Bisiklet yolu, bisiklet parkı isteklerimiz bazılarına yersiz, anlamsız görünüyor olabilir. Dahası geçen hafta otopark yapmakla, yol yapmakla trafik sorununun çözülemeyeceğini yazınca kızanlar, eleştirenler de oldu. Onlar için bir yanıt verelim isterim.
Ne otoparka, ne otoyola karşıyız. Karşı olduğumuz şey, ulaşıma ayrılan kaynakların kullanılmasında bisikletli ulaşımın görmezden gelinmesidir.
Henüz kentte hiçbir belediyenin numunelik bir tane bisiklet parkı yok. Bisiklet yolumuz yok denecek kadar az, olanlar da işlevsiz. Hal böyleyken, bin tane otopark yapılsa neye yarar. Bu, büyük kentlerde yapıldı da trafik sorunu çözüldü mü?
Trafik sorununun çözümü bisikletli ulaşımdır. Konforlu ve yeterli toplu taşıma sistemleridir. Temiz, yürünebilir yaya yollarıdır. Kaldırımlara, parklara çiziktirilmiş bisiklet resimleriyle bisiklet yolu olmuyor. İnsanları balık istifi tramvaylara mahkum bırakarak toplu taşıma sistemi olmadığı gibi, araba parkına dönüşmüş kaldırımlardan da, yaya yolu.
Basit bir örnek verelim ve birlikte yanıtlayalım, bisiklet yoluna neden otomobillerin ihtiyacı var?
Sabah işe gitmek için evinden çıkan bir kişi düşünelim. Ulaşım için arabayı ya da toplu taşımayı seçmek yerine bisikleti seçtiğinde neler oluyor bir bakalım:
1.) Trafikten bir araba eksiliyor, arabacılara yollarda, kavşaklarda daha çok yer açılıyor.
2.) Tramvay ve otobüste de bir kişi eksilir, toplu taşıma kullanmak zorunda kalanlar da rahat bir nefes alır.
3.) İş yerine vardığında arabaya park yeri bulma yarışmasına da katılmayacağı için otopark arayanların da işleri kolaylaşır.
Daha ne olsun? Yollar rahatlıyor, otopark ihtiyacı azalıyor. Bu nedenledir ki trafik sorunu çözümlenmek isterse otopark ve otoyoldan önce bisikletli ulaşım desteklenmeli, bisiklet yolu ve parkı yapılmalıdır.
Sonuç olarak, görüleceği üzere bisikletli ulaşımın geliştirilmesi en çok arabacıların, ulaşımda otomobili seçenlerin hayrınadır. Bilmem anlatabildik mi?

***

HER GÜN İŞE BİSİKLETLE GİTTİĞİM DOĞRU
Bu hafta okullar açılıyor. Okulların açıldığına mı, günlük bisiklet turlarımın başladığına mı daha çok sevineyim bilemedim.
Size de öneririm kendinize bir iyilik yapın, bisiklet alın. Her pedalda sağlığınızı da ulaşıma harcadığınız paraları da geri kazanın.

ALKOLLÜ BİSİKLET KULLANANA TRAFİK CEZASI
Geçtiğimiz günlerde sosyal medyada alkollü bisiklet kullanan bir kişiye trafik cezası verildiği paylaşıldı. Bisiklet topluluğu bu uygulamayı tartıştı. Katılanlar, destekleyenler olduğu gibi itiraz edenler, karşı çıkanlar da oldu.
Haberin gerçekliği bir yana ama ben doğru bir uygulama olduğunu düşünenlerdenim. Karayolları Trafik Kanunu 48 maddesine göre 'Uyuşturucu veya uyarıcı maddeleri almış olan sürücüler ile alkollü olan sürücülerin karayolunda araç sürmeleri yasaktır.' Yasal limit 0.20 promil. Yasaya göre bisiklet de arabalar gibi bir taşıttır. O halde 0,21 promil ve daha yüksek alkollü olarak karayolunda bisiklet sürmeleri de yasaktır.
Sonuç olarak 0.21 promil alkolle karayolunda bisiklet sürerken polise yakalanmayı da başarabilen 1002 lira cezayı kuzu kuzu öder.

***
BİSİKLOPEDİ
FREN KULLANIMI
Bisikletin ilk kullanımında frenlere alışılmalı güvenli bir alanda frenler denenmelidir. Durma mesafesi gözlenmelidir.
Bisiklette etkili duruş ve yavaşlama sağlayan ön frendir. Arka fren ön frene göre daha az yavaşlatır ve tek başına çoğu zaman bisikleti durduramaz
Ön fren kullanımında dikkat edilecek en önemli şey (1) sert, (2) vidajda ve (3) gevşek zeminde kullanmamaktır.
  1. Sert yapılacak ön fren risk yaratır. Ani ve tepkisel fren yapmamak için yeterince deneme, alıştırma yapılmalıdır. Durma ve yavaşlama becerilerini iyice geliştirene dek çok dikkatli ve düşük hızlarda kullanılmalıdır.
  2. İlke olarak virajlarda fren kullanılmamalıdır. Keskin bir viraja girmeden önce ön fren etkili bir biçimde kullanarak virajı tekrar frene basmadan almaya uygun hıza düşülmüş olmalıdır.
  3. Gevşek ve ıslak zeminde ön freni kullanmak büyük riskler yaratabilir —kayma riskini artırır. Bu gibi durumlarda her iki fren birlikte orantılı kullanılmalıdır.
***
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
4 Eylül
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
5 Eylül
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
6 Eylül
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
10 Eylül Salı ESBİP Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.