Sürdürülebilir olmak bugün insan ve dünya için yaşamsal önemde. Yaşamımızı sürdürülebilir ilkelerle örgütlemezsek yakın bir zamanda yol olacağız. Bu kadar net.
Konunun kentsel yanı sürdürülebilir kent yaşamı, sürdürülebilir ulaşım. Sürdürülebilir kentlerin ise ancak bisikletli ulaşım ile mümkün olduğu artık ulaşım uzmanları ve kent planlamacılarının temel ilkesi. Kentsel sorunların, ulaşım ve trafik sorunlarının baş sorumlusu ise arabalar.
  • Açıkça söylemek gerekirse, sokaklarımızı, kentlerimizi, yaşamımızı çalan bir hırsızdır araba. Ortalama 10-15 bisikletin alanını işgal eder. Yolda en az 2 şerit ister. Trafiğin yoğunluğuna göre çaldığı alan 4 gidiş, 4 geliş 8 şeride kadar çıkar. Buna karşın bisiklete bir gidiş bir geliş, iki şerit yeter.
  • Tükettiği yakıt ve atık karbon ile insana ve doğaya karşı en büyük tehdit araba. Aynı yol bisikletle gidildiğinde karbon salınımı 15 kat, fosil yakıt tüketimi %100 azalıyor. Doğaya neredeyse hiç zarar verilmiyor.
  • Bisiklet tarafından çarpılan ve ölen ya da sakat kalan kişi yoktur. Arabaların yol açtığı kazalarda ölenlerin sayısı ise terör istatistiklerini geride bırakıyor. Her yıl yaklaşık 8000 kişi arabalar tarafından öldürülüyor ülkemizde. Yaralı sayısı ise 400 bini buluyor.
  • Kent içi ulaşımda araba hiç de hızlı değildir. Arabanın hızı kent içinde ancak insanları öldürmeye hizmet ediyor. Bisiklet ise ortalama 20 km ile kentin en hızlı ulaşım aracıdır.
  • Arabanın ileri sürdüğü en büyük konfor, evinin kapısından başlayıp gideceğin kapıya ulaştırmak. O da yoğun kent trafiğinde gerçekleşmesi imkansız bir düş. Pek az evin özel otoparkının olduğu, pek çok yerde kent merkezine arabayla girilemediği bir gerçek. Bisiklet daha konforlu bu açıdan da. Her zaman kapıdan kapıya ulaşılır bisikletle.
  • Bisiklet arabadan daha verimli. Hiç kimse ortalama 80 kg olan bedenini bir yerden bir başka yere ulaştırmak için on kat daha fazla bir kütleyi yanında taşımayı kabul etmez. Bisikletimiz 12-13 kiloyu geçerse biz şikayet ederiz.
  • Ulaşım maliyeti açısından da araba tam bir fiyasko. Benzin olmuş 7 lira, bisiklet her zaman bedava. Bunlara arabanın satın alma maliyeti, bakım, onarım, sigorta, kasko, park ve ceza giderleri de eklenirse ulaşım bütçesi iyice ağırlaşır.
Sonuç olarak bisiklet yaşamı sürdürmeye hizmet ederken, araba öldürüyor.

***



BİSİKLETİN ÜSTÜNDE İNSAN VAR!
Sürücü arkadaşlar,
Yolda bir bisikletli gördüğünüzde o kişinin de gittiğiniz yolda hakkı olduğunu, o kişinin de sizin gibi evde onu bekleyen çocuğu, eşi veya anne-babası olduğunu unutmayın.
Bisikletlinin kaportası bedenidir. Çok yakınından geçmek, korna ile taciz etmek bisikletlinin dikkatini dağıtıp tedirgin olmasına ve düşmesine sebep olabilir.
Yolda sizinle birlikte ilerleyen bisikletlinin size kaybettirdiğini düşündüğünüz zaman en fazla 10-15 sn'dir. Bu kadarlık bir süre için bir kişinin tüm ömrünü yitirmesine sebep olabilirsiniz.
Kanyak: Bisikletli Ulaşım Derneği
http://www.bisikletliulasimdernegi.org/

***

BİSİKLOPEDİ
GÜNLÜK BAKIM
Bisikletin her kullanımında kontrol edilmesi gerekenler:
  1. Lastik hava basıncı yeterli olmalı. Her lastiğin hava basınç aralıkları üzerinde belirtilmiştir.
  2. Aydınlatma sistemi, lambalar özellikle gece sürüşleri için yaşamsal önemdedir. Lambalar, yolu aydınlatmaktan çok bisikletin görünürlüğünü sağlar.
  3. Frenler etkin çalışmalıdır. Yalnızca ön fren ya da arka fren yeterli değildir.
***

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
8 Mayıs
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.15 Yeni başlayanlara uygun
9 Mayıs
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
10 Mayıs
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun