Değişik zamanlarda 'Prof. Dr. Ziya Selçuk'un Milli Eğitim Bakanı olması eğitim camiasında ve toplumun diğer kesimlerinde olumlu bir hava yarattığını, niyetinin olumlu olduğunu' dile getirmiştim.
Bundan yaklaşık 6 ay önceki yazımda ise 'Eğitimdeki krizi aşmak için sistemi krize sokan kök nedenlerin (temel sorunların) ortadan kaldırılması gerekir. Türk eğitim sistemini krize sokan kök nedenlerden biri sınav sistemidir. Bu kök neden (sınav sistemi) durduğu sürece Türk eğitim sistemi kriz üretmeye devam edecektir' diye yazmıştım. Aynı yazımda 'Her konuda açık ve net konuşan sayın Milli Eğitim Bakanı sınav sistemini nasıl çözeceğini de açık ve net olarak ortaya koymalıdır. Yoksa yapacağı bütün değişikler boşa gidecek, sonuç alamayacak' diye devam etmiştim.
Eğitimdeki bazı sorunlara bir göz atalım.
Öğrenciler sosyal etkinliklere yeterince katılamıyor. NEDEN? Öğrenciler sınava hazırlanıyorlar test çözüyorlar.
Öğrenci kulüp çalışmaları işlevsel değil. NEDEN? Öğrenciler sınava hazırlandıkları için kulüp çalışmalarına zaman ayıramıyorlar.
Öğrenciler araştırma, gözlem yapma ve proje hazırlama becerilerinden yoksun? NEDEN? Çünkü bu tür becerilerin ve çalışmaların sınava etkisi yok.
Öğrenciler günlük becerilere ve temel becerilere sahip değil? NEDEN? Çünkü sınava hazırlanıyorlar. Her işlerini anne babaları yapıyor.
Öğrenciler temel yazma becerilerinden yoksun, bir dilekçe yazmasını bile bilmiyorlar. NEDEN? Çünkü sınavlar düşünme, bilgi edinme, edindiği bilgiyi kullanma, yeni bilgi üretme ve bunları yazılı olarak ifade etme becerileri ölçmüyor.
Üniversiteyi bitiren öğrenciler mesleki becerilerden yoksun. NEDEN? Çünkü ezber ve çoktan seçmeli sorular bu becerilerin geliştirilmesinin önündeki en büyük engel.
Velinin okula sorduğu en önemli soru 'akademik başarınız nasıl' sorusu. Çocuğunun kişiliği, karakteri, mutluluğu hatta gelecekteki başarısı veliyi çok ilgilendirmiyor (tabi üniversiteyi bitirinceye kadar). NEDEN? Yapılan sınavlar öğrencinin kişiliğini, karakterini, becerilerini ölçmüyor.
Görüldüğü gibi eğitimdeki birçok sorunun nedeni, yani temel sorun uygulanan sınav sistemi.
Sonuç olarak eğitimin temel sorunu çözüm bekliyor.
Bu günlerde yine gündemde eğitim var.
Milli Eğitim Bakanı 'Lisede ne yaptık? Ortaöğretim tasarımı' ile gündemdeki yerini aldı. Tam da Yüksek Seçim Kurulu'nun İstanbul Büyükşehir Belediyesi seçimlerinin gerekçeli kararını açıkladığı zaman diliminde.
Ve eğitimin temel sorunu ile ilgili olarak 'Şu an bir model değişikliği, sınav değişikliği gibi bir şey söz konusu değil' diyerek.
Eğitimin temel sorunu çözülmediği sürece bu sorunun neden olduğu hiçbir sorun çözülmeyecektir. Dünya ile rekabet edebilmek ve iyi insan yetiştirmek istiyorsak öncelikle bu temel sorunu çözüme kavuşturmamız gerekiyor.