Tarık Sayer

DİZİ FİLM TARİHÇİLİĞİ

25 Şubat 2018 23:59
A
a
            Son dönemde tarihi diziler oldukça ilgi görüyor.
            Diziler, tarih merakını ve okuma isteğini artırıyor. Ancak tarihi dizilere ‘siyasi’ müdahale iddiaları ve bazı siyasetçilerin söylemleri ile dizideki söylemlerin benzerliği dikkat çekmeye başladı.
            Dizilerdeki tarihi hatalar tahammül sınırlarını zorlarken, akıllara ‘alternatif  tarih mi yaratılmaya çalışılıyor?’ sorusu geliyor.  
            Tarihi deforme ederek propaganda aracına dönüştürme çabaları ise ‘kaş yaparken göz çıkartmaya’ benziyor.
 
DİZİLER TOPLUMU ETKİLİYOR
            Önce ‘Muhteşem Yüzyıl’ milleti kırdı geçirdi (!).   
            Yurdum insanı yüzyıllar sonra Padişahların ‘devletin bekası’ için oğullarını öldürdüğünü öğrendi.
            Eskişehir’de bir lokantada ‘Tatlılardan ne var?’ diye sorduğumda  ‘Hürrem tatlısı’ cevabını alınca işin etkileşim gücünü ve ekonomik boyutunu daha iyi anladım. Medyanın bu boyutunu siyasetçiler de anlamakta gecikmedi.
            Özellikle ‘Güç Bende(!)’ modundaki siyasetçiler işin içine girince senaryolar değişmeye başladı. Durum böyle olunca defalarca seyrettiğimiz ‘Malkoçoğlu’ filmlerini bile aratan sahneler ortaya çıkmaya başladı.
            İYİ Parti’nin ‘İYİ’sinin; ‘Diriliş’ dizisindeki Kayı Boyu simgesine benzetilmesinde bile ‘tarihçi genel başkan’ kurnazlığı hissediliyor. 
 
ÇERKES ETHEM’DEN DAĞISTANLI’YA
            En ilgi çekici tarihi dizilerden biri ‘Vatanım Sensin’.
            Dizideki bazı çarpıtmaları kılıfına uydurmak için Çerkes Ethem’in adını  Dağıstanlı yapmışlar. Yani isim farklı ama coğrafyadan ‘arif olan anlar’.
            Ethem Bey rolündeki Dağıstanlı İzmir’i Yunanlılara vermeye çalışan  ağabeyi Refik Bey’i alnından vuruyor. Tahmin ettiğiniz gibi böyle bir olay hiç yaşanmadı.
            Çerkes Ethem 1.90 boyunda, sarışın, çakır gözlü, heybetli biriydi. Dizideki aktörle uzaktan ve yakından benzerliği yok.
            Çerkes Ethem, Mustafa Kemal'in ilk başlarda Anadolu’da dayandığı  tek askeri güçtü. Ethem Bey ve kuvvetleri olmasaydı iç isyanları bastırmak mümkün olmazdı.
            Ethem Bey’in Yunanlılara sığınması ve ‘hainlik’ konusu işlenirken daha dikkatli olunması gerekirdi.
 
SULTAN  ABDÜLHAMİD ‘EL MUZAFFER DAİMA’
            ‘Payitaht İstanbul’ dizisinde ‘kafalarda yaratılmaya çalışılan’ Abdülhamid ile gerçek Abdülhamid arasında büyük farklar var.
            Sultan Abdülhamid devleti bir arada tutabilmek için elinden geleni yapmıştır. Ancak; iktidarında elimizden çıkan toprak miktarı Türkiye’nin iki katına yakındır.
            Abdülhamid dönemi, koyu bir istibdat (baskı) dönemidir. Üstüne üstlük donanma Haliç’te çürütülmüştür.
            Gerçekler böyle olduğu halde ‘Abdülhamid tek karış toprak vermemişti’ demek hayalî bir tarih yazmak değilse kesinlikle bir ‘algı operasyonu’dur.
            Abdülhamid’in İngiliz elçisinin suratına tokat attığı sahne ise herhalde seyircilerden ‘alkış’ almak veya bir yerlerden ‘aferin’ almak için uydurulmuş.
 
KÛT'ÜL AMÂRE'Yİ KİM UNUTTURDU?
            Yeni tarihi dizimiz Kût'ül Amâre ‘büyük desteklerle’ vizyona girdi.
            Kût'ül Amâre, Irak’ın ortasına kadar ilerlemiş olan İngiliz ordusunun dize getirildiği bir zaferdir.
            Böyle bir zaferi hatırlamak ve kutlamak elbette gereklidir. Zaten Kût'ül Amâre Zaferi uzun yıllar kutlandı.
            Sözü Kût'ül Amâre Zaferi’nin kutlanmasından neden vazgeçildiğini merak edenlere açıklayarak bağlayalım;
            Türkiye 1952 yılında NATO'ya girebilmek için ‘yalvar, yakar’ oldu. NATO üyeliğine dahil edildiğinde ise  İngilizlerin ricasını(!) kıramayanlar  Kût'ül Amâre Zaferi'ni kutlamayı kaldırdılar.
Zaten esas ‘dizi film’de bu üyelikten sonra başladı.
1000
icon

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat


Eskişehir ve Eskişehirspor haberleri için gerçek kaynağınız Son Haber Gazetesi