Eskişehir Sanayi Odası Başkanı Celalettin Kesikbaş, ES TV ekranlarında canlı yayınlanan Açıkça programının konuğu oldu. Kesikbaş, gazeteciler Ali Baş ve Meltem Karakaş Kaya'nın gündeme ilişkin sorularını yanıtladı.
AKLIMIZI SATMIYORUZ
Alpu'ya Raylı Sistemler İhtisas Endüstri Bölgesi yapılmasının gerekçelerini açıklayan Kesikbaş, 'Biz aslında bir proje önerdik. Bizim için şu an birinci aşama fikri olgunlaşmanın sonlarındayız. Halka rağmen hiçbir şey yapamazsınız. Ben ESO ve yönetimi olarak aklımızı hiç kimseye emanet etmeyen insanlarız. Proje odaklı çalışmak gerekiyor. Eskişehir raylı sistemler bir endüstri bölgesi. Şimdi bunun 2014'te başlayan bir URAYSİM projesi var. URAYSİM Eskişehir için gelmiş geçmiş en kıymetli projelerden bir tanesi. Bu proje rafa kalkmıştı neredeyse. Biz bir önceki AÜ rektörüne gittik. Şafak Hoca gerçekten de URAYSİM'le ilgili bu proje için çok çalıştı ama 11'inci kalkınma projesinin içerisine de koydurttu. Yoksa bu proje daha çok sallanıp gidecekti. Şu an ikinci ve üçüncü fazı için zaten Fuat rektörümüzle de konuştuk. Onlar da aynı hassasiyeti gösteriyorlar. Şimdi böyle bir proje Alpu için son derece kıymetli, neden? Teknoloji yaratan teknolojiyi test eden bir bölge. Diyelim ki bir hızlı tren seti üretecekseniz bunun sertifikasyon süreci tamamlanması gerekiyor. Bu test ve sertifikasyon olmadığı sürece bu teknolojiyi geliştirme şansınız yok.'
VEBALİNİ ÜSTLENEMEM
Kesikbaş, 'Neden verimli araziye yapıyoruz?' sorusuna ise şöyle cevap verdi: 'Şöyle bir problem var. Burada bir URAYSİM var. Bu URAYSİM'in karşısında yaklaşık 2-3 milyon metrekarelik raylı sistemlerle ilgili bir alan mevcut… Bu alanda mutlaka bir ihtisas sanayi bölgesi şunun için kıymetli ve önemli. Eğer Eskişehir olarak milli ve yerli hızlı treni üreteceksek bunun üretileceği bir yer gerekli. Bunu da en uygun şartlarda olacağı yer URAYSİM'in yakınları. Ya sen bunu neden mevcut OSB'de yapıyorsun? Hemen cevaplayalım. Bizim OSB'de böyle bir alternatifimiz yok. Şu anda yapılacak olan çeken çekilen sistemlerin üretebilmesi için raylı sistemlerle entegre olmanız gerekiyor. Yani lokomotifleri tırlara koyup gönderebilecek potansiyeliniz yok. Bu sistemi bağlayabilmek için kaç kilometre ray sistemine ihtiyacınız var? 38-40 kilometrelik bir ray sistemine ihtiyacınız var. Şimdi 40 kilometre yaklaşık olarak 40 bin metre ediyor. Bir kere en az 100 metre genişliğinde bir alanı da yok etmeniz gerekiyor. Yapın bütün hesaplarınızı, o hattın oradan URAYSİM veya metroya bağlanması için en azından 2-2,5 milyon metrekare alanı tahrip etmeniz gerekiyor. Bu Alpu, Seyitgazi vs değil. Eğer biz hızlı tren e-setlerinde üretmek istiyorsak doğru yeri URAYSİM'in dibidir. Bu bir zihniyet problemidir. Bu mobilya için de doğru, madencilik için de doğru, raylı sistemler için de doğru. Raylı sistemler için bugün treni kaçırırsak olan Eskişehir'e olur. Ben de bunun vebalini üstlenmek istemiyorum.'
OTOMOBİLİ ISKALADIK
'Eskişehir'i raylı sistemler merkezi haline getirmek istiyorsak bunlara da talip isek bunu alt yapısının bugünden yarına hazırlamamız lazım' diyen Kesikbaş, 'Halka rağmen bir şey yapma derdinde değiliz ama bunu anlatmak gerekiyor. Konu Alpu ovası değil konu Alpu. Bir kere oraya indirgemek gerekiyor. Çünkü Alpu ovası çok büyük. Fazla büyük. Bizim söylediğiniz yer orada son derece küçük ve mütevazi alandan bahsediyoruz. Aş iş getirecek bir imkan diyoruz. Teknoloji getirecek imkan diyoruz. Türkiye ve Eskişehir'in önünü açacak. Eskişehir otomobili ıskaladı, mobilya sektöründe ıskalandı en azından raylı sistemleri ıskalamasın. Ben bu konuda vebal almak istemiyorum. Bunlar da tarihi kayıtlara geçiyor. 2 gün sonra böyle bir durumu istemezse insanlar bunun vebalini onlar öderler ben ödemem' ifadelerini kullandı. ESRA ÜNLÜ
Editör: TE Bilisim