Liselere Geçiş Sistemi (LGS) bu öğretim yılı sonunda üçüncü kez uygulanacak. Ancak bu yıl 8. sınıfta okuyan öğrenci sayısının geçen yıla göre 600 binden fazla olması 2020 LGS'yi farklı kılıyor.
Milli Eğitim Bakanlığı önümüzdeki yıl liseye başlayacak öğrenci sayısındaki artışa çare arıyor.
Yeni sisteme hazırlıksız giren ve sistemi imam hatiplere gidecek öğrenci sayısını artırmaya odaklayan MEB'i sıkıntılı günler bekliyor.

ÖĞRENCİ SAYISI NEDEN ARTTI?
2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren uygulanan 4+4+4 sisteminin en çok karşı çıkılan bölümü; 66 ayını dolduracak çocukların zorunlu, 60 aylıkların ise isteğe bağlı 1.sınıfa başlatılması olmuştu.
2012'de 611 bin 517 'daha fazla' sayıda çocuk okullu oldu. Bu öğrencilerin 2019-2020 eğitim öğretim yılında 8. sınıfa başlaması Liselere Geçiş Sistemine (LGS) dahil olan öğrenci sayısında büyük ölçüde artışa neden oldu.
Henüz 1. sınıfa gidebilme olgunluğuna ulaşamadan okula başlatılan çocuklar, bu yıl lise girişlerinde yeni bir 'fatura' daha ödemek zorunda kalacaklar.

ÖNLEM ALINMADI ,ÇOK GEÇ KALINDI...
Merkezi sınav ve yerel yerleştirme için değerlendirme çalışmaları yapmaya başlayan Bakanlık, 'kayıt alanlarını' yeniden düzenleyerek sorunu çözmeye çalışıyor.
Ekonomik sorunlar nedeniyle bütçe kesintisine gidilen MEB, sadece mevcut inşaatları devam ettirebilecek kaynağa sahip olabildiği için yeni yatırımlara bütçe ayrılamıyor.
2020 yerleştirmeleri için çalışmalara şimdiden başlansa bile; 600 bin ek kontenjan için yeni okul yapımı mümkün olamayacak.
Sınavla öğrenci alan 'nitelikli' okulların yüzde 56'sını imam hatip ve meslek liseleri oluşturuyor.
Ek kontenjan arayışındaki bir diğer formül olarak, geçen yıl boş kalan imam hatip ve meslek liselerinin dönüştürülmesi de gündemde. Ancak bu dönüşümün 'belli çevrelere' anlatılamayacağı ve MEB'in mevcut yapısının gelecek tepkilerin altından kalkamayacağı belirtiliyor.
Yeni okul yapamayan, mevcut okulları da dönüştüremeyen MEB'in önünde yaklaşık 1.8 milyon öğrencinin tercihlerini karşılayabilmek için Anadolu liselerini ikili öğretime dönüştürmekten başka seçenek kalmıyor. Yani tam bir 'Herkes gider Mersin'e biz gideriz tersine' örneği.

ESKİŞEHİR MİLLİ EĞİTİM NE YAPIYOR?
Geçen yıl LGS Merkezi Sınavı'na Eskişehir'den 9 bin 347 öğrenci katıldı. Bu yıl sayının 13 bin civarında olması bekleniyor.
Kentimizde hızla artan öğrenci sayısına ve bazı okullara olan yoğun tercih taleplerine karşın, 'iki yıldır' Anadolu ve fen liseleri kontenjanlarının artırılması ile ilgili yeterli çalışma yapılmadı.
Tarikat mensuplarının yerleşkelerine yeni okul yapmak için çırpınanlar, Yenikent Şehit Yunus Bakkal Ortaokulu, Atatürk (Eski Devrim) Ortaokulu gibi okulların içine 'talep olmadığı halde' imam hatip okulları açanlar bu günleri hiç düşünmediler mi?
Bu yıl 8. sınıfta okuyan öğrenciler ve velileri, şimdiden kaygılı, gergin bir bekleyiş içerisinde bazı sorulara cevap bekliyorlar.
Daha önce de gündeme getirdiğimiz bu konu ile ilgili hala hiç bir açıklama yapılmadı.
Artık 'misafirlik süreci' biten Milli Eğitim Müdürü Sayın Hakan Cırıt'ın aşağıdaki sorulara cevap vermesini bekliyoruz;
Eskişehir, 2019-2020 öğretim yılı sonunda, liselere başlayacak öğrenci sayısındaki artışı karşılayacak okul ve öğretmen sayısına sahip midir?
Eskişehir'de yeni açılması planlanan liseler var mıdır?
Kontenjanları geçen yıllarda boş kalan imam hatip ve meslek liselerinden bazılarının Anadolu lisesine dönüştürülmesi düşünülüyor mu?
Anadolu liselerinde ikili eğitime geçilecek mi?
Zamanında kamuoyunu bilgilendirici açıklamalar yapılmayışının, yeterli çalışmaların yapılmadığı kaygısını artırdığını unutmayınız.