Prof. Dr. Gülcan Kınacı

KARACİĞER DOSTU SEBZE: KEREVİZ

6 Aralık 2017 23:59
A
a

Kereviz daha çok kökünden yararlanılan, ancak  sapı ve yaprakları da en az kökü kadar besleyici ve sağlığa faydalı olan bir sebzedir. Düşük kalorili olan, çeşitli vitamin ve minerallerin yanı sıra insan sağlığı için faydalı olan pek çok maddeyi de içeren bu sebzenin çorbası, dolması, portakallı zeytinyağlısı, ayvalı yemeği, köfteli yemeği, salatası, mücveri yapılmaktadır. Kereviz yaprakları A, B vitaminleri (B1, B2, B6) ve C vitamini; sapları potasyum, folik asit (B9), kalsiyum, magnezyum, demir, fosfor, sodyum içermektedir. Kereviz bütün olarak lif, potasyum, A, B vitaminlerinden bazıları, C vitamini, molibden, magnezyum ve potasyum için iyi bir kaynaktır. Kerevizde bulunan A vitamini göz sağlığını korumakta görme sorunları ve gözdeki dejenerasyonu azaltmada önemlidir ve bu yüzden yaprakları ile tüketilmelidir. C vitamini ise bağışıklık sistemini güçlendirerek virüs, bakteri ve zararlı maddelerin vücuda girmesini engellemekte, serbest radikal hasarını engellemekte, astım, kireçlenme ve eklem romatizması gibi  durumları azaltabilmektedir.  Kereviz, kan damarlarındaki kasları rahatlamakta kötü kolestrolün sağlıklı seviyede kalmasını sağlamakta, kalp- damar hastalıkları, felç ve inmeyi engellemeye yardımcı olmaktadır. Kereviz, kan basıncını düşürücü etkiye sahiptir, kan damarlarını gevşetebilmekte, kan akışını rahatlatarak kan dolaşımının sağlıklı yapılmasına katkıda bulunmaktadır. Magnezyum ve potasyum,  kalp ve ruh sağlığı için  önemli olan minerallerdendir. Demir mineraline de sahip olan kereviz alkali yapıcı özelliğe sahiptir, et ve süt ürünleri, işlenmiş gıdalar gibi asitli yiyeceklerin etkilerini nötralize etmektedir. İçerdiği uçucu yağlar, mineraller ve bol miktarda bulunan magnezyum ile stresten kaynaklanan olumsuzlukları giderebilmekte, sinir sistemini sakinleştirip, beyinde bulunan asitlerin seviyesini dengelemektedir.  Kerevizde bol miktarda bulunan apigenin ve luteolin adlı flavonoidler, meme ve pankreasta kanserli hücrelerin üremesini durdurmakta ve tümörün küçülmesine katkı yapabilmektedir. Bu flavonoidler aynı zamanda güçlü birer antioksidan olup, çeşitli faydaları bulunmakta, romatizma gibi iltihaplı hastalıklarda iltihabın önlenmesi ve azaltılmasına yardımcı olmaktadır. Kerevizde bulunan luteolin sinir sisteminin ve beynin gıdasıdır. Kerevizde bulunan kumarinler beyaz kan hücresi etkinliğini artırmakta, kanser hücresi dahil olmak üzere zararlı hücreleri ortadan kaldırmaktadır. Şeker, tansiyon ve guatr hastalıklarına karşı faydalı,  karaciğerin en iyi dostlarından biri olan kereviz, karaciğerdeki şişkinliği giderip, yorgunluk yapan maddelerden vücudu  korumaktadır. Kerevizin içsalgı bezleri ve böbrek üstü  bezlerini çalıştırdığı, sinir yorgunluğunu önlediği, kanı pislikten temizlediği belirtilmektedir. Sap ve yaprakların içerdiği klorofil, diğer yeşil gıdalarda olduğu gibi kanı yenilemeye yardımcı olmakta, kanserden korumakta, iltihaplanmayı engellemektedir. Sindirim sistemini ve  mide zarını ülser ve yırtılmalara karşı koruyan mide mukozasını önemli miktarda artırmaktadır. Kerevizde, hücre fonksiyonları ve hidrasyon için çok önemli olan su ve elektrolit %95 oranında bulunmaktadır. Vücudu nemlendirip, serinleterek vücut ısısının düzenlenmesine yardımcı olmaktadır. Güçlü bir idrar söktürücü olan kereviz, vücudu toksinlerden temizlemekte ve fazla suyun vücuttan atılarak sıvı dengesini sağlamaktadır.Üreme ve sindirim sistemindeki bakteriyel enfeksiyonla mücadelede mükemmel bir yardımcıdır. Suda çözünen ve çözünmeyen lifler açısından zengin olduğu için kan şekerini ve besin emilimini düzenlemekte, içerdiği su ile kabızlığa neden olan bağırsak hareketsizliği ve kurumayı gidermektedir. Kerevizde bulunan sodyum sofra tuzundan farklıdır. Bitkinin körpe yaprakları ve tohumu gölgelik ve havadar bir yerde kurutulup, toz haline getirilerek tuzsuz rejimlerde sofra tuzu yerine kullanılabilmektedir.

100 gramı sadece 16 kalori, bir tabak zeytinyağlı yemeği 220 kalori olan kereviz küçük çocuklar, hamile kadınlar, emziren anneler için güvenlidir, ancak pişirmede yapılan yanlışlar ve aşırı tüketimi  karın ağrısı ve gaz problemine yol açabilmektedir. Kerevizin tüketimi cerrahi operasyonlara hazırlanan kişiler tarafından 10 gün önce bırakılmalıdır. Kerevizin sapı, yaprakları koyu yeşil, taze ve gevrek olmalı, kullanmadan önce bir süre sirkeli suda bekletilmelidir. Portakallı veya limonlu su, bunlar olmazsa varsa lahana turşusu ile pişirmek bazılarını rahatsız edebilen kokusunu gidermeye yardımcı olmaktadır.  
 
1000
icon

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat


Eskişehir ve Eskişehirspor haberleri için gerçek kaynağınız Son Haber Gazetesi