Biz bisikletlileri engelleyen hava koşullarından biridir buzlanma. Kış aylarında eriyen kar suları yollarda buzlanmaya neden oluyor. Buzlu zemin trafiğin yarattığı tehditleri iyice artırıyor. Arabalarla birlikte yol alan bisikletin kayıp düşme olasılığı bile korkmamız için yeterli nedendir.
Bu durumda bir kez daha görüyorum ayrılmış bisiklet yollarının nasıl bir ihtiyaç, nasıl bir konfor olduğunu. Bisikletli ulaşım için kar yağışı bir engel değil. Sıcaklığın sıfırın altına düşmesi da öyle. Bunun en açık kanıtı bisikletli ulaşımın kuzey Avrupa ülkelerinde yaygın olmasıdır. Hollanda, Danimarka kış boyunca vazgeçmiyorlar bisikletle ulaşımdan. Çünkü kış koşullarında bile bisikletli ulaşım arabadan üstün.
Buzlanmanın etkili olduğu zamanlarda bisiklete binemiyorum. Bu yıl henüz iki kez etkilendim buzlanmadan. Toplam 1 hafta, 10 gün yapmaz o da. Önümüzdeki günlerde yağsa bir o kadar, yılda toplam 15-20 gün binemem bisiklete. Sonuç olarak, korkulduğu gibi Eskişehir soğuğu bisikletli ulaşım için engel değildir.
Soğuğun dolaylı etkisi buzlanma ve belediye hizmetlerinin yetersizliği ulaşımı engelleyen. Pek çok konuda başarılı bir örnek olan Eskişehir Belediyesi henüz bu konuda çaresiz. Kar yağışının ardından ana yolları açmanın ötesine ilerleyemedi ne yazık ki. Bir hafta geçti yağışının üzerinden ara sokaklar, yol kenarları, emniyet şeritleri hala karla, buzla kaplı.
Böyle yağışlı günlerde toplu taşıma da felç oluyor. Tramvaylar, otobüsler balık istifi dolu, binilmiyor.
Biliyorum, yalnızca Eskişehir'de yaşanmıyor bu sorun. Tüm ülkenin durumu böyle. O halde, korkarım sorun daha büyük. Yoksa biz bu kentleşme, modernleşme işini mi beceremedik?
Bir kentin, bir toplumun gelişmişlik düzeyini görmek isteyenlere bisiklet üzerinden bakmalarını öneriyorum. Benim için kentleşmenin başarı göstergesi ulaşım kültürüdür. Geleceğin kentleri yaya ve bisikletli ulaşımın yaz, kış mümkün oldu yerlerdir.
​-------------------------------------------------------
BİSİKLOPEDİ
KARDA SÜRÜŞ
  1. Öncelikle trafik kurallarına kesinlikle uyulmalı, bisiklet güvenli sürüş ilkeleri iyi bilinmeli.
  2. Karlı buzlu yolda inişler büyük risktir. Tekerlekler döndüğü sürece farkedilmez ama bisikleti frenle durdurmak olanaksızdır. Buna ihtiyaç olduğunda da artık çok geç kalınmıştır.
  3. Her zaman kardan buzdan temizlenmiş yollar tercih edilmelidir. Genellikle ana yollar öncelikli olarak temizlenir, trafiğe açılır.
  4. Kar ve buz zeminler için üretilmiş çivili lastikler, mtb arazi lastikleri kullanmak en güvenlisi olur. Ayrıca lastiklerin zemine temas yüzeyini arttırmak için hava basıncı alt sınırda kullanılabilir.
  5. Lahana formunda, kat kat giyinmek en iyisidir. Böylece terlemeden kat kat incelip, ihtiyaç olduğunda aşama aşama yeniden kalınlaşılabilir.
  6. Gözlük, karda sürüş yapılacaksa çok önemlidir. Aksi halde gözlerin ışıktan etkilenerek kar körü olması işten bile değildir.
  7. Soğuktan ilk etkilenecek organlar el ve ayak parmaklarıdır. Yün, termal eldiven, çorap vb ile korunmak etkili olabilir.
-----------------------------------------------------
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
15 Ocak
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
16 Ocak
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark AVM
Bağlar Kapısı
20.00
17 Ocak
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
21 Ocak Salı Doğa Es
Bisiklet Grubu
EsPark AVM 20.00
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.