Türkiye, 7 gündür orman yangınlarıyla mücadele ediyor. Yangınlar nedeniyle yüzlerce yerleşim yeri kullanılamaz hale geldi, pek çok vatandaşımız evlerinden oldu. Son 7 günde 32 ilimizdeki 137 yangın kontrol altına alınırken 6 ilde 13 noktada ise yangınlar söndürülmeye çalışılıyor. Türkiye'nin ciğerleri yanmaya devam ediyor.

Bir taraftan yangınlar söndürülmeye çalışılırken diğer taraftan da Türk Hava Kurumu'nun Etimesgut Türkkuşu Tesisleri'nde çürümeye terk edilmiş uçakları tartışılıyor.

Yangınlarda THK uçaklarının neden kullanılmadığı tartışılıyor.

Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli ise, 'THK ile problemimiz yok, olmaz da. Elindeki uçakla ilgili problem, uçabilecek kapasitede değil, uçsa da performans verecek kapasitede değil. Biz son teknoloji diyoruz hala antikacı dükkanı gibi 60'lardan kalan uçakları kullanalım deniyor. Orman teşkilatı istemediği için iki senedir bunları kullanmıyoruz, iki senedir daha verimli uçaklar kullandık. Bir tane bu işlerden anlayan insan şunu demeli, helikopter sayınız arttı, noktaya atış yapabiliyorsunuz, bravo. Havada ne kullandığımız değil, yere ne kadar su attığımız önemli olmalı' diye cevap vermişti.

THK Kayyum Heyeti Başkanı Cenap Aşçı ise, CNN Türk TV'ye bağlanınca ne dedi?

'Uçaklar uçmadığı için 4 Milyon bakım masrafı var. Kanadalı firma uçaklarımızın bakımını yaptı. Vidasından en büyük parçasına varana kadar bakımı yapıldı. Tüm parçalar 7 yıl garanti altında.'

Dün twitter'de gezinirken Yeniçağ Gazetesi köşe yazarı Murat Ağırel, twitter'den şu paylaşımı gördüm:

'THK Kayyum Heyeti Başkanı Cenap CNN Türk e bağlanınca ne dedi? Bakım yapılmış uçuşa hazır 7 yıl garantisi var dediği uçaklar için şimdi uçmadığı için 4 milyon dolar bakım masrafı var diyor. Son kez bir daha dinleyin kaç uçak hazırmış ve masrafı ne kadarmış?

4 uçak uçuşa hazır.

5 uçak için 150 bin dolar

6 uçak için de 150 bin dolar harcanınca 6 uçak göreve hazır.

Ne zaman söylüyor geçen yıl temmuz ayında!

Bizi saf mı sanıyorsunuz? Bizi kandırabileceğinizi mi sanıyorsunuz? Çok net söylüyorum Acilen Tarım ve yetmezmiş gibi Orman Bakanı Pakdemirli ve THK kayyumu Aşçı istifa etmelidir.'

* * *

THK Kayyum Heyeti Başkanı Cenap Aşçı, bakımı yapılmadığından kullanılamayan yangın uçaklarına 4 milyon dolar bakım masrafı karşılanamadığı için hangarlarda bekletildiğini söylüyor.

THK uçaklarının bakımı için 4 milyon dolar verilemezken, Rus uçakları için harcanan para çok daha yüksek.

Peki, Rusya'dan kiralanan Beriyev 200 tipi üç uçak için ne ödenecek?

1 Haziran-31 Ekim arasındaki 153 gün için toplam 203 milyon TL.

UÇAKLAR UÇUŞA ELVERİŞLİ

Ocak 2021'de Memleket Partisi'ne geçen dönemin CHP Milletvekili Mehmet Ali Çalışkan, 21 Ağustos 2019'da Twitter'da, halen THK'nun bünyesinde de bulunan 1970'li ve 1980'li yıllarda üretilen 124 yangın uçağının Batı'da gelişmiş ülkeler tarafından halen kullanıldığını paylaşmıştı.

Ayrıca bu uçakların 2020 ortasına kadar devam eden 'Uçuşa Elverişlilik Raporlarını da' sayfasına koymuş.

Bugün 4 milyon dolar masraf yapılsa THY'nun Etimesgut Türkkuşu Tesisleri'nde çürümeye terk edilen o uçaklar kullanıla bilinir mi?

Evet, kullanılması mümkün…

Onu da aşağıdaki yazımda okuyabilirsiniz.

* * *

Yangın söndürme uçaklarını biz yapabiliriz

28 Temmuz da başlayan ve halen sürmekte olan orman yangınlarında THK'nun elindeki eski uçakların onarımlarının yaptırılarak kullanılmasının mümkün olup olmadığı tartışılıyor.

Bu tartışmalara Türk Harb-İş Sendikası Eskişehir Şube Başkanı Hasan Atak yanıt verdi.

'F-4'ler F-16'ları tamir eden Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğüne bağlı Eskişehir Türk Harb-İş üyeleri olarak her türlü yangın uçaklarının bakım, onarım ve idamesini yapabileceğimizi, Türkiye'ye hizmet verecek uçak yangın filosu oluşturabileceğimizi buradan duyurmak istiyoruz'.

'hava ikmal'de bakımlarını yapabiliriz'

Hasan Atak şöyle devam etti:

'Bizler yıllardır Türk Hava Kuvvetleri envanterinde ki bulunan dünyanın en önemli uçaklarının motorlarına müdahale eden, F-4'ler F-16'ları tamir eden Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğüne bağlı Eskişehir Türk Harb-İş üyeleri olarak her türlü yangın uçaklarının bakım, onarım ve idamesini yapabileceğimizi, Türkiye'ye hizmet verecek uçak yangın filosu oluşturabileceğimizi buradan duyurmak istiyoruz. Yangın söndürme uçaklarının bakımları yapıldığı sürece yaşına bakılmadan kullanılabilir. Uçaklarda ömür kavramı parça bazında olup kritik parçaların kontrol/değişim işlemleri yapıldığı sürece emniyetli bir şekilde uçurulabilir. 1.Hava Bakım Fabrika Müdürlüğünde F-4, F-16, T-38, NF-5, KT-1T uçaklarının gövde/motor bakım, onarım, parça değişim işlemleri ve modernizasyon faaliyetleri yapılmaktadır.

Envanterimizde bulunan; T-38 uçaklarının yaşı 59 dan (1962 model), F-4 uçaklarının yaşı 48 den (1973 model), F-16 uçaklarının yaşı 35 den (1986 model) başlamaktadır. Tüm jet ve pervanenin, motorların bakım onarımı, Casa tipi uçaklar ve Couger Helikopter motor bakımları yapılmaktadır. Halen bu uçaklar bakımları yapılarak uçurulmakta ve daha uzun yıllar da uçurulacaklardır. Yaşlarına bakıp antika denilecek olan bu uçaklar uygulanan doğru bakımlar ile ilk günkü performanslarıyla kullanılabilmektedir. Fabrikamızda FASBAT faaliyetleri ile bu başarı sağlanabilmektedir. Jet uçaklarında gösterilen bu başarı yangın söndürme uçaklarında da çok rahat gösterilebilir. Yıllardır ülkemizin tamamının uçuş hattına destek sağlayan teknikeri, teknisyeni mühendisi ile 1. Hava Bakım Fabrika Müdürlüğü (Hava İkmal) işçileri olarak Eskişehir'in söz konusu sorumluluğun altından gerekli ortam ve şartlar sağlandığı takdirde rahatlıkla kalkabileceğini Tüm Kamuoyuna saygı ile duyururuz.'

* * *

Atak, 'Uçaklarda ömür kavramı parça bazında olup kritik parçaların kontrol/değişim işlemleri yapıldığı sürece emniyetli bir şekilde uçurulabilir' diyerek iddialı konuşuyor.

1. Hava Bakım Fabrika Müdürlüğü'nde tüm jet ve pervanenin, motorların bakım onarımı, Casa tipi uçaklar ve Couger Helikopter motor bakımları yapıldığını söylüyor.

O zaman Tarım Orman Bakanı Dr. Bekir Pakdemirli, Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğü ile görüşerek THK'nun elinde bulunan ve atıl olarak bekleyen yangın uçaklarının bakım ve onarımlarının yapılmasını talep etmeli.

Elimizde bakım ve onarımları yapıldıktan sonra orman yangınlarında kullanabileceğimiz uçaklarımız varken neden tonlarca para vererek kiralayalım…

* * *

Yerli yangın uçağı projesi ne zaman durdu?

Türkiye'de bugün en çok tartışma konusu olan 'Yangın uçaklarıyla' devam edelim. Habertürk Yazarı Fatih Altaylı'nın 2 Ağustos 2021 tarihli köşe yazısını dün tesadüfen okudum.

İyi ki de okumuşum.

Önemli bir konu hakkında bilgi sahibi oldum.

Hatta belgelerini de koymuş yazısına.

Belgelerden birisi bugün CHP Eskişehir Milletvekili olan geçmişte Cumhuriyet Gazetesi'nin Genel Yayın Yönetmenliği yapan Utku Çakırözer'in de haber yaptığı gazete kupürü var.

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin emekliye ayırdığı 10 deniz karakol uçağı (TAİ) bugünkü adıyla TUSAİ tarafından modifiye edilerek yangın söndürme uçağına çevireceklermiş ti.

Eskişehir'i de ilgilendiren gelin bu yazıyı birlikte okuyalım.

* * *

'Bahis yangın söndürmek ve yangın uçaklarından açılmışken, unutmadan yazayım.

Biliyorsunuz AK Parti iktidarı öncesi Türkiye'de buzdolabı, otomobil, fırın, çamaşır makinası, yol, elektrik falan yoktu.

Ama bazı şeyler vardı.

Mesela 'Orman yangını söndürme uçağı projemiz' var idi.

Şimdi TUSAŞ diye bildiğimiz TAİ 1999 yılında bir yangın söndürme uçağı modifikasyonu yapmıştı.

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin emekliye ayırdığı 10 deniz karakol uçağı TAİ tarafından modifiye edilerek yangın söndürme uçağına çevrilecekti.

Gerekli finansman ise TEMA'nın öncülüğünde sağlanacaktı.

Proje yürümeye başlamış, ilk uçağın modifikasyonu yapılmış, uçak 1999 yazında Antalya'daki orman yangınlarına başarı ile müdahale edip, yangınları söndürmeye yardımcı olmuş, 1999 depreminde Tüpraş Rafinerisi'nde çıkan yangını da söndürmeyi başarmıştı. Ve bu uçağa ABD talip olmuş, satış anlaşması bile yapılmıştı.

Toplamda ilk etapta 9 olmak üzere 15 yangın söndürme uçağı yerli ve milli imkanlarla yapılacaktı.

Ancak bu proje 2002 yılında yani AK Parti iktidarının ilk yılında acilen rafa kaldırıldı.

Gençler bunları bilsinler de.

Her palavraya inanmasınlar.'

* * *

Bu proje 'neden rafa kaldırıldı' bilmiyorum.

Keşke devam ettirilseydi.

Bugün yanmakta olan ormanlarımızın söndürülmesinde kullanılmak üzere 'önce göndereceğim' diyerek sonra 'vaz geçtik' dedikleri Yunanistan'ın yangın uçağına ihtiyaç duymazdık.

* * *

Hayat Bir Rüya
Bir adam, yürürken arkasından bir aslanın koştuğunu görür.
Hızla kaçarken tam önünde bir kuyu görür ve hızla kuyuya iner.
İpe sarılıp kuyuya inerken;
Alt tarafta büyük bir yılan görür.
Yılan hızla buna doğru yükselirken 'ne yapacağım?' der.
Üstte aslan altta yılan…
O sırada iki tane fare biri beyaz diğeri siyah ipi kemirmeye başlar.
Her yerden başı belada iken bir anda bir yüzünde ıslak bir şey hisseder. Bir arı bir damla bal yüzüne bırakır ve balın tadı damağında iken uyanır.
'OH BE RÜYA İMİŞ' der.

Bir seyide, 'Rüyamın yorumu ne diye?' sorar.
'Anlamadın mı der' gülerek?
Peşinden koşan aslan ölüm meleğidir.
İçinde yılan bulunan kuyu senin mezarındır.
Sarıldığın ip senin hayatındır.
Beyaz ve siyah fare gece ile gündüzdür ömrünü kemirirler.
Peki ya o bal nedir dersen?
Dünyanın geçici lezzetidir. Ölümün arkasında bir hesap olduğunu sana unutturur…

(alıntı)