Çok sevdiğim ve değer verdiğim bir arkadaşım aradı.
'Merhaba nasılsın, neredesin' diye sordu. Sivasta'yım deyince 'aaa Antalya'dan uzaktasın, gurbettesin yani, ama olsun yaptığınız çalışmalara ülkemizin çok ihtiyacı var. Okullarımızın yüzde doksandan fazlası niteliksizmiş' dedi.
Arkadaşım gurbettesin deyince birden 1979 yılına gittim. Öğretmenliğe 20 yaşında Sivas'ta başlamıştım. Gerçekten de o yıllarda gurbetteydim.
Gurbet deyince bir an düşündüm. İnsanının en çok sevgiyi yüreğinde hissetmek istediği; dostluğa, yardımlaşma, dayanışmaya, paylaşmaya en çok ihtiyacımızın olduğu yerdir gurbet.
Bu güzel duyguları düşünürken yazmak istediğim konuya dönmek zorunda hissettim kendimi. Halbuki sevgiyi, dostluğu, yardımlaşmayı, dayanışmayı, paylaşmayı yazmak ne güzel olurdu.
Evet çocuklarımızın ve gençlerimizin devam ettiği okulların yüzde doksandan fazlası Sayın Milli Eğitim Bakanımız tarafından niteliksiz okullar olarak ilan edildi. Eğitimde fırsat eşitliğinin olmadığı, okullar arasında çok büyük uçurum olduğu resmi olarak tescil edilmiş oldu.
Peki okullarımızın yüzde doksandan fazlası niteliksizse, bu okulları yöneten okul müdürlerinin niteliği ne durumda? Sayın Bakan niteliksiz okulların okul müdürlerinin niteliği konusunda bir açıklama yapacak mı?
Geçen hafta bir ilde bir eğitim bölgesinin okul müdürlerinin toplantısında tesadüfen yer aldım. 40 müdürün 40 tanesi de erkek. İçinde bir tane kadın yani hanımefendi yok. Acaba okulların niteliksiz olmasında bu durumun da payı var mıdır?
Nitelikli okulun ölçütü nedir?
Nitelikli okul ölçütünü Millî Eğitim Bakanlığı belirlemiş midir?
Nitelikli olarak tanımlanan okulların öğretmenleri ve yöneticileri ne kadar nitelikli. Bu okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin diğer okullardakilerden farkı nedir. Bu okullar diğer okullara göre toplumun talebini daha iyi mi karşılıyor. Daha mı demokratik yönetiliyor. Bu okullar nitelikli ve hedefi hayata dönük bir eğitim mi veriyor.
Nitelikli olarak tanımlanan okullara devam eden öğrenciler;
  • Daha çok ulusal ve uluslararası projelerde görev mi alıyor?
  • Kendilerini yönetme becerisine daha mı çok sahip mi?
  • Kendi giyesilerini kendileri mi ütülüyor, kendi başına yemeğini hazırlayıp yiyebiliyor mu?
  • Aile ekonomisine katkı yapıyorlar mı? Ailede tasarruf tedbirlerini uyguluyor mu?
  • Hazır gıdalar yerine doğal gıdalarla beslenmeyi mi tercih ediyor?
  • Bir işle ilgili işlemleri yerine getirmek ve sorunlara çözüm üretmek amacıyla gerekli olan uygulamalı becerilere sahipler mi?
  • Eleştirel düşünme, özgün düşünme, araştırma yapma, sorun çözme gibi bilişsel becerilere mi sahip?
  • Girişimcilik, iletişim kurma, empati kurma gibi sosyal yeterlilik ve becerilere mi sahip?
  • Öz denetim, öz güven, karar verme, kararlılık, liderlik gibi kişisel becerilere mi sahip?
Nitelikli okullar diye tanımlanan okullar, çocuklarımızı yukarıda sıraladığımız özelliklere sahip olarak mı yetiştiriyor.
Nedir bu okulları nitelikli yapan.
Özel okullar arasında da nitelikli okullar var mı? Varsa bunların yüzdesi nedir? Velilerimizin ne kadarı para vererek çocuklarını niteliksiz okullara gönderiyor?
Bütün bu soruların da yanıtlanması gerekiyor.