Geçen hafta okul dönüşü bisikletimin lastiği patladı. Durdum yolun kenarında, başladım onarmaya. Tamir setim yanımdadır, her zaman.
Mahallenin çocukları toplandılar çevreme. Başladı soru yağmuru. O ne, bu ne her şeyi sordular. Üşenmedim anlattım pompayı, levyeyi, yapıştırıcıyı, zımparayı, bir bir.
Sıra özel hayata geldi. Kimsin, nesin, nereden gelip, nereye gidersin vs. Bir yandan işimi yaparken, öte yandan soruların tadını çıkardım. Okula gidip geldiğimi, öğretmen olduğumu söylediğimde heyecanları daha da arttı.
En sonunda asıl soru geldi — köşe yazımın konusunu buyurdu ufaklıklar. Paran mı yok, neden arabaya binmiyorsun? Tamir işim bitti, onlara kısa yanıtı verdim, yola koyuldum.
Bir yandan da düşünüyorum kendi kendime, arabaya binmenin maliyeti nedir? Eskilerde bir arabam vardı, ihtiyacım kalmadığını fark edip, satıp kurtulmuştum. O gün bugündür de bisikletle gider gelirim her yere.
Eve varınca kuruldum bilgisayara, başladım köşe yazısı için veri toplamaya.
  • Baktım ekonomik sınıf yeni bir araba aşağı yukarı 100 bin lira. On yaşına geldiğinde de 50 bine satılıyor. O halde, amortisman maliyeti yıllık 5 bin.
  • Vergisi yıllık 3 bin, kaskosu sigortası 3 bin, toplamı eder 6 bin lira.
  • Bir yılda 10 bin km yol yaparım. Yakıt gideri de üç aşağı beş yukarı 4 bini bulur.
Arabanın bana toplam maliyeti yıllık 15 bin lira. Çocuklardan ayrılırken param yok diye kestirip atmıştım. Şimdi güldüm kendi kendime, gerçekten de param yokmuş arabaya binmeye.
Efendim, arabaya binecek param da olsa binmem. Benim seçimim ekonomik olmaktan çok etik aslında. Sizi bilmem ama ben ortak olmam bu ekolojik, toplumsal, kişisel yıkıma.
Dip not: Bisikletlerin tekerlekleri sık sık patlamaz. Kokmayın! Yılda bir, iki patlak vakası ya yaşanır, ya yaşanmaz. Korumalı, zırhlı lastiklerimiz var.
Dip notun dip notu: Siz yine de yedek iç lastik ve patlak tamir kitinizi yanınızdan ayırmayın. O beklenmeyen patlak hiç olmayacak bir yerde karşınıza çıkabilir.

BİSİKLOPEDİ

PATLAK TAMİRİ

1.) Bisiklet güvenli bir yere alınır.

2.) Patlak lastiğin olduğu tekerlek maşadan, kadrodan çıkarılır.

3.) Dış lastiğin bir yanağı janttan ayrılır. İç lastik sibobundan başlanarak çıkarılır.

4.) Hava çıkışının görülebilmesi, deliğin bulunabilmesi için lastik iyice şişirilir.

5.) Patlak, delik bulunup zımpara ile çevresi temizlenir. Yapıştırıcı sıvı sürülür. Bir iki dakika matlaşması beklenir.

6.) Yama yüzyeye bir kerede yerleştirilip, iyice bastırılarak sabitlenir.

7.) Dış lastikte patlağa neden olan cisin aranır, bulunur.

8.) İç lastik siboptan başlanılarak yerleştirilir, şişirilir ve tekerlek bisiklete takılır.


Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
8 Ocak
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
9 Ocak
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark AVM
Bağlar Kapısı
20.00
10 Ocak
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
14 Ocak Salı Doğa Es
Bisiklet Grubu
EsPark AVM 20.00
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.