Ne yapmak istiyorsan yap ama öncelikle kendi performansını düzelt.
Millî Eğitim Bakanlığının hazırladığı öğretmen performans değerlendirme sistemi iki haftadır eğitim camiasında tartışılıyor. Eğitim sendikaları ilk defa bir konuda ortak görüşe sahip oldular ve öğretmen performans sistemine karşı tavır aldılar. Olumlu bir gelişme.
Bakanlık, öğretmen performans değerlendirme sistemi ile ilgili taslak yönetmeliğini kamuoyu ile paylaştı. Tabi ki her çalışan gibi öğretmenlerin de performansı değerlendirilebilir ama uygun yöntemlerle ve objektif olarak.
Milli eğitim sisteminin bir boyutu öğretmen. Sistemin daha birçok boyutu var. Tüm boyutların performansını değerlendirmeden öğretmenin değerlendirilmesi başlı başına sakat bir durum. Bu durumda önce sisteme bir bakmak lazım. Öncelikle de sistemin en tepesindeki ve en yetkili kişinin değerlendirmesiyle.
22 Şubat 2018 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Kültür Sanat Özel Ödülleri Töreni'ninde …?. sorunu insan keşfetme ve insan yetiştirme sistemimizde, daha doğrusu sistemsizliğimizde arayacağız….. Geçtiğimiz 15 yılda her alanda tarihi başarılara imza atarken eğitim, öğretim ve kültür konusunda niye geride kaldığımız hususunda hep hayıflanıyorum diyor. Bu sözleri ile AK Parti Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı olarak milli eğitimde bir sistemsizlik olduğunu kabul ediyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 2017-2018 AKADEMİK YIL AÇILIŞ Töreni konuşmasında da iki alanda arzu ettiğimiz gelişmeyi sağlayamadık. Bunlar eğitim öğretim ve kültürdür. Sınav sistemlerini defalarca değiştirdiğimiz halde hala öğretmenimizi de öğrencimizi de velimizi de memnun edecek bir sonuca ulaşamadık diyerek hükümetin ve Millî Eğitim Bakanlığının performansının yetersizliğini kamuoyu ile paylaşmıştır.
Türkiye 15 yıldır eğitim konusunda yeterli bir performans gösteremediyse, öğretmenin performansının değerlendirilmesine gerek var mı? Bu sistemsizlik durumunda öğretmenin performansının yeterli olması mümkün müdür?
Millî Eğitim Bakanlığına seslenmek gerekiyor. Ne yapmak istiyorsan yap ama öncelikle kendi performansını düzelt. Ve de öncelikle sistemsizliği ortadan kaldırarak adalet, vicdan ve liyakati esas alan bir sistem oluştur.
Taslak yönetmelik adalet, vicdan ve güvene dayanmıyor. Taslakta öğretmenin performansı değerlendirilirken;
  • Kurum müdürü değerlendirmesinin %25'i,
  • Zümre öğretmenleri değerlendirmelerinin aritmetik ortalamasının %20'si,
  • Aynı kurumda görev yapan diğer öğretmenlerin değerlendirmelerinin aritmetik ortalamasının %15'i,
  • Veli değerlendirmelerinin aritmetik ortalamasının %15'i,
  • Öğrenci değerlendirmelerinin aritmetik ortalamasının %15'i,
  • Özdeğerlendirmenin (öğretmenin kendisini değerlendirme) %10
Bakanlık, değerlendirme puanını hesaplarken %25 ile en büyük payı kendi görevlendirdiği müdüre vererek tarafsızlık ve objektifliği sorgulamaya açmış oluyor. Üstelik bir de müdür görevlendirmeleri ile ilgili mahkeme kararları ve istatistik veriler ortada iken.
Değerlendirme sisteminde %10'la öğretmenin kendisini değerlendirmeye en düşük payı ayırıyor. Yani her zaman olduğu gibi öğretmene güvenmiyor.
Taslak yönetmelikte öğretmen performans değerlendirme sürecinde temel ilkeler belirlenmiş. Bunlar: Adalet, şeffaflık, katılımcılık ve uzlaşma, belirlilik, işlevsellik ve çok yönlülük.
Önce öğretmenlere sormak lazım. Yapılacak performans değerlendirme sisteminin adil, şeffaf ve katılımcı olacağına inanıyorlar mı? Öğretmenlerin bu konudaki inanç düzeyi yüzde kaç olacak.
Kimsenin kimseye güvenmediği bir sistemde performans değerlendirme sonuçlarının güvenilir olması mümkün değil. Bu durumda yapılacak değerlendirme sonuçları huzursuzluk, mutsuzluk ve kargaşa yaratır.
Peki ne olması gerekiyor?
Öncelikle Millî Eğitim Bakanlığı kendi performansını düzeltmesi,
Performans değerlendirme sisteminin ne olduğu konusunda yetkililerin bilgi, beceri ve yeterlilik sahibi olması,
Bakanlık merkez teşkilatının performansının değerlendirilmesi,
Milli Eğitim Müdürlerinin Performansının değerlendirilmesi,
Okul müdürlerinin performansının değerlendirilmesi gerekiyor.
Bakanlığın, milli eğitim müdürlerinin ve okul müdürlerinin performansı iyi olursa öğretmenin performansını ölçmeye bile gerek yok zaten mükemmel olur.