Büyükşehir Belediyesi'nin düzenlemiş olduğu ve 2003 yılında yürürlüğe giren Ulaşım Ana Planı (EUAP) Revizyonu Çalıştayında konuşan Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Engin Çakmak, 'Büyükşehir Belediyesi trafik noktasında tek başına yetkili değil. Bütün kurumların ortak akılla çözecekleri sorunlar bunlar. Projenin bir ayağını keserseniz bu mekanizmanın yürümesi söz konusu değil' dedi.

Çalıştaya Odunpazarı Belediye Başkanı Kazım Kurt, Tepebaşı Belediye Başkanı Ahmet Ataç, Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Engin Çakmak, oda başkanları ve çok sayıda davetli katıldı. 2016-2035 yıllarını kapsayacak olan Ulaşım Ana Planı Revizyonu çalışması Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından 2015 yılının mayıs ayında başlatılmış olup çalışma İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Osmangazi Üniversitesi (ESOGÜ) ile birlikte yürütülüyor. Çalıştayda bir yıldır yürütülen çalışmaların mevcut aşamaları paylaşımlarda bulunuldu.

Çalıştayda konuşan Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Engin Çakmak, 'Şehir 143 kilometrekareden bir yasa değişikliğiyle 14 bin kilometrekareye çıktı. Bu gerçekle baş etmek gerekiyor. Bunun için çalışmalar başlatıldı. Bu gerçekte hepimizin yarattığı bir trafik sorunu algısı var. Bu algıyı ortadan kaldırmamız gerekiyor. Büyükşehir Belediyesi olarak bu konuda çok kararlıyız. Eğitim, mühendislik ve yasal düzenlemelerin birlikte olacağı bir programın uygulanması gerekiyor. Eğitim noktasında 'Eskişehir Yeni Seyir' eğitim programı başlattık' diye konuştu.

TEDES PROJESİNİ ENGELLEDİLER
Çakmak, 'İşin içine bazen siyasette giriyor. Biz bürokrasi olarak elimizden geleni yapıyoruz. Hükümetin getirdiği Trafik Elektronik Denetleme Sistemi (TEDES) projesini biz Büyükşehir Belediyesi olarak meclise getirdik. Komisyondan oybirliği ile meclise geldi. Fakat hiçbir gerekçesi olmadan bu proje reddedildi. Büyükşehir Belediyesi trafik noktasında tek başına yetkili değil. Bütün kurumların ortak akılla çözecekleri sorunlar bunlar. Projenin bir ayağını keserseniz bu mekanizmanın yürümesi söz konusu değil. Meclis bir yandan otopark sorunlarını gidermeye çalışırken, birçok noktada otopark yapılması için yetki veriyor. Ama aynı meclis öbür taraftan otoparkların kullanılmasını sağlayacak olan TEDES Projesini reddediyor. Bunun ortak akılla açıklanması mümkün değil.' Çakmak'ın konuşmasının ardından Çalıştay'a geçildi.

Çalıştayda ilk olarak konuşan Osmangazi Üniversitesi Öğretim Görevlisi Doç. Dr. Murat Karacasu ulaşım ana planı ihtiyacı hakkında bilgi verdi. Karacasu, '2002-2013 yılında yapılan Eskişehir için yeni ulaştırma ana planına neden ihtiyaç duyuldu. Bir kere bir senaryo değişimi oldu. Eski Eskişehir ile yeni Eskişehir bir değil. Kentin mekansal, ekonomik ve sosyal yapısında ulaşım ile ilgili temel veriler değişti. Büyükşehir Belediyesinin sınırları il mülki sınırlarına genişledi. Büyükşehir Belediyesinin yetki ve sorumluluk alanı 12 ilçe daha ilave edilerek yaklaşık 8 kat arttı. Belediyenin yükü geçmişe göre arttı' dedi.

33 BİN kişiye ANKET
Yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Karacasu, '170 kavşakta sayımlar yaptık. Kent içi 33 bölgede yaklaşık 12 kilometreden oluşan yol kenarı park etme durumu ile ilgili verilerin toplanması yapıldı. 11 bin hanede ulaşımla ilgili 33 bin 847 anket yapıldı. Bisiklet ve motosiklet kullanıcılarıyla bir Anket yapıldı. 13 noktada 920 kişinin talepleri dinlendi. Bunların yanında yaya anketleri gerçekleşti. 16 noktada 1597 kişi ile görüşüldü. Talepleri ele alındı. Her iki üniversite rektörlüğünden alınan izinlerle yerleşke alanlarındaki kantinlerde yurtlarda kalan bin 163 öğrenciye anket yapıldı. Son olarak 12 ilçede çalışmalar yapıldı. Yüz yüze gerçekleşen görüşmelerde talepler dinlendi' dedi. 'Ulaştırma Ana Planı Eskişehir ilimiz için önemli bir kazançtır' diyen Karacasu, 'Tüm kentlerin gerçekleştirmek istediği bir proje. Kentimiz için büyük bir kazanç olacaktır. Üniversiteler ve yerel yönetimlerin işbirliği açısından ayrı bir öneme sahiptir' diye konuştu.

ALi FUAT CADDESi ÇEVRE YOLUNA BAĞLANMALI

Karacasu, 'Eskişehir'de merkezi bir iş alanı var. Bütün sosyal ve kültürel faaliyetlerin sürdürüldüğü bütün kamu kurumlarının olduğu primler bir yerde yani Köprübaşı'nda toplanmış. Çok büyük yoğunluk var. Bir kere bu yoğunluğun dağıtılması gerekiyor. Problemli caddeler ise; Yunusemre, Atatürk Caddesi ve Süleyman Çakır, Ziyapaşa Caddesi bağlantıları (1.2 km). Köprübaşı'na bağlantılı caddeler ve Ali Fuat Güven Caddesi. Yunusemre Caddesi ile Atatürk Caddesi arasına (Süleyman Çakır Caddesi dışında) yeni bir bağlantı yolu yapmamız gerekiyor. Acil olarak çözmemiz gereken konu. Ali Fuat Güven Caddesi viyadük bağlantısı ile TÜLOMSAŞ'ın üzerinden çevre yolu ve hastane bağlantısının bir an önce yapılması gerekmektedir' şeklinde konuştu.

TRAMVAY KAPASİTESİ ARTIRILMALI
Karacasu, tramvay sorunları hakkında ise, 'Tramvayın taşıma kapasitesi belli. Bununla ilgili önerimiz durakların genişletilmesi ve taşıma kapasitesinin artırılması. Osmangazi Üniversitesi ve Büyükşehir Belediyesi ortak çalışması kapsamında bunların fizibilite çalışması yapılıyor' dedi. Otoparkların yetersiz olduğunu söyleyen Karacasu, 'Otoparklar yetersiz. Ücretli yerlerin artırılması gerekiyor. Özellikle Okul bahçelerinde yeraltı otopark uygulaması yapılması gerekiyor' diye konuştu.

EN ÇOK YOLCU TRAMVAY TAŞIYOR

İstanbul Üniversitesi Öğretim Görevlisi Prof. Dr. Haluk Gerçek, Mayıs 2015 verilerine göre günde 1 milyon 200 bin yolculuk yapıldığını söyleyerek, 'Estram günde 137 bin yolcu taşıyor. Taksiler 7 bin, otobüs 115 bin, minibüs/dolmuş 55 bin, servis 186 bin, bisiklet ve yaya 490 bin yolculuk yapılıyor. Otomobille yapılan yolculukların yüzde 51,2'si 15 dakikanın altında ve yüzde 46,7'si ise 5 kilometreden kısa mesafelere yapılıyor' dedi.

ESKiŞEHiR DIŞINDA GÖRMEDiĞiMiZ SORUNLAR

Çalıştayda konuşan İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi Prof. Dr. Ergun Gedizoğlu ise, Eskişehir'de kavşaklarda ciddi anlamda eksiklik olduğunu söyledi. Eskişehir dışında görmedikleri sorunlarla karşılaştıklarını söyleyen 'Merkezde 150 kavşak, merkez dışında yer alan 12 ilçedeki 20 kavşak olmak üzere toplam 170 kavşakta incelemeler yapılmıştır. Kavşaklarda çok ciddi oranda işaretleme eksikliği var. Önemli ölçekte geometrik bozukluklar var. Özellikle eski kavşaklarda radikal değişiklikler yapılmalıdır. Işıklı kavşakların düzenlenmesinde sorunlar. Eskişehir dışında karşılaşmadığımız sorunlar bunlar. Şerit çizgileri ve dur çizgileri yok. Yuvarlar adalarda ters işaretlemeler var' dedi.



Editör: TE Bilisim