Altı ay olmuş gazetede Bisiklet Yolu yayınlanmaya başlayalı. Dile kolay, 6 ay, 28 hafta, 28 yazı.
Bugüne dek Eskişehir basınında düzenli bisiklet yazısı yazan olmadı, yayınlayan gazete de olmadı. Bugün var, yazan var, yayınlayan var. Okuyan var mı, onu bilmiyorum.
Belki de en zoru pek kimsenin okumayacağını bilerek yazmak ve pek kimsenin okumayacağını bilerek yayınlamak.
Bisiklet Yolu'nun amacı bisikleti, bisikletli ulaşımı tanıtmak. Eskişehirlilerin, yöneticilerin, yetkililerin dikkatini bisikletli ulaşıma çekmek. Eskişehir'de oluşacak bisiklet ve bisikletli ulaşım kültürüne bir katkı koymak.
Biz bisikletliler yıllardır şikayet ederiz etkinliklerimizin haber yapılmamasından. Köşe yazılarında bisiklete yeterince yer verilmemesinden, Şikayetin sonu yok, yararı da yok. Kendi işini kendin gör dedim, giriştim bu serüvene.
Yerel gazetelerden birine başvurdum. Baştan savmalar, geçiştiren yanıtlar, sonuç alamadım. Sanırım nezaketle reddedildim. Pes etmedim, davamız kıymetli. Bisiklet meselesi, memleket meselesi, doğa meselesi, dünya meselesi...
Sonhaber Gazetesine ulaştım anlattım derdimi, niyetimi. Dinlediler, desteklediler, alan açtılar bisiklete. Bisikletin, bisikletli ulaşımın da sesi oldular. Gazetede bisiklet yazısının, haberinin yer alabileceğini gösterdiler.
Kutluyorum Sonhaber Gazetesini, yöneticilerini, yazarlarını, emeği geçen tüm çalışanlarını
var olun.

***

BİSİKLETİ GAZETEDE YAZSAN NE OLUR? KİM OKUR?
İlk haftalarda Eskişehir'in büyük bisiklet büyüklerinden gelen sorular bunlar. Dahası yazılıp çizilenlerin bilinen şeyler olduğu, bunları yazmanın da yayınlamanın da bir işe yaramadığı yönünde eleştiriler de çalındı kulağıma.
Duyduklarıma sevindiğimi itiraf edeyim. Aksi olsaydı amacımdan uzaklaştığımı görürdüm. Bisiklet topluluğunun içindekilerin ilgisini çekecek yazının gazetede işi ne. Bisiklet Yolu'nu bisiklete binmeyi aklından bile geçirmeyen okusun. Bisiklete binen ama bisiklet tekniğini hiç bilmeyen okusun. Bisiklet yolunu hiç duymamış, bisikletli ulaşım kültüründen haberi olmayan okusun. Kahvedeki, iş yerindeki, otobüsteki kişi okusun. Başkanı, müdürü, gazetecisi okusun. Gençler, çocuklar, öğrenciler okusun.

***
BİSİKLOPEDİ
ÇAPRAZ VİTES KULLANIMI
Vites kullanımında en çok yaşanan hatadır. Bu durum bisikletin vites sistemine, zincire en büyük zararların verilebileceği riskleri doğurur.
Sağdaki iki çizimde (4 ve 5) yanlış vites kullanımı, zincirin çapraz kullanımı gösteriliyor.
4. çizimde ön ve arka küçük dişlilerle çapraz kullanım görülüyor. Burada arka attırıcı zincirin bolluğunu almada yetersiz kalır. Zincir aynakol attırıcısına sürterek ses çıkarır, ruble ve aynakol dişlerine tam oturmadığından daha çabuk yıpranmalarına neden olur.
5. çizim ön ve arka büyük dişlilerde çapraz kullanımı gösteriyor. Bu durumda zincir aşırı gerilir, yıpranır hatta kopabilir.
Doğru Vites Kullanımı
İlk üç çizimde bisiklet doğru vites kullanımı gösteriliyor. Ön ve arka dişliler birbirine paralel hareket ediyor. Başka bir deyişle ön, küçük dişli arka büyük dişlilerle; ön büyük dişli ise arka küçük dişlilerle kullanılıyor.

***
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
12 Haziran
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
13 Haziran
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
14 Haziran
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.