2022 LGS Merkezi Sınav sonuçlarının açıklanmasının ardından başlayan tercih ve yerleştirme işlemleri MEB'in kendi yarattığı nitelikli/niteliksiz okul ayrımcılığı ekseninde sürüyor.
Sınav sonuçları, öğrencilerin okullarından uzak kaldığı 1,5 yılın ardından; yetersiz telafi çalışmaları ve yüz yüze eğitimin yaygın nitelikli, fırsat eşitliği izleminde yürütülememesinin
olumsuz sonuçlarını ortaya çıkardı. Bu yıl sınava başvuran 1 milyon 236 bin 313 öğrenciden 1 milyon 31 bin 799'u sınava katıldı. Katılım oranı 2020 yılına göre yaklaşık 5 puanlık bir azalış gösterdi.
2021-2022 eğitim öğretim yılında 8. sınıfta eğitime devam eden öğrencilerin ancak yüzde 83,46'sının merkezi sınava girmesi, sınava katılan öğrenci sayısının önceki yıllara göre düşüş göstermesi, çocuklarımızın giderek bu sınavdan umudunu kestiğini gösteriyor.
DOĞRU CEVAP
ORTALAMALARI YETERSİZ…
2022 LGS Merkezi Sınavı'nda, yirmi soru bulunan alt testler arasında öğrencilerin 'doğru cevap sayısı ortalamasının' en yüksek olduğu alt test Fen Bilimleri (9,50), en düşük olduğu alt test ise Matematik oldu (4,74).
On soru bulunan alt testler arasında öğrencilerin doğru cevap sayısının en düşük olduğu alt test Yabancı Dil oldu (4,59).
Sınavda elde edilen doğru cevap sayısı ortalamalarında 2021 yılındaki sonuçlara yakın değerler elde edildi.Sınava 48 farklı ilden katılan 193 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayarak 500 tam puan aldı. Eskişehir'den iki özel okul öğrencisi tam puan alanlar arasında yer aldı.
SIFIR ÇEKENLERİN SAYISI!..
-Merkezi sınavda 84 bin 710 öğrencinin matematik, 83 bin 162 öğrencinin ise yabancı dil alanında '1' doğrusunun bile olmadığı görüldü.
- Tüm derslerden 'sıfır çeken' toplam öğrenci sayısı 200 bin civarında.
-Sınava giren öğrencilerin %56,04'ü 200-299 puan aralığında yer aldı. 400'ü geçen öğrenci oranı ise sadece %9,93.
-2021 yılında merkezi sınava katılan öğrencilerin ortalaması '18 puan' düşme ile 268,35 olarak hesaplanmıştı. 2022 MSP (Merkezi Sınav Puanı) ortalaması ise 285,88 olarak belirlendi ve iki yıl önceki ortalamanın altında kaldı.
NİTELİKLİ OKUL(!)
KONTENJANLARI!..
2021'de MSP (Merkezi Sınav Puanı) ile öğrenci alan 2060 nitelikli okulun kontenjanı 174 bin 160 olarak belirlenmişti.
Bu yıl, 2 bin 323 liseye, MSP ile 192 bin 962 öğrenci alınacak.
Bu kontenjanların okul türlerine göre dağılımı aşağıdaki gibi belirlendi;
Anadolu Liseleri; 65 bin 866
A.İmam Hatip Liseleri; 39 bin 676
Fen Liseleri; 38 bin 850
Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri; 38 bin 190
Sosyal Bilimler Liseleri; 10 bin 380
Velilerin büyük bir çoğunluğu çocuklarını Anadolu ve fen liselerine göndermek istiyor. Ancak, liselere geçiş sistemleri tarihinde ilk kez imam hatip liselerine ayrılan kontenjan fen liselerine ayrılan kontenjanın üzerine çıkarıldı.
MSP ile kayıt alan okulların dışında kalan 1 milyondan fazla öğrenci, MEB tarafından 'niteliksiz' olarak tanımlanan okullara yerel yerleştirme ile kayıt yaptıracak. Üstelik bu grubun önemli bir bölümü tercih dayatmaları ile imam hatiplere ya da meslek liselerine gitmek zorunda kalacak.
Bu okullara gitmek istemeyenlere ise 'açık lise, çıraklık eğitim merkezi veya özel okul' kapısından başka seçenek kalmıyor.
GELELİM ESKİŞEHİR'E!..
2022 Yılı Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavında Eskişehir'de 9 bin188 öğrencinin MSP (Merkezi Sınav Puanı) hesaplandı.
-874 öğrenci sınava katılmadı.
-Derslerin Eskişehir 2022 net ortalamaları
aşağıdaki gibi oldu;
Türkçe : 7.78
Matematik : 3.27
Fen Bilimleri : 8.40
T.C. İnk. Tarihi : 5.06
Din K.ve Ah. B : 6.07
Yabancı Dil : 4.06
-Derslerin Eskişehir net ortalamaları
2021 sonuçlarına göre kısmen yükselme
gösterirken 2020 sonuçlarına göre
düşük değerler göstermeye devam
ediyor.
-Yabancı dil sonuçlarında, uzaktan eğitim yapılan 2021'de 4,50 ortalama elde edilirken 2022'de bu ders ortalaması 4,06'ya düşüş göstermiş.
-Matematik dersinde 20 soruda 3.27'lik düşük bir ortalama elde edilmesi gerçekten üzerinde düşünülmesi gereken bir sonuç.
-2022 LGS Merkezi Sınav Türkiye puan ortalaması 285,88,Eskişehir ortalaması 302,70 oldu. Geçen yıl 281,66 gibi çok düşük bir puan elde edilirken bu yıl 2020 puanına yakın bir ortalama elde edildi.
ESKİŞEHİR NİTELİKLİ
OKUL(!) KONTENJANLARI!..
-2020' de LGS Merkezi Sınav Puanı (MSP) ile kayıt yapan 20 okulun kontenjanı 1950'ye düşürülmüştü.
-2022'de MSP ile kayıt yapan okul sayısı 21,öğrenci kontenjanı ise 2040 olarak belirlenmiş.
-Eskişehir'de MSP (Merkezi Sınav Puanı) ile kayıt alan okulların kontenjanları aşağıdaki gibi dağıtılmış;
Meslek Lisesi : 600 (8 okul)
Fen Lisesi : 570 (5 okul)
Anadolu Lisesi : 450 (3 okul)
A.İmam Hatip L. : 180 (3 okul)
Sosyal Bil. L. : 240 (2 okul)
-Geçen yıla göre Eskişehir kontenjanlarında 90 kişilik artış olmuş.
-90 kişilik kontenjan artışı, nitelikli (!) okul listesine Sarıcakaya Çok Programlı Lisesi'nin(30) katılması ile Atatürk MTAL (30) ve Sabiha Gökçen MTAL'nin (60) kontenjanlarını artırması sayesinde olmuş.
- Eskişehir'in fen Lisesi kontenjanları 30 kişi azaltılmış.
-Velilerin ve öğrencilerin en çok tercih ettikleri Anadolu lisesi kontenjanları artan öğrenci sayısına rağmen hiç artırılmamış. (Kısa sürede değiştirilen üç milli eğitim müdürünün de 'ayakları sallanan koltukları yüzünden(!) ' bu konu ile yeterince ilgilenmedikleri anlaşılıyor.)
-Eskişehir'de Merkezi Sınav Puanı ile nitelikli(!) okullara giremeyen 8 binden fazla öğrenci yerel yerleştirme ile okul tercihinde bulunacak. Bu öğrencilerin karşısına; ilk üç okulu kendi
kayıt alanından seçme, en fazla 5 tercih yapabilme, aynı okul türünden en fazla 3 okul seçebilme gibi tercih dayatmaları çıkacak.
SÖZÜN KISASI!..
2022 LGS Merkezi Sınav sonuçlarında ilkokul mezunu anne ve babaların çocukları ile eğitim düzeyi yüksek ailelerin çocuklarının sınav puanları arasında '125 puana' kadar fark oluştuğu belirlendi. Bu durum, eğitimde nitelik sorunlarının yanı sıra sosyoekonomik kökenli yapısal sorunların da artarak devam ettiğini gösteriyor.
Sözün kısası; 'Sınav kalkacak!' diye boşuna havalandırılan; ayrıştırıcı, örtük hedefli ve adaletsiz sınav sistemlerinde eşit olmayan koşullarda yarıştırılan çocukların önemli bir bölümü oyunu (!) daha başlamadan kaybediyor. Bu nedenle, hiç kimse başarısızlıkların günahını (!) çocuklara, ailelere hatta eğitim emekçilerine yüklemeye kalkmasın.. Sorumlu olanlar apaçık ortadadır!..