Kentler kimin için? Arabalar için mi, insanlar için mi?
Yanıt basit, tabi ki insanlar için. Ancak görünen hiç de öyle değil. Başınızı uzatın pencereden, bakın sokağınıza. Arabalardan yürünecek ne kaldırım kalmış, ne yaya yolu, ne park, ne bahçe. Tüm kent arabaların işgali altında.
Kent plancıları, yöneticileri insan yerine arabayı merkeze aldığı sürece ne ulaşım sorunu biter ne de çevre sorunu çözülür. Ülkemizde, dünyada ve Eskişehir'imizde araba sayısı her gün artıyor. Buna paralel yol sayısı, genişliği de öyle.
Bu döngü içinde herkesin ilk amacı bir araba sahibi olmak. Ulaşımın en konforlu şekli bu çünkü. Sonra toplu taşıma ve en sonda bisiklet geliyor. Oysa akılcı seçim bunun tam tersi. İlkin yaya ve bisiklet sonra toplu taşıma. Kent merkezlerinde araba hiç olmamalı. Avrupa'da kentler bu yönde örgütleniyor. Çünkü bugün peşinden koştuğumuz özel arabalara dayalı ulaşım anlayışı çoktan iflas etti. Bu kadar çok metal yığınıyla ne hareket edilebilir, ne de yaşam sürdürülebilir. Tek kurtuluş yeniden yayalaşmak ve bisikleti yaygınlaştırmak.
İki teker herkese yeter! Herkes yürüyerek ya da bisikleti ile işe, okula alışverişe gidebilir. En azından Eskişehir için böyle. Eskişehir'de bisikletli ulaşım çok kolay. En uzak yer 10-15 km, bisiklet ile 45 dakika, bir saat. Arabayla da park yeri ararken, trafik sıkıştığında ve ışıklarda harcanan zaman eklendiğinde aynı süreleri görürsünüz. Kısa mesafelerde ise bisiklet açık ara öndedir.
Bisiklet için özel bir beceriye, karmaşık bir eğitime de gerek yok. Çünkü yaşamı tehdit etmiyor. Bisiklet ile bir insanı çarparak öldürmek imkansızdır. Bir çocuk ya da yaşlı, ya da bir engelli kolaylıkla kullanabilir bisikleti. Bu yönüyle de bisiklet ulaşım eşitliği için eşsiz bir fırsat sunar. Kimse, kimsenin yerini, zamanını çalamaz. Her kişi kendi kaynakları ve hedefleri doğrultusunda ulaşımını planlar, gerçekleştirir.
Bir çocuk evinden çıkar bisikletiyle okuluna ulaşır. Kadın, erkek her kişi işe, alışverişe bisikletiyle gider, gelir. Engellinin, yaşlının kentsel yaşama katılımı önündeki birçok engel kendiliğinden kalkar.
İki teker hepimize yeter!

-------------------------------------------------

BİSİKLET PARKI

Eskişehir'de bir tek bisiklet parkı var mı?
Cuma günü kent merkezinde bir alışveriş merkezinde işim vardı. Gittim, kaldırımın kenarındaki korkuluklara iki sıra bisiklet kilitlenmiş. Rezalet! Kaldırımın karşı yanında bir elektrik direği boştu, çok şükür. Ben de kilitledim bisikletimi, işimi gördüm.
Böyle olmaz, sevgili yöneticilerimiz. Geçenlerde basına yansıdı 'bisikleti ulaşım aracı haline getirmek isteyen belediye' olarak Avrupa'dan 'iletişim fonu' alınacak.
Kentin herhangi bir yerinde işlevsel bir tek bisiklet parkımız yok. Ulaşıma hizmet eden, standartlara uygun 65 metre bile bisiklet yolumuz yokken...
Biz bilgimizi deneyimimizi paylaşmaya hazırız. Bisiklet derneği var Eskişehir'de, bisiklet grupları var. Birçok akademisyen, bilim insanı, mühendis, mimar var bisikleti tanıyan, bilen. Emin olun hepsi de işbirliğine hazırdır.

------------------------------------------------

BİSİKLOPEDİ
FRANSA BİSİKLET TURU


Dünyanın en büyük bisiklet organizasyonu, üç hafta, 21 gün, 3460 km Tour de France, Cumartesi günü Belçika'dan başladı.
Fransa Bisiklet Turu, (Tour de France) bisiklet sporunun en önemli organizasyonudur. Yalnızca bisikletin değil ama dünyanın en büyük spor organizasyonlarından biri olan Fransa Bisiklet Turu ilk olarak 1903 yılında koşulmuştur. Üç hafta süren tur dünyanın önde gelen spor yayıncıları (Eurosport, ZDF, Rai Sport) tarafından da canlı yayınlanır.
Her takım 8 bisikletten oluşur. Yarışlardan önce her sürücüye doping testi yapılır. Yarış sonlarında da yarış ve etap birincileri ve rastgele seçilen sürücülerden idrar örnekleri alınır.
Fransa Turu'nun etapları, Benelux ülkeleri, İtalya ve İsviçre'yi de kapsayacak şekilde düzenlenir. Yarışçıların aldığı yol 21 gün sonunda 3500 (2200 mili) kilometreyi bulur.
Ödüller: Yarış birincisine 450 bin Euro, her etap birincisine 8 bin Euro verilir. Ayrıca en iyi genç sürücü 20 bin Euro, dağ klasmanı ve puan klasmanı birincileri 25 bin Euro, takım klasmanı kazananı da 50 bin Euro kazanır.

------------------------------------------------

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
10 Tem.
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
11 Tem.
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
12 Tem.
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.