İki hafta boyunca her gün araba kullanmak zorunda kaldım. Son zamanlarda yaşadığım en ağır ceza oldu bu. Ama güzel dersler çıkardım, paylaşmak isterim.
Araba sürücülerinden bisiklet için beklediklerim ne kadar yersizmiş, onu gördüm. Arabalı ulaşım kültürü bildiğimiz savaş alanı. Büyük İngiliz filozofu Hobbes'un bencil insanları durumda arabalılar. 'İnsan insanın kurdudur' demişti ya Hobbes, işte ben onu gördüm:
Arabacı arabacının kurdu!
***
Arabacının yoldaki güdüsü şu: Yol benim olsun! En önde ben olayım, hep ben! Herkesin önünden gideyim. Ben bir gideyim varayım da gerisi ne olursa olsun.
Şerit takip etmeyi bilmiyor, beceremiyor bu arabacılar. Daha doğrusu şeridin ortasından gitmeyi, ışıkta, kavşakta tam ortada beklemeyi marifet sayıyorlar. Böylece ne sağından ne solundan kimse geçemiyor önlerine. Yolların, kavşakların pek çoğu bu nedenle verimsiz kullanılıyor. Ama yine de daha çok yol istiyorlar.
Duraklamanın bile yasak olduğu tabelalarla belirlenmiş caddelerin her iki yanında birer şerit otopark olmuş. İkinci şerit de duraklayan ve kısa süreli park eden araçlarla dolmuş. Ulaşım için ortada kalan bir şerit ise savaş alanı. Ben de bunlardan bisiklete yol açmalarını bekliyorum ya. Ağlasam mı gülsem mi bilemiyorum.
Kurallara uymuyorlar. Arabacılar yalnızca bisikletlilere, yayalara karşı değil birbirlerine karşı da saygısızlar. Kırmızıda durmuyorlar. Kavşak dolu olduğu halde ışığı geçip kavşağa dalmayı ustalık sayıyorlar.
Hiçbir anayol tali yol birleşmesinde yol hakkım gözetilmedi. Trafik tıkanmış duruyor, hatta ışıklı kavşak. Ana yoldaki araba trafik ilerlemediği halde kavşağa giriyor. Birazdan tali yola yanacak yeşil ışık ile karşı yöne ya da ana yola gireceklerin yolunu tıkıyor. Aptalca!
Gün içinde, akan trafikte kırmızıda bekleme süresi en az 2 ışık. Bu hafta okul servisleri de bir çıksın yollara, işte o zaman göreceğiz asıl trafiği, ışıkta bekleme süresinin ne kadar uzayabileceğini.
***
Hobbes, doğa durumundaki bencil insanı için her birinden daha güçlü bir zorba olarak devleti önermişti —Leviathan. Böyle başlattı modern dönemi. Modern toplumun arabalısı da —Hobbes'un düşünmeyen bir hayvandan farksız, doğa durumundaki bencil insanı gibi— hep bir zorbaya ihtiyaç duyuyor: Her kavşağa bir trafik polisi!


-----------------------------------------------


BİSİKLOPEDİ

VİTES KULLANIMI
Temel kural ön ve arka dişlilerin birbirine paralel hareket etmesidir. Şöyle ki:
• Ön dişli içteyken (en küçük dişli) arka da içte (ama büyüklerde!) olmalı.
• Ön dişli dıştayken (en büyük dişli) arka da dışta (bu kez küçüklerde!) olmalı.
Çapraz, Yanlış Vites Kullanımı:
En çok yapılan hata budur. Zincir vites sistemine sürter, zarar görür. Aşırı gerilen zincir kopabilir ya da vites sistemi kırılabilir.
Özellikle büyük ön dişli ile büyük arka dişli, çapraz kullanılmamalıdır!
Vites Değiştirme:
Vites değiştirirken pedallara güç uygulamaz. Vites değiştirirken bisikletin pedalı kolaylıkla dönüyor olmalıdır.
Devir düşmüş, pedal zor dönüyorsa vites değiştirmek için artık geç kalınmıştır. Zincir zarar görüp, kırılabilir. Çoğulukla rampalarda karşılaşılan bu durumda en iyisi, durup iniş yönünde vitesi değiştirmektir.

----------------------------------------------

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
5 Şubat
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
6 Şubat
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark AVM
Bağlar Kapısı
20.00
7 Şubat
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
11 Şubat Salı Doğa Es
Bisiklet Grubu
EsPark AVM 20.00
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.