Bir şeyi 40 kere söylersen olurmuş. Üşenmedim, usanmadım 80 kere söyledim, 80 hafta 'bisiklet yolu' yazdım bu köşede, oldu.

Geçtiğimiz günlerde Büyükşehir Belediyesi bir basın bülteni ile duyurdu: 'Haydi Eskişehir Bisiklete' projesi tamamlanmış.

Projenin temeli bisikleti kent içi ulaşımda aktif hale getirmek. Bunun için yapılacak işler şöyle:

  • Büyükşehir Belediyesi'nin Ulaşım Ana Planı'nda geniş yer alan bisiklet ağı, toplu taşımaya da entegre edilecek.
  • Kent merkezinde bulunan önemli kamu kurumları, Anadolu Üniversitesi ve Osmangazi Üniversitesi arasında şehrin ana bisiklet aksı oluşturulacak.

Projenin özeti bu. Belediye özellikle bu iki sözü veriyor. Çok güzel, tam da ihtiyacımız olan şeyler.

Geçmişte olduğu gibi sözde kalmayıp gerçekleşirse bu işler Eskişehir Türkiye'nin öncü bisiklet kenti olur. Çünkü Eskişehir yer yapısı, iklimi ve nüfus özellikleri ile başka hiçbir kentte olmayan fırsatları taşıyor zaten.

Efendim madem ki belediyemiz söz verdi, bisiklet yolumuz yapılacak. Bize de kutlamak düşer. Hep eleştirecek değiliz ya.

Tüm emek verenler var olsun. Eskişehir'imiz bisikletin başkenti olsun.

Bisikletle, sağlıcakla...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BİSİKLOPEDİ

TRAFİK KURALLARI

KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU:

Madde 2.

Bisiklet yolu: Karayolunun, sadece bisikletlilerin kullanmalarına ayrılan kısmıdır.

Bisiklet: Üzerinde bulunan insanın adale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden motorsuz taşıtlardır. Azami sürekli anma gücü 0,25 KW'ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal çevrilmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler de bu sınıfa girer

Madde 37.

Sürücü belgesi almaları zorunlu olmamakla beraber; Bisiklet kullananların 11 yaşını bitirmiş olmaları, bedensel ve ruhsal bakımdan sağlıklı bulunmaları zorunludur

Madde 53.

Sağa ve sola dönüşlerde, sürücüler kurallara uygun olarak geçiş yapan yayalara, varsa bisiklet yolundaki bisikletlilere ve sola dönüşlerde sağdan ve karşıdan gelen trafiğe ilk geçiş hakkını vermek zorundadırlar.

Madde 66.

a) Ayrı bisiklet yolu varsa, bisiklet ve motorlu bisikletlerin taşıt yolunda, Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosikletlerin yayaların kullanmasına ayrılmış yerlerde, Bunlardan ikiden fazlasının taşıt yolunun bir şeridinde yan yana, sürülmesi yasaktır.

b) Bisiklet sürenlerin en az bir elleri, motorlu bisiklet sürenlerin manevra için işaret verme hali dışında iki elleri ve motosiklet sürenlerin devamlı iki eller ile taşıtlarını sürmeleri ve yönetmelikte belirtilen güvenlik şartlarına uymaları zorunludur.

c) Bisiklet, motorlu bisiklet ve sepetsiz motosiklet sürücülerinin, sürücü arkasında yeterli bir oturma yeri olmadıkça başka kişileri bindirmeleri ve yönetmelikte belirtilen sınırdan fazla yük taşımaları yasaktır.

Sürücü arkasında ayrı oturma yeri olan bisiklet, motorlu bisiklet ve sepetsiz motosikletlerle bir kişiden fazlası taşınamaz

Madde 68. ...

2. Yayaların yürümesine ayrılmış kısımların kullanılmasının mümkün olmaması veya bulunmaması hallerinde yayalar, bisiklet trafiğine engel olmamak şartı ile bisiklet yolunda bisiklet yolu yoksa taşıt yolu üzerinde, imkan oranında taşıt yolu kenarına yakın olmak şartı ile yürüyebilirler.

HIZ SINIRI:

Karayolları Trafik Yönetmeliği'ne göre bisikletlerin uyması gereken hız sınırı yerleşim yer içinde 30, dışında 45 km/s.

ZORUNLU EKİPMANLAR (Karayolları Trafik Yönetmeliği):

  • Far, beyaz ışık verecek ve 20 metre önü aydınlatabilecek nitelikte, önde, bir adet.
  • Kuyruk Lambası veya Reflektör, arkada, bir adet kırmızı renkte ışık veren lamba veya kırmızı reflektör
  • Fren, ön ve arka tekerleklere kumanda edecek, birbirinden ayrı iki adet olacak.
  • İhbar Aleti (Zil) normal olarak 30 metreden duyulabilecek ses çıkarabilen zil korna veya benzeri ses aleti
  • Sandık (Bagaj) genişliği iki tekerleklilerde 80 cm, üç tekerleklilerde 160 cm'yi geçmeyecek
  • Reflektif İşaret, gece seyahatlerinde görünürlüklerini sağlayacak şekilde giysilerine takacak

Kask ve gözlük bisiklet için zorunlu bir donanım ya da aksesuar değil. Motorlu bisiklet ve elektrikli bisiklet sürücüleri için zorunlu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

İPUCU

Sürüş sırasında zaman zaman seleden kalkmak, ayakta pedallamak yararlı olur. Farklı kaslar çalışır, yorgunluk ve yıpranma azalır.