Türkiye İstatistik Kurumu motorlu kara taşıtları istatistiklerini açıkladı.

Ülkedeki toplam taşıt sayısı 24 milyonu buldu —23.653.515. Bunların yarıdan fazlası, 13 milyonu (12.797.195) otomobil. Ülke nüfusu ile oranlandığında her 3-4 kişiye bir taşıt, her 6 -7 kişiye bir otomobil düşüyor.

Eskişehir için oranlar daha da yüksek. Toplam taşıt sayısı 300 bini —293.594. Taşıtların yarıdan fazlası otomobil —171.569. Eskişehir'de 3 kişiye bir taşıt; 5 kişiye bir otomobil düşüyor.

300 bin taşıta ne yol yeter, ne otopark!

Eskişehir'deki toplam il yolu uzunluğu (devlet yolu ve köy yolu dışındakiler) 500 kilometre kadar. Bu 300 bin taşıtımız tampon tampona dizilse 500 kilometrelik 3 şerit ister.

Başka bir şekilde göstermek gerekirse, yalnızca 171 bin otomobil için Eskişehir'in en geniş yolu olan Atatürk Bulvarı'ndan 30 tane gerekir.

Bu kadar yolumuz var mı? Yok!

Hallerin yanına yapılan yeni otopark 6 katlı ve 467 kapasiteli — en büyüklerden biri. Eskişehir'deki taşıtlardan yalnızca 171 bin otomobil için bu otoparktan 360 tane daha gerekir.

Bu kadar otopark var mı, yapılabilir mi? İmkansız!

Ne yol, ne otopark yaparak trafik sorunu çözülemediğine göre, yapılacak iş ulaşım biçimini değiştirmektir. Toplu ulaşımın niteliğini artırmak, yaya ulaşımını desteklemek, bisikletli ulaşımı geliştirmek etkili çözümlerin başında gelir.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

BİSİKLOPEDİ

BİSİKLET ÖĞRENİMİ

  • Sele boyu bisiklet durduğunda ayak yare değecek düzeye ayarlanabilir. Başlangıçta ayakların yere yetişmesi önemlidir. Bu ilk öğrenen kişiye güven verir.
  • Frenler kontrol edilir, doğru çalıştığından emin olunur.
    Uygun vites seçilir, büyük ve küçük vitesler sürüşü ve öğrenmeyi güçleştirir.
  • Denge öğrenilecek temel hedeftir. Pedaların sökülmesi bu işi kolaylaştırabilir. Denge ve durma becerisi geliştiğinde pedalar yeniden takılır.
  • İlk deneme için hafif eğimli, trafiğin olmadığı güvenli bir alan seçilir. Eğimin aşağıya doğru olduğu bölümde bisiklete oturup ayaklar hafif iterek yerden kesilir. Bir miktar ilerleyen bisikletin dengesi bozulduğunda önce frenle hız kesilir, bisiklet durduğunda ayak yere basılır. Bu işlem tekrarlanarak bisikletin dengede kalarak ilerlediği uzaklık artırılır, sürücünün denge ve durma becerisi gelişir.
  • Sert zemin, asfalt, beton vb. öğrenmek için en elverişlisidir —çim ya da toprak zemin değil. Yumuşak, ıslak zeminler, kum ve çimen dengeyi zorlaştırır, hareketi güçleştirir.
  • Denge bozulduğunda yapılması gereken dengenin bozulduğu yöne gidonu kırmak ve pedala basarak biraz hızlanmaktır. İlk denemelerde kişiler genellikle dengenin bozulduğu yönün tersine gidonu kırma ve durma eğiliminde olurlar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

İPUCU

Çapraz vites kullanımı en çok yapılan hatadır: Ön büyük dişli ile arka büyük ve ön küçük dişli ile de arka küçük kullanılmaz. Bu, zincirin ya da vites sisteminin yıpranmasına, kırılmasına yol açabilir.