Eskişehir'deki yabancı dil öğretmenlerinin ve öğrencilerinin öneri, soru ve paylaşımları sonucu seçtiğim bu konu başlığında yabancı dil öğretimindeve öğreniminde, özellikle İngilizcede yapılan doğru ve yanlışları vurgulamak üzere başlıyoruz.
Edinilen tecrübeler zaman içinde doğru teknikleri getirse de bazı sebeplerden halen eski, denenmiş tekniklerden kurtulmak mümkün olmuyor. Tek tek, kısa kısa göz atacağımız bu yöntemlerin bazıları, dil ediniminde amacın dili yaşamak, anlamak, kültürel farkındalıkla beraber özümseme olmasına rağmen bu disiplinden uzak kalmış fakat uygulamada halen ciddi bir şekilde kullanılmaktadır. Kullanılan ve geliştirilen her tekniğin artı ve eksileriyle masaya yatırıldığı bu konuda genel olarak eksiklik öğretmenin tekniklere göre donanımlı olamaması ve materyal eksikliğinden dolayı eski tekniklerin halen kullanılması. Düz bir açıklamayla gramer ağırlıklı bir uygulama izleyen okul sayısı tüm dünyada gerçekten çok fazla ve dilin yaşandığı ve yaşatıldığı sınıf ortamı yavaş yavaş artmasına rağmen çok az.Buradan yola çıkarak hayatın en önemli adımlarından olan en az bir yabancı dil felsefesi gereği en çok yararlılığı olan tekniklerden olan Danışmanlı(Grupla) Dil Öğretim Yöntemi (Community Language Learning).Bu yöntem, 1960'lı yollarda Amerikalı psikiyatr Charles Curran, arkadaşları Paul G. La Forge ve Carl R. Rogers tarafından geliştirilmiştir. Danışmanlı dil öğretim yönteminde öğrenme sürecinin merkezinde öğrenciler vardır.İkinci bir dil öğrenirken bireylerin hata yapma korkusu ve iç kaygı yüzünden kendilerini iyi ifade edemediklerini gözleminden yola çıkılarak, bu kaygıdan kurtulmak ve hata yapmadan kaynaklanan korkuyu yenmek için sadece öğretmenin değil, öğrenenlerin de kimi sorumluluklarının olması gerektiği savunulmaktadır. Bu nedenle, sınıf içinde öğretmen ve öğrenci danışman danışan ilişkisi içinde değerlendirilir ve yönteminin temelinde öğretmen ile öğrenciler arasında karşılıklı iyi niyet, ilgi ve olumlu tutum çok önemli yer tutar. Danışmanlı Dil Öğretim Yönteminin Kullanım Özellikleri Eğitim ortamında öğrencilerin oturma biçimi daire şeklindedir. Öğretmenin daima bu çemberin dışında olması yeğlenir.
Her öğrenci için ya da 3-4 kişiden oluşan gruplar için öğrenciler içlerinden birini danışman-öğrenci olarak seçilir. Böylece öğrenciler, öğretmenle ve danışman öğrencilerle kendi anladıkları biçimde rahat iletişim kurma şansına sahip olurlar.İlk derslerde sınıfta ses kayıt cihazları kullanılır ve sadece öğrencilerin hedef dilde söyledikleri kaydedilir. Öğrenciler grup çalışması yapmak istedikleri konuda kendi aralarında tartışabilirler; hatta bu tartışmayı anadilde yapmaları istenir.Grup çalışmalarını dışarıdan izleyen öğretmen anadildeki konuşmaları hedef dile çevirerek öğrencilere yardımcı olur.
Öğretilecek bilgiler hakkında (dersin konusu, yapılacak etkinlik ve alıştırmalar ile bunlara ayrılacak zaman) öğrencilere bilgi verilir.Kontrollü bir şekilde öğrencilerin kendi aralarında sohbet etmeleri istenir. Karşılıklı konuşmayı başlatmak için bir öğrenci diğerine anadilde belirlenen bir konuda mesaj gönderir.Öğretmen bunu hedef dile çevirir ve ileti sahibi hedef dilde mesajını tekrarlar. Hedef dilde yapılan bu tekrarlar ses kayıt cihazıyla kayıt edilir ve dersin sonunda yeniden dinlenir.Dilbilgisi kuralları cümleler şeklinde tahtaya yazılır ve öğrencilerden defterlerine kayıt etmeleri istenir.Telaffuz eğitimi çok önemlidir. Bunun için sınıf içi etkinliklerin yanı sıra, ses kayıt cihazları kullanılır. Ayrıca bilgisayar destekli alıştırmalardan da yararlanılır.

Gerek Eskişehir'deki yabancı dil öğretmenlerinden gerek öğrencilerin soruları itibarıyla devam edecek bu yazıda en başta belirttiğim gibi aslolan öğretmenin kendini geliştirip sınıf içi hakimiyetinde kitap ağırlıklı değil doğu ve dolu dolu bir iletişim için hazırlanacak zemin seviyesi ağırlıklı bir süreç dersi başarılı kılacaktır. Kitap dahil her materyal malzemesi insan olan sınıfta gidilecek yol için ip uçlarıdır.Doğru ip uçları ile mükemmele ulaşmak oluşacak sinerjiyle mümkündür, sadece materyal ile değil.Sevgi ve saygılarımla, daha güzel bir eğitim öğretim yılına doğru...