Eskişehir Büyükşehir Belediyesi'nin İstanbul Teknik Üniversitesi ile Osmangazi Üniversitesi'ne hazırlattığı 'Ulaşım Ana Planı' ile ilgili rapor geçtiğimiz günlerde kamuoyuna açıklandı…
Rapor üzerine konuşmadan, şu ayrıntının gözden kaçırılmaması gerektiğini belirtmeliyim;
Hazırlanan rapor şu aşamada yalnızca öngörülerde bulunuyor…
Zaten 5 ayrı senaryo hazırlanmış ve bu senaryoların her biri farklı seçenekler sunuyor…
Ancak her birinin temel yaklaşımı,
Şehir içi toplu ulaşımda,
Hafif Raylı Sistemin ağırlığının giderek artacak olması…
Daha açıkçası,
Tramvay hatlarının yeni mahallelere, yeni bölgelere doğru uzatılması öneriliyor…
Yine altını çizmekte yarar var;
'Hazırlanan rapor öneriler barındırıyor…'
Yoksa
Büyükşehir Belediyesi'nin uygulamaya karar verdiği son güzergahlar değil…

***

Yeni tramvay hatlarının yanı sıra, göze çarpan en önemli yenilik; Bozüyük-Eskişehir arasında işletilmesi planlanan 'banliyö hattı…'
Zaten, YHT hattından önce kullanılan konvansiyonel hat halen atıl durumda bekliyor…
O nedenle de bu konuda son karar sanırım TCDD'de…
Bakanlığı döneminde Prof. Dr. Nabi Avcı'nın da radarında olan bir projeydi ve hayata geçirilmesi hem Eskişehir hem Bozüyük açısından son derece olumlu olacaktır…
Zira Eskişehir'de yaşayıp Bozüyük'te çalışan, Bozüyük'te yaşayıp Eskişehir'de çalışan çok sayıda insan var…
Diğer taraftan,
Hem ticaret, hem sosyal hayat ve etkinlikler açısından artık tamamen Eskişehir'e bağlı olarak yaşayan Bozüyük'ün bu özelliği de perçinlenecektir…
Aradaki trafik yoğunluğunun da bu uygulamadan olumlu açıdan etkileneceği açık…

***

Diğer bir değinilmesi gereken nokta da,
Neredeyse bütün gazetelerimizde 'yaylaştırma' olarak yazılan ve bu nedenle de benim önce 'yayalaştırma olacak galiba, yazım hatası' diye düşündüğüm, ancak tüm haberlerde ve hatta köşe yazılarında bile 'yaylaştırma' olarak geçtiği için, 'acaba başka veya yeni bir terim mi?' diye tereddüde düştüğüm kısım…
Muhtemelen, haberin çıkış kaynağından böyle bir yazım hatasıyla çıktı ve hemen hemen tüm gazetelerde aynen yer aldı…
Neyse…
Raporda, yayalaştırma eğiliminin devam edeceğini ve yeni bölgelere doğru yayılacağını varsayabiliriz…

***

Benim hazırlanan rapordan anladığım şu;
Şehir içi toplu ulaşımda tramvay,
Şehir merkezinde yayalaştırma…
Her ne kadar bazı kesimler yine itiraz edecek ve bu uygulamaların trafiği felç edeceğini söylemeye devam edecektir…
'Trafik' denilen düzeni, yalnızca otomobillerin düzeni olarak algılayan ve tüm önceliğin yayalar ve toplu ulaşımda olması gerektiğini kabul etmeyenler için, yaygara koparmanın yeni bir aşaması var önümüzde…
Beni sevindiren,
Bir kesimin var-yok dinlemeden eleştirdiği toplu ulaşım ve yayalaştırma sisteminin yaygınlaşarak devam edecek olması…