Eğitimde yeni moda kodlama eğitimi.
Daha önce de eğitimde birçok moda gördük. Bu moda kavramlar ve yaklaşımlar eğitimin kurtarıcısı olarak sunuldu. Son yıllarda eğitimin moda kavramları neydi bakalım. Yapılandırmacılık, çoklu zeka, NLP ve hafıza teknikleri, mental aritmetik ve dokuz mizaç modeli.
Birçoğu unutuldu bu moda kavramların. Pazarlandı, satıldı, tüketildi ve unutuldu. Peki kime ne faydası oldu. Tabi ki sadece satanlara.
Şimdi yeni moda kodlama eğitimi.
Neredeyse tüm özel okullar kodlama eğitimi modasının peşine takıldılar. Kodlama ne kadar gerekli, kimin için gerekli, kodlama eğitiminin ön koşulu nedir düşünmeden ve araştırmadan.
Birazcık araştırdığımızda şunu görüyoruz.
Kod yazmak önemli değil, önemli olan algoritma oluşturabilmek. Demek ki öğrencilerimizin öncelikle algoritma oluşturma yeterliliğine ulaşması gerekiyor.
Algoritma nedir?
Algoritma bir sorunu çözmek için izlenen mantıksal adımlar, yani bir sorun çözme tekniğidir.
Algoritma iş akışıdır, herhangi bir işin işlem basamaklarının yazılı ve görsel olarak gösterilmesidir.
Algoritma tasarımdır. Yeni bir iş, yeni bir ürün tasarlamadır, yaratıcılık gerektirir, yenilikçilik gerektirir.
Algoritma karar vermedir. İyi ile kötüyü, doğru ile yanlışı, uygun olanla olmayanı ayrıt etme becerisi gerektirir. Algoritma, beynimizin karar mekanizmalarının etkin olmasıdır.
Algoritma, bazı ders programlarına da girmiştir. Örneğin Türkçe dersinde 'Bir işi işlem basamaklarına göre yazar', matematik dersinde 'görevlerin, belirli bir işin veya eylemin başlamasıyla bitişi arasındaki sürenin ölçümün ve karşılaştırılmasını yapar' kazanımı vardır.
Kod yazmak önemli değil, önemli olan algoritma oluşturabilmek ifadesine tekrar dönersek.
Kod yazmanın ön şartı algoritma hazırlamaktır.
Algoritma hazırlamanın ön koşulu ise; sorun çözme, tasarım, karar verme, yaratıcılık, yenilikçilik ve düşünme becerilerine sahip olmaktır. Algoritma, iş yapmaktır, sorumluluk almaktır, insanın kendisini yönetebilmesidir. Peki çocuklarımız bu becerilere sahip mi? Bu soruya evet demek gerçekten çok zor.
Orta okula ve liseye hatta üniversiteye devam eden öğrenciler kendi yemeğini ısıtıp yiyemiyor. Çamaşır makinesini, bulaşık makinesini çalıştıramıyor, ütü yapamıyor. Günlük yaşamı için gerekli olan becerilerden yoksun.
Çocuklarımızın kod yazabilmesi için algoritma hazırlama becerisine, algoritma hazırlayabilmesi için de sorun çözme, yeni bir iş veya ürün tasarlama becerilerine sahip olması gerekiyor.
Çocuklarımızın ve gençlerimizin öncelikle öğrenmesi gereken günlük yaşam becerilerdir, temel yaşam becerileridir. Düşünen, üreten ve veri kullanan insan yetiştirmemiz gerekmektir. Tabi ki bu insanın ulusal ve evrensel değerlere de sahip olması kaçınılmazdır.
Hadi hep beraber kodlama dersine yani algoritma hazırlamaya evde başlayalım.
Çocuklarımızla birlikte çamaşır makinesinin, bulaşık makinasının çalıştırılmasının algoritmasını hazırlayalım. Çay demlemenin algoritmasını (işlem sırasını) yazalım.
Kod yazmayı moda olmaktan çıkaralım.
Kod yazmayı eğitimde moda olmaktan çıkarmak için çocuklarımıza, kod yazmanın ön koşulu olan algoritma hazırlama, düşünme, üretme ve iş yapmayı öğrenecekleri fırsatlar yaratalım.
Bu fırsatları yaratamazsak kodlama eğitimi de moda olmaktan öteye geçemeyecektir. Kodlama eğitimi moda olmasın.