Şehrimizde ise Porsuk'un kıyısına yapılan dekorasyonun adıdır, bisiklet yolu. Bir de Atatürk Bulvarında yayalara bile dar gelen kaldırımın bir bölümüdür. Genellikle yayaların ve park eden motosikletlerindir burası.
Her şeye karşın yine de bisiklet yolunu bisikletler de kullanabilir. Bunun için birçok kez yayaları uyarmak ya da çevrelerinden dolanmak gerekir. Park eden motosikletler ya da esnafa ait başka ıvır zıvırdan kaçmak için yayaya ait kısma geçilir. Bu kez de yürüyenler tarafından azarlanıyor, tacize uğranıyor.
Bütün bu mücadele sonunda çok yavaş ilerlenir. Bisiklete binmenin yürümeye bir üstünlüğü kalmaz. Bir dahaki sefere araç yolu ya da ara sokaklar tercih edilir.
Oysa güvenli bir bisiklet yolu olsa Eskişehir bisikletli ulaşım için çok uygundur. Birkaç mahalle dışında rampa yoktur. Kentin en uzak noktasına bisikletle ulaşım yarım saat, bilemedin 45 dakikadır.
Güvenli bisiklet yolu ve düzenlemesi olduğunda bisikletli ulaşım hızı 20-30 km'yi bulur. Bisiklet kent içi ulaşımda başka tüm araçlarından hızlıdır. Dahası bisikletle evin kapısından çıkıldığında yol almaya başlanır. İş yerinin ya da gitmek istenen yerin kapısına kadar ulaşılır. Otopark aranmaz. Otobüs, tramvay durağına kadar yürünerek zaman kaybedilmez. Araç beklenmez, vs.
Avrupa'da, Amerika'da ve dünyanın pek çok gelişmiş kentinde sürdürülebilir yaşam ve ulaşımın yolu bisiklettir. Hatta bisiklet için şehirler arası yollar yapılmıştır. Avrupa bisiklet yolu ağı EuroVelo toplam 60.000 km'yi buluyor. Atlantik'ten Pasifik'e Kuzey Kanada'yı kat eden bisiklet yolu Trans Canada Trail ise 24.000 km.
Ülkemizde henüz bunlara benzer bir yol yok. Dahası böyle bir hedef, proje de yok.
Türkiye'de var olan işlevsel bisiklet yolları aşağı yukarı şu şekilde:
Konya: 450 km
Bursa: 80 km
İzmir: 50
İstanbul: ?
Ankara: 0
Eskişehir: 0
Bu son sıfır, Eskişehir'in değil ama aslında Eskişehir kent yöneticilerinin bisiklet sınavından aldığı nottur.
Dip not: Eskişehir'in sıfırına itiraz edilebilir. İsterseniz onu 3, 5 hadi 10 kabul edin. Ne olur ki?
Bisiklet Yolu
Karayolunun sadece bisikletlilerin kullanmalarına ayrılan kısmına bisiklet yolu denir (2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu).
Şehrimizde ise Porsuk'un kıyısına yapılan dekorasyonun adıdır, bisiklet yolu. Bir de Atatürk Bulvarında yayalara bile dar gelen kaldırımın bir bölümüdür. Genellikle yayaların ve park eden motosikletlerindir burası.
Her şeye karşın yine de bisiklet yolunu bisikletler de kullanabilir. Bunun için birçok kez yayaları uyarmak ya da çevrelerinden dolanmak gerekir. Park eden motosikletler ya da esnafa ait başka ıvır zıvırdan kaçmak için yayaya ait kısma geçilir. Bu kez de yürüyenler tarafından azarlanıyor, tacize uğranıyor.
Bütün bu mücadele sonunda çok yavaş ilerlenir. Bisiklete binmenin yürümeye bir üstünlüğü kalmaz. Bir dahaki sefere araç yolu ya da ara sokaklar tercih edilir.
Oysa güvenli bir bisiklet yolu olsa Eskişehir bisikletli ulaşım için çok uygundur. Birkaç mahalle dışında rampa yoktur. Kentin en uzak noktasına bisikletle ulaşım yarım saat, bilemedin 45 dakikadır.
Güvenli bisiklet yolu ve düzenlemesi olduğunda bisikletli ulaşım hızı 20-30 km'yi bulur. Bisiklet kent içi ulaşımda başka tüm araçlarından hızlıdır. Dahası bisikletle evin kapısından çıkıldığında yol almaya başlanır. İş yerinin ya da gitmek istenen yerin kapısına kadar ulaşılır. Otopark aranmaz. Otobüs, tramvay durağına kadar yürünerek zaman kaybedilmez. Araç beklenmez, vs.
Avrupa'da, Amerika'da ve dünyanın pek çok gelişmiş kentinde sürdürülebilir yaşam ve ulaşımın yolu bisiklettir. Hatta bisiklet için şehirler arası yollar yapılmıştır. Avrupa bisiklet yolu ağı EuroVelo toplam 60.000 km'yi buluyor. Atlantik'ten Pasifik'e Kuzey Kanada'yı kat eden bisiklet yolu Trans Canada Trail ise 24.000 km.
Ülkemizde henüz bunlara benzer bir yol yok. Dahası böyle bir hedef, proje de yok.
Türkiye'de var olan işlevsel bisiklet yolları aşağı yukarı şu şekilde:
Konya: 450 km
Bursa: 80 km
İzmir: 50
İstanbul: ?
Ankara: 0
Eskişehir: 0
Bu son sıfır, Eskişehir'in değil ama aslında Eskişehir kent yöneticilerinin bisiklet sınavından aldığı nottur.
Dip not: Eskişehir'in sıfırına itiraz edilebilir. İsterseniz onu 3, 5 hadi 10 kabul edin. Ne olur ki?
***
BİSİKLOPEDİ
VİTES KULLANIMI
Temel kural ön ve arka dişlilerin birbirine paralel hareket etmesidir. Şöyle ki:
• Ön dişli içteyken (en küçük dişli) arka da içte (ama büyüklerde!) olmalı.
• Ön dişli dıştayken (en büyük dişli) arka da dışta (bu kez küçüklerde!) olmalı.
Çapraz, Yanlış Vites Kullanımı
En çok yapılan hata budur. Zincir vites sistemine sürter, zarar görür. Aşırı gerilen zincir kopabilir ya da vites sistemi kırılabilir.
Özellikle büyük ön dişli ile büyük arka dişli, çapraz kullanılmamalıdır!
Vites Değiştirme
Vites değiştirirken pedallara güç uygulamaz. Vites değiştirirken bisikletin pedalı kolaylıkla dönüyor olmalıdır.
Devir düşmüş, pedal zor dönüyorsa vites değiştirmek için artık geç kalınmıştır. Zincir zarar görüp, kırılabilir. Çoğulukla rampalarda karşılaşılan bu durumda en iyisi, durup iniş yönünde vitesi değiştirmektir.
***
Tarih | Düzenleyen | Buluşma Yeri | Saati | Açıklama |
5 Aralık Çarşamba |
Vel-Esbid (Esk. Bisiklet Derneği) |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.15 | Yeni başlayanlara uygun |
6 Aralık Perşembe |
PAB (Perş. Akşamı Bisikletlileri) |
EsPark Bağlar Kapısı |
20.00 | |
7 Aralık Cuma |
Dorlion Bisiklet Grubu |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.45 |