İnsanın karbon gazı ile çevreye verdiği zararın karbondioksit cinsinden ölçüsüne karbon ayak izi adı veriliyor.
Bisikletin ulaşım aracı olarak kullanılması karbon ayak izini azaltıyor. Otomobil ile gidilecek yol bisikletle gidildiğinde çevreye verilen zarar 15 kat azalıyor. Otobüs ile gidilecek yol bisiklet ile gidildiğinde ise karbon ayak izi 5 kat azalıyor.
Bir otomobilin trafikte kapladığı alana en az 4 bisiklet sığabiliyor. Otomobilin park yerinde kapladığı alana ise en az 8 bisiklet sığıyor. Bisikletli ulaşım için gerekli olan yol otomobil yolunun 1/4'ü, yalnızca bir şeridi genişliğinde olabiliyor. Böylece yol yapımı, onarımı, bakımı için çevreye verilen zararlar da 4 kat azalıyor.
Bir otobüs ortalama 70-80 kişi taşıyabiliyor. Otobüsün yolda kapladığı alan ise 40-50 metrekare.
70-80 kişi otomobil ile yolculuk yaptığında yolda kapladıkları alan 1000 metrekareyi buluyor. Çünkü kent içi ulaşımda otomobil yolcu ortalaması 1,2'dir.
Ulaşım için bisikleti seçtiklerinde ise 70-80 kişi neredeyse bir otobüsün kapladığı alana sığıyor. İki katı olsa en çok 100 metrekare.
Bisiklet ulaşım alt yapısının ekonomikliği ile de karbon ayak izini azaltıyor.
Bisikletin karbon ayak izi konusundaki tek olumsuz sicili neredeyse tüm donanımlarının uzak doğuda üretilmesi. Çin'den dünyanın başka yerlerine taşıma maliyetleri ile çevreye zarar veriyor. Buna karşı kullanıcılar ulaşabildikleri ölçüde yerel üretici ve ürünleri seçip, kullanım ömrü uzun olan donanımları tercih edebilirler.

Karbon Ayak İzini Azaltmak İçin Öneriler
  • Ulaşım için uçak kullanmamak (yakın mesafelerde tren, otobüs); yürümek ya da bisiklet kullanmak, otomobil yerine de toplu taşıma araçlarını kullanmak
  • Ambalajlı ürün tüketmemek/az tüketmek, geri dönüşüm sürecini etkin kullanmak
  • Enerji üretiminde fosil yakıtlar (kömür, doğal gaz vb.) yerine yenilenebilir enerji kaynakları (rüzgar, güneş) kullanmak
  • Isı yalıtımı ve doğal havalandırma ilkelerine uygun, çevre dostu binalar inşa etmek
  • Çevre dostu, enerji verimli elektrik ve elektronik araçlar (buz dolabı, klima vb.) kullanmak
  • Uzak mesafelerden gelenler yerine yerel ürünleri tüketmek
***
Türkiye'de Bisikletin Tarihi
Osmanlıda Bisiklet
  • 1885 Türklerin bisiklet ile tanışması: Mösyö Tomas İstefanis adında bir Amerikalı bisikletiyle İstanbul'a gelir, buradan sırasıyla İzmit, Ankara, Yozgat ve Sivas yolunu izler.
  • 1895'in 15 Mayıs'ında İzmir'de ilk bisiklet yarışması yapılır. Aynı yıl 18 Ağustos'ta İstanbul'da. Dünyada ilk bisiklet yarışı ise 1868 Paris.
  • 1900 Bisiklet ile ilgili ilk kitap, Ahmet Tevfik'in 'Velosiped ile Bir Cevelan (Hüdavendigar Vilayeti Dahilinde)' yayınlanıyor.
Cumhuriyet Sonrası Bisiklet
  • 1923 Türkiye Bisiklet Federasyonu kurulur
  • 1924 Türk bisikletçiler ilk olimpiyatlara katılmak için Paris'e giderler ama katılamazlar. Bisikletleri uygun değildir.
  • 1924 İlk yol yarışı Fethiye-Antalya arasında Ege Gençlerbirliği Kulübü tarafından düzenlenir.
  • 1924 ilk Türkiye Bisiklet Birinciliği Ankara Muhafızgücü Sopr Alanında yapılır. Cavit Cav kazanır. Türkiye'nin ilk sürat ve makavemet yarışı şampiyonu olur.
  • 1926 ilk Türkiye Bisiklet Şampiyonası İstanbul'da yapılır. Cavit Cav hem sürat, hem de makavemet dallarında ilk Türkiye şampiyonluğunu kazanır.
  • 1927 ilk milli karşılaşma Taksim Stadı pistinde Bulgaristan ile yapılır. Bulgar ve Türk bisikletçiler birincilikleri eşit sayıda paylaşır.
  • 1928 Türk Milli Takımı ilk kez olimpiyatlara katılır Amsterdam Olimpiyatları.
  • 1933 Cavit Cav bisiklet atölyesini Cav Bisiklet Fabrikası olarak büyütür ve ilk yerli bisikleti üretir.
  • 1940 İlk kez düzenlenen Balkan Bisiklet Şampiyonası'nda pist yarışında Krikor Cambaz Orhan Suda ile takım takip yarışında da Türk Takımı iki gümüş madalya kazanmıştır
  • 1949 İlk veledrom Konya'da yapılmıştır
  • 1963 İlk yerli bisiklet fabrikası Bisan A.Ş. İzmir'de
  • 1964 İlk Cumhurbaşkanlığı Uluslararası Türkiye Bisiklet Turu
  • 1968 İlk bisiklet kulübü İstanbul Bisiklet İhtisas Kulübü
  • 1971 İlk Uluslar arası madalya İzmir'de yapılan Akdeniz Oyunları'nda Türk takımının yol dayanıklılık yarışındaki üçüncülüğü ve aynı yılın Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu'nda Erol Küçükbakırcı'nın bronz madalyası
  • 1991 İlk dağ bisikleti yarışması
****
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
2 Ocak
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.15 Yeni başlayanlara uygun
3 Ocak
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
4 Ocak
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.45