Geçtiğimiz haftalarda arabaları, sürücüleri eleştiren bir yazım yayınlandı. Çeşitli eleştiri ve itiraz mesajları aldım. Baktım, haklılar.
Bazı durumlarda biz bisikletliler de hem kendimizi hem trafiği tehlikeye sokuyoruz, gerçekten. Kabul edelim. İğneyi kendimize batıralım, sonra çuvaldızı sürücülere.

1.) En çok yaptığımız hata, gece karanlıkta hayalet gibi gezmek.
Işık yok, reflektör yok. Karanlığın içinde aniden arabanın önünde belirip sürücünün aklını alıyoruz.
Yolda görünür olmalıyız. Üç beş kuruşa alınacak bir ışık hayat kurtarır. Hatta bisikletin önünde ve arkasında ikinci bir ışık daha olmalı. Birinci ışığın çalışmadığı, bozulduğu durumda karanlıkta kalmamak için.
Sürücünün üzerinde ayrıca bir ışık olmalı. Bir kol ya da paça bandı, mesela. Böylece bisikletinden ayrılan sürücü de görünür.

2.) Kırmızı ışıkta geçmeyelim.
Trafikte bir uyanık biz değiliz. Kırmızı yanıyor, aman efendim yol boş geçeyim, vs.
Yok öyle şeyler, trafik kurallarına uyacağız. Bize ait olan şeride kırmızı yanıyorsa durup, yeşili bekleyeceğiz.
Yayaya yanan yeşilde de geçilmez. Biz araç yolunu kullanıyoruz. İnip bisiklet elinde yürürsün, o ayrı.
Yaya ile aynı hızda ve yaya yoluna çıkmadan, yayaları rahatsız etmeden geçenlere diyecek bir sözüm yok.

3.) Araçların sağından geçilmez.
Sürücüleri uyarıyoruz, bisiklet ile aralarında 1,5 m mesafe bırakmaları için. Ondan sonra, bisikletle araçların sağından teğet geçiyoruz. Olmaz!
Sürücüden sağından gelecek, geçecek bisikletliyi görmesini bekleyemeyiz. Trafik kurallarına aykırı bu.
Trafik kurallarına uymak zorundayız. Trafik durduysa biz de bisikletimizle duracağız, bekleyeceğiz. Yavaşladıysa araçlarla birlikte uygun konumda, mesafede ilerleyeceğiz.
Efendim, bisikletin avantajlarını yine kullanın. Bisikletten in, al eline, yaya kaldırımından ilerle.
Ama bisikletinle yaya kaldırımını kullanma! Araçların bisiklet yolunu işgal etmesinden rahatsız oluyorsak, yaya yolunda yayaları rahatsız etmeyelim.

4.) Bisikletle ters yönden gitmeyelim.
Trafik kanunu açık. Bisiklet yolu olmayan yerde sağ şerit kullanılır.
Yok efendim, sağ şeridi beğenmedim. Ters yönden gitmek daha güvenli, vs. Yok böyle bir şey. Trafik kurallarına uyulacak!
Güvenli olan trafik kurallarına uymaktır. Bisiklet yolu yoksa, trafiğin aktığı sağ şerit kullanılacak.

5.) Dönerken el ile sinyal verilmelidir.
Şerit değiştirirken ve dönüşlerde uygun el ile önce sinyal verilmelidir. Arkamızdan gelen sürücü aklımızı okuyamaz! Boğaz vapuru gibi yolun bir o yanına, bir bu yanına gezmeye hakkı yok bisikletlinin.

Sonuç olarak, ilkin biz bisikletliler kurallara uygun davranalım. Trafik akışını kolaylaştıralım. Üzerimize düşen sorumluluğu yerine getirelim ve araçlardan da sorumlu davranmalarını isteyelim.

***

BİSİKLOPEDİ

-Bisiklet İnsanları-

CAVİT CAV
1905 Selanik doğumlu ilk Türk bisikletçi.
İlk bisiklet şampiyonu, bisiklet olimpiyatlarına katılan ilk sporcu.
İlk bisiklet üreticisi.
1924'te Paris Yaz Olimpiyatlarına katılmak için gider. Ancak, bisikleti standartlara uygun olmadığı için yarışmaya kabul edilmez.
Aynı yıl düzenlenen ilk resmi İstanbul ve Türkiye Şampiyonalarında birinci olur. Bu başarısını 1932'ye dek sürdürür.
1928 Amsterdam Olimpiyat Oyunlarına katılır. 1000 metre yarışında 16'ıncı olur. 4.000 metre takım yarışında ise dokuzuncu sırayı alırlar.

***
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
9 Ocak
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.15 Yeni başlayanlara uygun
10 Ocak
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
11 Ocak
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.45