eğitim kuruluşlarıyla ve diğer belediyelerle eşgüdümlü değildir.
6. Ulusal ve evrensel boyutlarıyla eğitim alanında önemli bir deneyim olan “Köy Enstitüleri Sistemi”, ülkemizin eğitim sisteminde yararlanılabilecek önemli bir kaynaktır.
7. Köy Enstitüleri deneyiminden çıkarılacak gelecek önerisi “KENT ENSTİTÜLERİ” olmalıdır.
“Laik, bilimsel, demokratik ve kamusal eğitim” ilkelerini temel alan Kent Enstitüleri; Belediyelerin sorumluluğu altında, konuyla ilgili kamu kurumlarının, üniversitelerin ve ilgili STK’ların katkılarıyla “Yaşam boyu öğretim/eğitim veren kurumlar” olmalıdır.
8. Eskişehir, Köy Enstitülerinin kuruluş ve uygulama aşamalarında önemli bir merkez olmuştur.
Ayrıca Eskişehir’de 1990 sonrasından günümüze “eğitim örgütleri, belediyeler ve üniversiteler tarafından birlikte düzenlenen kaliteli ve katılımlı anma etkinliklerinin” doğal sonucu olarak, Köy Enstitüleri konusunda çok zengin bilgi ve kültür birikimi oluşmuştur.
Daha da önemlisi, Eskişehir’de son yıllarda çağdaş belediyecilik alanında ulusal ve uluslararası boyutta başarılı çalışmalar yapılması, Kent Enstitülerinin ilk uygulamalarının Eskişehir’de başlatılması için önemli bir avantajdır.
9. AKP İktidarının “merkezi yönetime ağırlık vermesi, laik ve bilimsel eğitime aykırı yasal düzenlemeler ve uygulamalar yapması, yaşam boyu eğitim çalışmalarında muhalif belediyelere zorluklar çıkarması…” gibi sorunlar, Kent Enstitüleri uygulaması için önemli engellerdir.
10. Ancak her türlü olumsuzluğa rağmen, çağdaş ve uygulanabilir özellikte alternatif projelerin geliştirilmesi önemlidir.
Tepebaşı Belediyesi bünyesinde Sayın Ahmet ATAÇ’ın başkanlığı dönemlerinde “BELDE EVLERİ” adı altında çok yaygın bir biçimde sürdürülmekte olan yaşam boyu eğitim çalışmalarının son yıllarda “Tepebaşı Belediyesi Kent Enstitüsü” adı altında sürdürülmesi örnek bir uygulamadır.
11. Eğer iyi değerlendirilebilirse Kent Enstitülerinin tarihsel, hukuksal, bilimsel ve siyasal anlamda güçlü dayanakları vardır. Uygulanabilirlik ve sürdürülebilirlik olasılıkları çok güçlüdür.
*******
KÖY ENSTİTÜLERİNİN 78. KURULUŞ YILDÖNÜMÜ ETKİNLİKLERİ
Köy Enstitülerinin 78. Kuruluş Yıldönümü dolayısıyla 17 Nisan 2018 günü (bugün) EĞİT- DER, YKKED, TEÖ- DER Eskişehir Şubeleri tarafından birlikte düzenlenen etkinlik programı şöyledir:
1.Saat: 11.00 – Vilayet alanındaki Atatürk Anıtına çelenk koyma ve basın açıklaması,
2. Saat: 12.30 – 71 Evler Mahallesi İsmail Hakkı Tonguç Parkında öğle yemeği,
3. Saat: 18.00 – Altınsaray Düğün Salonunda konferans ve akşam yemeği.
   (Etkinlik davetiyeleri düzenleyen derneklerden alınacaktır.)
Birlikte olmak dileğiyle…
Sağlıkla, sevgiyle, dostlukla…
 
 
 
 
1000
icon
Nevzat TÜRKEL 17 Nisan 2018 13:05

Kutluyorum, hocam.... Selamlar.

0 1 Cevap Yaz
alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat


Eskişehir ve Eskişehirspor haberleri için gerçek kaynağınız Son Haber Gazetesi