DÜNYANIN EN BÜYÜK ORKESTRASINI YÖNETEN ADAM

Tarih: 2 Mayıs 2019 23:59
DÜNYANIN EN BÜYÜK ORKESTRASINI YÖNETEN ADAM

O bir Efsane. O tek bir el hareketiyle bütün tribüne aynı anda ayağa kaldıran Lider. O sessizliğin içinden büyük tezahüratlar yaratan gerçek bir Kral.
 
AMİGOLUK ARKADAŞLIKTIR
Bugünkü Nostalji Köşesini 1965-1970 yılları arasında Eskişehirspor’un her maçında büyük taraftarı orkestra şefi gibi yöneten Amigo Orhan’a ayırdım. 1936 Oklubalı Köyü doğumlu olan Amigo Orhan (Erpek) DSİ’de memur olarak çalışırken, bir yandanda Eskişehirspor’un şaşalı dönemine damgasını vurdu.   O yıllarda ben dünyada değildim. Rahmetli babamdan Amigo Orhan’ı çok dinledim. 
 
SİYASETE ALET ETMEDİ
Amigo Orhan tribünleri asla siyasete alet etmedi. Birilerine yaranmaya çalışmadı. Eskişehirspor sırtından para kazanmadı. Kazanmayı da hiç düşünmedi.  Tamamen arma aşkıyla davranarak, Türkiye’de gönülleri fethetti. İsteseydi  Eskişehirspor’u basamak olarak kullanıp, siyasetin zirvelerine gelebilirdi. Ama gerçek Eskişehirsporluydu. Böyle şeylere tenezül edecek bir karaktere sahip değildi. O büyük bir futbol devrimcisiydi. Hala onun yeri doldurulamadı. O dönemi yaşayan büyüklerimizin anılarından ve Hayat Dergisi’nin 1969 Mayıs  sayısında onun ile ilgili yazılmış yazıdan derleme yaparak, Tribün efsanesi Amigo Orhan’ı özellikle o günleri görmeyen Eskişehirspor taraftarlarına anlatmaya çalışacağım. ‘Amigoluk’, İspanyolca bir kelimedir. Türkçe karşılığı ise ‘Arkadaşlık’tır.
 
KIRMIZI KAZAKLI GENÇ
O yıllarda ES ES taraftarı maçın başlamasına 10 dakika kalana kadar sessiz otururdu. Kırmızı Kazaklı genç sahaya çıkınca Stad bir anda bayram yerine döner. Havai fişekler atılır, sirenler çalardı. 20 bin kişi hep bir ağızdan ‘Orhan Orhan’ diye tempo tutardı.Kırmızı kazaklı genç, saha içinde bir tur atıp, tribünleri selâmladıktan sonra, tam santra yuvarlağına gelip dururdu.  Ve. Onun bir el kaldırmasıyla birlikte, o korkunç gürültü bıçak gibi kesilirdi.
 
BİR BABA HİNDİ
Dünyanın en büyük korosu, maestro Amigo Orhan yönetiminde gösterisine başlardı.Amigo Orhan, kollarını önce iki yana açıp, bütün tribünlere söyle bir baktıktan sonra, dizlerini kırıp, çömelirdi. Kollarını göğsünün üzerinde kavuştururdu. Ellerini yumruk yapar,  sol dizi tam yere değmek üzereyken, birden kollarını açarak havaya fırlardı.  “Bir baba hindi” diye haykırarak  fırlardı. Stadı dolduran 20 bin  kişi gırtlaklarını yırtarcasına ‘Heyy Allah!’ diye haykırırdı. Aynı hareketi birkaç defa üst üste tekrarlardı. Her seferinde Amigo Orhan ayağa fırlarken, Eskişehirsporlu taraftarların ‘Heyy Allah!’ diye haykırışları yeri göğü inletirdi. Daha sonra Orhan sağ elini, sert hareketlerle sağa sola sallamasıyla, korosu da tempoyu değiştirirdi.
 
ŞİMŞEK GİBİ
SAHAYA FIRLARDI
Simdi bütün Stad “ES-ES-ESKİ-Kİ-Kİ-ESKİ ESKİ ES!” diye haykırırdı. Orhan yeni bir el hareketi daha yapar ve bu defa seyirciler, ‘Hop-hop-hop! Güm-güm-güm! Kırmızı Şimsek, hey-hey-hey!’ diye haykırmaya başlardı. Tam bu sırada Kırmızı-Siyah formalı Eskişehirspor on biri, Şimsek gibi sahaya fırlardı. Eskişehir’in Atatürk Stadı’nda Eskişehirspor’un oynadığı her maçtan önce, bu program uygulanır. Yalnız Eskişehir’de değil, Kırmızı-Siyahlı Takımın her gittiği şehre göç eden taraftarlar, Amigo Orhan’ın idaresinde bu değişmeyen programı uygularlar.
 
SEYİRCİYE KÜFRETTİRMEZDİ
Amigo Orhan küfrettirmezdi. Fair Play ruhuna sahip birisiydi. 7’den 70’e herkes tribüne gelirdi.  O yıllara ait tribün fotoğraflarında ak saçlı nine ve dedelerinde maça geldiği görülüyor. İstanbul Basını Amigo Orhan’ı , “Dünyanın en büyük orkestrasını yöneten adam” olarak göstermişti. Orhan Erpek 2011 yılında Türkiye Futbol Federasyonu İnternet Sitesi’ne yaptığı röportajda “İstanbul’un hegemonyasını sarsmak, Eskişehir’i Türkiye’ye tanıtmak için, şehir sevgisinden ve halkın spora yatkınlığından yola çıkarak bu işi organize ettik. Bütün şehir Eskişehirspor’la ilgileniyordu. Hep birlikte hareket edersek, buradan büyük bir gücün doğacağını düşünerek kollarımızı sıvadık. Bütün şehir bu organizasyona tüm varlığı ve gücüyle iştirak etti. Zengini, fakiri, kapitalisti, işçisi, sağcısı, solcusuyla tam bir kenetlenme oldu. Bizim kuşak Kuvayi Milliye ruhunun son kuşağıdır ve oradan da gelen ruhla, hepimiz Eskişehir için mücadele ettik. Bu sportif bir isyan, bir başkaldırı hareketiydi. Tek  amaç Eskişehir’di. Ve hegemonyayı sarstık. Amacımıza ulaşmakta yüzde 95 başarılı olduk. İki kupa aldık, üçüncü kupayı da son anda kaybettik” dedi.
 
EKONOMİYİ
CANLANDIRDIK
Erpek röportajda şu ifadeleri kullandı; “Bizim zamanımızda taraftar sayısında tahdit yoktu. Minimum 10 bin kişi giderdik. Bu hem iç turizmi hem de ekonomiyi canlandırıyordu. Deplasmanlara gittiğimizde, konser vermeye gelmiş ekipler gibi karşılanırdık. Bugünkü gibi toplu küfür ve şiddet yoktu. Organizasyon süperdi, tek ses, tek nefes bir tezahürat var. Dolayısıyla rakip takımların taraftarları da bizi hayranlıkla izlerdi. Taraftar açısından bakıldığında galibiyetten, mağlubiyetten önemli olan şey karnaval havasıdır. Önemli olan o tribünlerde eğlenebilmektir. Yenen, yenilene takılır, hep birlikte güler, eğlenir insanlar. Deşarj olmak, küfretmek demek değildir ki. Esas deşarj olmak eğlenmek, güzel vakit geçirmektir. Kavga ederek deşarj olamazsınız. Önemli olan 90 dakika dünya telaşından kopup eğlenmektir. İçinden sevgiyi çıkartırsanız, geride spor kalmaz.”
 -----------------------------------------------
FOTO ŞAKA

Odunpazarı Belediye Başkanı Kazım Kurt:
Orhan Abi senin döneminde Eskişehirspor tribünlerine siyaset neden bulaşamadı?
Amigo Orhan: Eskişehirspor siyasetin çok üstündeydi. Çünkü  orada siyaset yok sadece aşk vardı.
 -------------------------------------------
FIKRA
ANTRENMAN YAPIYORDUN

Bir gün bir futbolcu başka bir kadınla yatakta yakalanmış.
Karısı futbolcuya sormuş;
-Sen ne yapıyorsun burada? Futbolcu:
-Kızma karıcım senin için antrenman yapıyorum.
 
 

http://www.sonhaber.com.tr/makaleprint/dunyanin-en-buyuk-orkestrasini-yoneten-adam/