Tarihleri anımsatmak amacıyla kısaca yineleyelim…
Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesi,
17 Eylül 2019 tarihinde verdiği kararla,
CHP Eskişehir İl Örgütü yönetiminin seçimlerinin yapılacağı olağanüstü kongreyi toplamak üzere,
3 kişiyi,
İstinaf yolu açık olmak üzere kayyum olarak atadı…
Bu karar üzerine,
CHP avukatı, Eskişehir Bölge Adliye Mahkemesi ilgili Hukuk Dairesi'ne gönderilmek üzere Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesine müracaatta bulundu…
CHP Eskişehir İl olağanüstü kayyum heyeti 04 Ekim 2019 tarihli yazı ile Odunpazarı 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığına il olağanüstü genel kurul talebinde bulundular.
Bunun üzerine,
Odunpazarı 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı 8 Ekim 2019 tarihinde bir karar verdi…
'Talebin reddine…'
Konuyla ilgili gerekçeli kararda şu ifadeler yer alıyor;
'Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01 Haziran 2017 tarih ve 2017/726 sayılı kararında,
'Kesinleşmeyen kararların hüküm ifade etmeyeceği gözetilerek, kongre süreci işlemlerini başlatanların buna yetkilerinin olup olmadığı hususunun İlçe Seçim Kurulu Başkanlığınca değerlendirilerek bir karar verilmesi gerektiği' denmekle,
Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesinin 17 Eylül 2019 tarih ve 2019-789 Esas 2019-1799 karar sayılı ilamı ile CHP Eskişehir İl Örgütü yönetiminin seçimlerinin yapılacağı olağanüstü kongreyi toplamak üzere görevlendirilen kayyum üyeler, olağanüstü kongrenin toplanması amacıyla 4 Ekim 2019 tarihinde talepte bulunulmuş ise de Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesinin 17 Eylül 2019 tarih ve 2019-789 esas 2019-1799 karar sayılı ilamının hali hazırda kesinleşmediği, Cumhuriyet Halk Partisi İl Başkanlığı tarafından istinaf edildiği anlaşılmakla olağanüstü kongre talebinin bu aşamada reddine karar, aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.'
KARAR;
'Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesinin 17 Eylül 2019 tarih ve 2019-789 Esas 2019-1799 karar sayılı ilamı ile CHP İl Örgütü Yönetiminin seçimlerinin yapılacağı olağanüstü kongreyi toplamak üzere görevlendirilen kayyum üyeler tarafından olağanüstü kongrenin toplanması amacıyla 04 Ekim 2019 tarihinde yapmış olduğu talebin REDDİNE…
Karar verildi. 08.10.2019'
İL SEÇİM KURULU DA REDDETTİ…
Odunpazarı 1. İlçe Seçim Kurulu'nun bu kararının ardından, olağanüstü kongre talep eden kayyum üyeler Eskişehir İl Seçim Kurulu'na başvuru yapmışlardı.
Eskişehir İl Seçim Kurulu da, aynı gerekçelerle talebi reddetti…
Şu anda kayyum üyelerin önünde itiraz edecekleri tek merci kaldı; o da Yüksek Seçim Kurulu…
***************
Eğer başvuru yapılırsa,
İl ve İlçe Seçim Kurullarının, kararını örnek göstererek reddettikleri YSK'nın, onlardan farklı bir karar vermesi beklenemez…
Öyle olunca süreç,
İstinaf Mahkemesinin vereceği nihai kararda…
Yani,
Kararın bir hüküm ifade edebilmesi için kesinleşme tarihi…
İstinaf Mahkemesinin vereceği karar…
Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesi'nin kayyum atama kararını kaldırırsa, olağan kongre süreci de başladığı için, süreç biraz daha az karmaşık hale gelecek…
Peki ya İstinaf,
Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesi'nin kayyum atama kararını onaylarsa ne olacak?
15 Ekim'de listeler askıya çıkacak…
8 Kasım'da delege seçimleri başlayacak…
27 Ocak 2010'de ise ilçe kongreleri bitecek ve il seçim kongreleri süreci başlayacak…
Şimdi soru şu;
İstinaf Mahkemesi, olağan il kongresi yapılmadan karar verirse ve kayyum atama kararını onaylarsa ne olacak?
Bu arada, İstinaf Mahkemesi eğer onaylama kararını 'Temyiz yolu açık' olarak verirse, bu sefer de Yargıtay yolu kullanılırsa ne olacak?
Olağanüstü kongre yapılır mı yapılmaz mı?
Yapılırsa, hangi delegelerle yapılır?
Yani taraflar işin daha fazla uzamaması, partinin bundan zarar görmemesi için, bir uzlaşmaya varılması için;
Ortada,
Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesi'nin verdiği bir karar olduğuna göre ve bu hukuki kararı henüz kesinleşmese de 'var' olduğuna göre, görmezden gelinmesi mümkün olabilir mi?
Benim sınırlı hukuk bilgimle,
Aklıma gelen sorular bunlar…
***************
Hukuki süreç nasıl ilerleyecek göreceğiz...
Ancak tüm bu süreci etkileyecek başka bir yönetmelik maddesi daha var…
CHP Kongreler Yönetmeliği'nin V. Bölümünün Çağrı başlıklı 17'nci bölümünün 5, 6 ve 7'nci maddeleri…
Şöyle;
(5)Olağan kongre takviminin ilanından takvimin bitimine kadar Merkez Yönetim Kurulunun kararı olmadan olağanüstü ilçe ve il kongreleri yapılmaz.
(6) Kongreler takviminin ilanından sonraki süreçte ilçe ve il olağanüstü kongreleri başlamış veya süresi dolmuş olsa bile kongreler yapılamamış ise bu süreçler de durdurulur. Bu durumdaki ilçe ve il başkanlıklarına geçici kurul atanmışsa bunların yerine Tüzükte belirlenen tam sayıda yönetim kurulu oluşturulur.
(7) Bu kurullar olağan kongre sürecini tamamlarlar.
***************
Şu küçük ayrıntıyı da belirtip, yazıyı bitirelim…
Eskişehir 3. Sulh Hukuk Mahkemesi, 3 kişilik kayyum heyetini partide il başkanı ve yönetimin görevlerini yapması için değil,
Seçimli olağanüstü il kongresini yapması için görevlendiriyor…
O nedenle,
Olağanüstü il kongresi yapılacak olsaydı bile, yeni il başkanı seçilip görevi devralana kadar Abdulkadir Adar il başkanlığı titrini taşıyacak, ancak olağanüstü kongre çalışmalarına müdahil olamayacaktı…
'CHP'de il başkanı kim?' sorusunun cevabı da burada yatıyor…
Olağan ya da olağanüstü fark etmez;
İl kongresi yapılıp yeni başkan ve yönetim seçilene kadar;
CHP İl Başkanı Abdülkadir Adar'dır…