Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2018-2019 eğitim öğretim yılı sonunda 4., 7. ve 10. sınıf öğrencilerinin Türkçe, matematik ve fen bilimleri derslerinde kazanmış oldukları bilgi ve becerilerini izlemek amacıyla uygulamalı bir araştırma yaptı.
Türkiye'de 4. sınıfta eğitim alan ve 81 ilde farklı okullardan seçilen 112 bin öğrenciye uygulanan 'Türkçe-Matematik-Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması'nın raporları geçtiğimiz günlerde açıklandı.
Araştırma Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Mahmut Özer tarafından yürütülmüştü. Elektronik ve haberleşme mühendisi olan Özer'in, profesör olduğunda Bülent Ecevit Üniversitesi rektörlüğüne atandığı ve geçen yıl da milli eğitim bakan yardımcılığına getirildiği biliniyor.
Daha önceki Bakanlık raporlarında Bakanın yazısı 'Sunuş' başlığını taşırken, Bakan Selçuk'un yazısı 'Takdim' ile başlıyor, 'raporun hayırlı olması' sözleriyle son buluyor.
Raporun önemli bir bölümü, istatistik bilgisi yüksek olan ölçme uzmanlarının anlayabileceği teknik bilgilere ayrılmış. Araştırma sonuçlarını daha anlaşılır ve anlamlı kılabilecek bilgilere pek yer verilmemiş olmasına rağmen 'görünen köy kılavuz istemiyor'.

ÖĞRENCİLERİN YÜZDE 40'I OKUDUĞUNU ANLAMIYOR
Türkçe alt testinde bulunan sorular, 4. sınıf öğrencilerinden beklenen 'metinde açıkça ifade edilmiş fikirleri bulma-tanıma', 'metinde açıkça ifade edilmemiş fikirleri bulma' amacıyla öğrencilerin 'bilme ve anlama' düzeylerini ölçecek şekilde yapılandırılmış.
Türkçe testinde öğrencilerin ancak %3,55'i tüm soruları doğru yanıtlayabilmiş...
Türkçe alt testinde 'bilme' düzeyindeki soruların ortalama doğru cevaplanma oranı yüzde 63, 'anlama' düzeyindeki soruların ortalama doğru cevaplanma oranı ise yüzde 60. Yani, öğrencilerin yüzde 40'ı metinde açıkça ifade edilmeyen fikirleri bulma, bilgi, düşünce ve deneyimleri kullanma becerilerine dayalı anlama düzeyindeki sorularda başarısız durumda.

MATEMATİKTE YÜZDE 41 İŞLEM YAPAMIYOR
Matematik alt testindeki sorular, 4. sınıf düzeyinde 'sayılar ve işlemler, geometri ve veri öğrenme' alanları dikkate alınarak 'bilme, uygulama ve akıl yürütme' düzeylerinde sınıflandırılmış.
Matematikte, öğrencilerin ancak % 4,34'ü alt testteki tüm soruları doğru yanıtlamış.
Matematik alt testinde ortalama doğru cevap oranı 'bilme' düzeyinde yüzde 63, 'anlama' düzeyinde yüzde 59 ve 'akıl yürütme' düzeyinde yüzde 49 olarak gerçekleşti.

FEN BİLİMLERİ EN YÜKSEK
Fen bilimleri alt testinde yer alan sorular, 4. sınıf düzeyinde 'fiziksel bilimler, yer bilimleri ve canlı bilimleri' öğrenme alanları dikkate alınarak, 'bilme, uygulama ve akıl yürütme' düzeyleriyle ilişkili olarak gruplanmış.
Fen bilimlerinde, öğrencilerin %6,29'u tüm soruları doğru yanıtlamış.
Fen bilimleri alt testinde 'bilme' düzeyindeki soruların ortalama doğru cevaplanma oranı yüzde 65, 'uygulama' düzeyindeki soruların ortalama doğru cevaplanma oranı yüzde 70 ve 'akıl yürütme' düzeyindeki soruların ortalama doğru cevaplanma oranı ise yüzde 61 olarak gerçekleşti.

'VELHASIL' DURUM İYİ DEĞİL..!
İlk ve ortaöğretim öğrencilerini içeren 'Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı-PISA' ile birlikte 'Yetişkin Yeterliklerinin Uluslararası Değerlendirilmesi Programı PIAAC' kapsamında yapılan değerlendirme raporlarını incelediğimizde, sadece öğrencilerimizin değil yetişkinlerimizin de okuduklarını anlama düzeyleri ile 'sıkıntılı' sonuçlar gözleniyor. Yani sorunu 'ileride büyüyünce okuduklarını anlarlar..!' diye öteleyerek çözmek mümkün değil.
Uzmanlar, yazılı olanı ve okuduğunu anlamakta güçlük çekenlerin duyduklarını anlamalarının da çok zor olduğunu belirtiyorlar. İşte asıl sorun da tam burada başlıyor..!!