2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren uygulanan 4+4+4 sisteminin ilk öğrencileri bu yıl 8. sınıfa başladı.
Bu yasanın en çok tartışılan bölümü; okulların açıldığı ayın sonunda 66 ayını dolduracak çocukların zorunlu 1. sınıfa başlatılması oldu. 60-66 aylıklar ise ailesinin isteği ile ilkokula başladı.
Çocuklarının okula başlaması için yeterli olgunluğa ulaşmadığını düşünenler, 'ortopedik ya da zihinsel gelişimi yetersizdir' raporu alarak çocuklarını 1. sınıfa göndermediler. Ancak bu raporların, çocuklarının gelecek yaşamlarında olumsuz sicil oluşturmasından endişe eden aileler çocuklarını 1. sınıfa başlattılar.

8. SINIF ÖĞRENCİ SAYISI ARTTI...
2019-2020 eğitim öğretim yılında, 4+4+4 sisteminin ilk öğrencilerinin 8. sınıfa başlaması Liselere Geçiş Sistemine (LGS) dahil olan öğrenci sayısında büyük ölçüde artışa neden olacak.
MEB'in verilerine göre, yasanın uygulamaya başladığı yıl, 66 aylık 448 bin 517, 60 aylık 163 bin çocuk birinci sınıfa başladı.
Her yıl ortalama 1 milyon 200 bin çocuk 1. sınıfa başlarken, 2012'de 611 bin 517 'daha fazla' sayıda çocuk okullu oldu.

2020 LGS'YE KAÇ ÖĞRENCİ GİRECEK?
Bu öğretim yılında 8. sınıflarda öğrenim gören ve 2020 LGS'ye katılacak öğrenci sayısı 1 milyon 800 bin civarında olacak.
2019 yılında 1 milyon 210 bin öğrenciden 1 milyon 74 bin kişi merkezi sınava başvurmuştu. Bu yıl sınava 1 milyon 600 bin öğrencinin girmesi bekleniyor.
Bu verilere göre öğretim yılının sonunda, 'önlem alınmazsa'; hem merkezi sınavla öğrenci alan hem de yerel yerleştirme ile kayıt yapılan okulların mevcut kontenjanları kesinlikle yeterli olmayacak.

OKUL KONTENJANLARI YENİDEN BELİRLENMELİDİR
2019 yılında sınavla öğrenci alan okulların sayısı 1526, toplam kontenjan 139 bin 600 kişi olarak belirlenmişti.
Mevcut okulların yetersiz kapasitesi bu yıl, sadece merkezi sınavla öğrenci alan 'nitelikli' okullarda değil, yerel yerleştirme ile öğrenci alacak okullarda da ciddi yerleştirme sorunları oluşturacak.
Öğrenci sayısının yüzde 50'den fazla artışına karşın kontenjanlar yeterli oranda artırılmazsa; öğrenciler boş kalan imam hatip ve meslek liselerine 'zorunlu' yönlendirilecek ya da 'açık lise, çıraklık eğitim merkezi ya da özel okul' kapısı gösterilecek.
Umarım, istemedikleri okullara yerleştirilen öğrencilere önce zorunlu tercih yaptırılıp sonra da 'herkes tercih ettiği okula girdi' yanılsaması devam ettirilmez.
ESKİŞEHİR'DE DURUM
Geçen yıl LGS Merkezi Sınavı'na Eskişehir'den 9347 öğrenci katıldı. Bu yıl sayının 13 bin civarında olması bekleniyor.
Eskişehir'de sınavla öğrenci alan 16 nitelikli okulun 1590 öğrencilik kontenjanı bulunuyor.
Eğer Atatürk Anadolu Lisesi, MEB tarafından nitelikli okullara dahil edilmeseydi Eskişehir okullarının öğrenci kontenjanları iki yıl boyunca hiç artırılmamış olacaktı
Kentimizde hızla artan öğrenci sayısına ve bazı okullara olan yoğun tercih taleplerine karşın, İl Milli Eğitim Müdürlüğü iki yıldır 'kulağının üzerine yatıyor'.
Bu yıl 8. sınıfta okuyan öğrenciler ve velileri, şimdiden kaygılı, gergin bir bekleyiş içerisinde bazı sorulara cevap bekliyorlar;
Eskişehir, 2019-2020 öğretim yılı sonunda, liselere başlayacak öğrenci sayısındaki artışı karşılayacak okul ve öğretmen sayısına sahip midir?
Eskişehir'de yeni açılması planlanan liseler var mıdır?
Anadolu liselerinde ikili eğitime mi geçilecek?
Sınavla öğrenci alan nitelikli okulların ve yerel yerleştirmede tercih edilen Anadolu liselerinin sayısı ve kontenjanları artırılmayarak, öğrencilerin 'zorunlu tercihlerle', boş kalan imam hatiplere gönderilmesi hesabı mı yapılıyor?