20 Haziran 2020'de yapılan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezi sınav sonuçları açıklandı.
Sınava girme zorunluluğu olmamasına rağmen 1 milyon 671 bin 337 sekizinci sınıf öğrencisinden 1 milyon 472 bin 88'i sınava girdi. Bir başka deyişle sekizinci sınıf öğrencilerinin % 88'i sınava katıldı.
'Sınav olmayacak' diye 'bir gece ansızın kaldırılan' TEOG yerine getirilen bu sistemin hedeflerinden biri 'merkezi sınava girecek öğrenci sayısını azaltmaktı'. Ancak sınava giren öğrenci sayısında azalma hedefi gerçekleşmediği gibi aksine sayıda artış gözleniyor.

GELELİM ESKİŞEHİR'E...
Eskişehir'in 2020 LGS merkezi sınav sonuçları ile 2019 sonuçlarını karşılaştırdığımızda çok ciddi düşüşler hemen göze çarpıyor.
2020 LGS Türkiye merkezi sınav puan ortalaması 286 olarak hesaplandı. Eskişehir sınav puan ortalaması ise 302 puan olabildi. Oysa ki Eskişehir'in 2019 sınav puan ortalaması 317 idi.
Geçen yıla göre 15 puanlık düşüşün nedenleri nelerdir?
2020 LGS'de, 42 ilden 181 öğrenci soruların tümünü yaparak 500 tam puan aldı. Geçen yıl, Eskişehir'den sınava katılan 9347 öğrenciden 9 öğrenci tam puan almıştı. Bu yıl 12 bin 536 öğrencinin katıldığı sınavda 4 öğrencimiz tam puan aldı.
Tam puan alan öğrencilerden üçü; Ö. Çağdaş Okulları, TED Koleji, Sakarya Eğitim Kurumları'ndan. Dördüncü öğrencimiz ise bir devlet okulu olan Tepebaşı Mehmet Akif Ersoy Ortaokulu öğrencisi.
Eskişehir'deki 12 bin 536 öğrenciden sadece 183 öğrenci (0,01-1,00) yüzdelik dilim aralığında yer almış.
Veliler ve öğrenciler, LGS'nin 'nitelikli-niteliksiz okul ayrımcılığı ve dayatmalı tercih sistemi' yüzünden kamusal eğitimden soğutuldular ve özel okullara yöneltildiler. Bu nedenle sayıları hızla artan özel okulların bazıları, bu sınavda, puan ortalamaları bakımından hayli gerilerde kaldılar.
Eskişehir'de bu yıl özel okullardan sınava katılan 920 öğrencinin puan ortalaması 378'de kaldı. Oysa geçen yıl özel okulların puan ortalaması 396 idi.
Eskişehir'de bulunan Şehit Soner Özübek O.O, Ahmet Sezer O.O, Mehmet Akif Ersoy O.O., Melahat Ünügür O.O..... gibi bazı devlet okulları yüzdelik dilime giren öğrenci sayıları açısından hepimizi sevindiren sonuçlar elde etmişler. Ancak bir de madalyonun öbür yüzü var!...

DERS ORTALAMALARI NEDEN DÜŞÜK?
Merkezi Sınavda, derslere göre; Eskişehir ile Türkiye başarı ortalamaları arasındaki farkların 'çok az' oluşu dikkat çekiyor
Eskişehir'de derslerin 'net ortalamalarına' bakıldığında durum iç açıcı değil;
Fen bilimleri Türkiye net ortalaması 7,82, Eskişehir ortalaması 9,07.
Türkçe dersinin Türkiye net ortalaması (7,44) Eskişehir ise (8,76) da kalmış. T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi Türkiye net ortalamasının (3,86) Eskişehir ortalamasının ise (4,57) olması çok manidar ve üzüntü verici.
Öğrenciler, Eskişehir'de Matematik (3,17) ve Yabancı dil (3,45) alt testlerinin netlerinde tam anlamıyla 'dökülmüşler'.
Eskişehir; sosyoekonomik yapısı, eğitim olanakları ve eğitime erişim konularında ülkemizin dezavantajlı birçok yöresine göre çok daha fazla avantajlara sahiptir. Buna rağmen sınav sonuçlarının Türkiye ortalamasına yakın değerlerde olmasının ve tüm derslerde geçen seneki sonuçlardan çok aşağılarda sonuçlar alınmasının sorumluları kimlerdir? Bu durum sadece salgın döneminin olumsuz yansımalarıyla açıklanabilir mi?
2020 LGS sonuçları 8 yıllık eğitimin Eskişehir'de ki mevcut durumunu ortaya koyması açısından dikkatle ele alınmalıdır.
MEB, temel eğitimin güçlendirilmesi ve 'kendi içinde eşitsizlikler, adaletsizlikler ve örtük hedefler' barındıran LGS sisteminin değiştirilmesi için gerekli çalışmalara acilen başlamalıdır.
Eğitim ile ilgili çalışmalar ve planlamalar yapılırken; siyasi iktidarların ihtiyaçları değil; akıl ve bilimin rehberliğinde, çağdaş uygarlığın aydınlığında gerçek eğitim hedefleri belirlenmelidir. Aksi takdirde bu sonuçları bile mumla ararız...