Perşembe gecesi herkesin Türkiye Kupası Final maçına kilitlendiği saatlerde acı haberler art arda geldi. Şırnak'ta helikopter kazasında 13 Diyarbakır Lice'de 3 askerimiz şehit olmuştu. Kuzey Irak sınırına yakın Şırnak'taki üs bölgelerini denetlemek üzere Şırnak 23'üncü Jandarma Sınır Tümen Komutanlığı'ndan Cougar tipi helikopterle yola çıkan Tümgeneral Aydoğan Aydın ile birlikte 2 albay, 1 yarbay, 1 binbaşı, 3 yüzbaşı, 1 üsteğmen, 2 başçavuş ve 2 uzman çavuştan oluşan ekip operasyon bölgelerini denetledikten sonra akşam Şenoba beldesinde iftar yapmışlardı. Tümene dönmek için saat 20.55'te havalanan helikopter bir vadiden geçerken her iki yamaçta bulunan yüksek gerilim direklerinin arasındaki tellere takıldı. Helikopter, ekseni etrafından dönerek yaklaşık 300 metre yükseklikten yere çakıldı.
Alev alan helikopterdeki mühimmat infilak etti. Enkaza ulaşıldığında helikopterdekilerin tamamının şehit olduğu anlaşılmıştı. Başta aileleri olmak üzere hepimiz için tarifi bile çok zor olan bu acı durumu Cuma günü yayımlanan gazetelerde en güzel Cumhuriyet Gazetesi anlatmıştı, 'Bir ülkenin gözyaşları'! Gerçekten de son yıllarda o kadar fazla şehit verdi ki bu ülke gözyaşlarını dökmemek elde değil. Her birinin ayrı ayrı hikayesi olan vatan evlatlarınında belli bir süre sonra hikayelerinin unutulacağını diğerleri gibi kanıksanacak olacağını bilsek de gözyaşlarını dökeceğiz!
Ama bu noktada tartışılması gereken önemli nokta ise belli bir ihmalin olup olmadığıdır? Kazayla ilgili en çarpıcı ve dikkat çekici iddia Odatv haber sitesinde yer aldı; 'Gerilim hattına takılarak düşen helikopterin HETS olarak adlandırılan Helikopter Engel Tespit Sistemi'ne (HETS) sahip olmadığı ileri sürüldü. Helikopterin uçuş yaptığı arazi üzerindeki gerilim hatları, uçuş rotasını gören yükseltiler gibi engeller için pilotların önceden hem görsel hem de sesli olarak uyarıldığı bu sistemin helikopterlere takılması için 2010 yılında çalışmalara başladığı biliniyordu.
Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından açılan ihale, 2014 yılında acil ihtiyaç nedeniyle hazır alıma çevrilmişti. Ancak Savunma Sanayii Müsteşarlığı'nın internet sitesinde yer alan duyuruya göre, çalışmalar 7 yıldır sonlandırılamazken, ihale de 3 yıldır tamamlanamadı. Kara Kuvvetleri'ne bağlı 172 adet helikoptere engel tespit kabiliyetinin kazandırılması amacıyla başlatılan projenin ihale sonuçlanmadığı için proje yüklenicisi ve sözleşme imza tarihi belli değil. İhale açıklamasının 'Mevcut durum' bölümünde ise 'Sözleşme imza çalışmalarına devam edilmektedir' ifadeleri yer alıyor.
Savunma Sanayii Müsteşarlığı'na göre TSK bünyesindeki 172 helikopterde bu sistem bulunmuyor. Bu da benzer kazaların tekrarlanma ihtimalinin olduğu anlamına geliyor. Eğer durum gerçekten böyle ise sıradan bir ihale yapılmadığından bu kadar askerimiz şehit oluyor ve hala da risk devam ediyorsa gerçekten oturup hep beraber çağ atlayan ülkemiz! ve şehitlerimiz için bir kez daha ağlayalım!...