Cuma günü ulaşım için bisikletini seçen bir kişi, araba ile ulaşımı seçen başka bir kişi tarafından öldürüldü.
Bisikleti ile alışverişe giden, 78 yaşındaki Sabri Kurnaz'a Ali Fuat Güven Caddesinde otomobil ile yol alan Gökhan K. çarptı. Kaza sonrasında ne sağlık ekiplerinin müdahalesi ne de hastanede yapılan kurtarma çalışmalarının bir yararı olmadı. Bisikletli Sabri Kurnaz öldü.
Olay benim sık kullandığım bir yaya geçidinde meydana geliyor. Yaya geçidi için yolda işaret olduğu gibi, öncesinde trafik tabelası var. Hız sınırının 30 km/s olduğunu bildiren tabela da. Hiç biri kar etmedi, bisikletli öldü.
***
Bir araba 30 km/s hızla giderken bir kişiye, bisikletliye, hayvana çarpabilir mi? Çarparak öldürebilir mi?
Kim bilir kaç km hızla gidiyordu! Ben o geçidi kullanırken çoğu kez elimle yaya geçidini göstererek arabaları durdurduktan sonra, ancak geçebiliyorum karşıya.
Yıllardır bütün ulaşımımı bisiklet ile yaparım. Burası, Ali Fuat Güven Caddesi kentin en güvenli yerlerinden birisidir, bisiklet için de. Bölünmüş yol, yaya geçidi işaretleri, hız sınırlamaları vs. her türlü önlem var. Başka yerlerde karşılaştığımız tehditler burası ile karşılaştırılamaz bile.
İlk aklıma gelen ölüm tuzaklarımız:
  • Basın Şehitleri Caddesinin TÜLOMSAŞ önünden ışıklara kadar olan bölümü ve Basma Köprüsü
  • Atatürk Caddesi Akarbaşı ışıkları, Odunpazarı geçişi ve bütün bir Cumhuriyet Bulvarı
  • Boylu boyunca Fabrikalar Caddesi (İsmet İnönü-1 Bulvarı)
  • Sivrihisar Caddesi-2 otobüs terminalinden kent merkezine doğru geliş
  • En tehlikelisi de Atatürk Bulvarı boyunca kaldırıma çiziktirilmiş bisiklet yolumuzun bittiği her nokta
Bunlardan başka pek çok ölüm yolu bizi beklerken nasıl olur da bisikletli ulaşımın sunduğu fırsatları savunabiliriz? Ekolojik, ekonomik, sağlıklı vs. hiçbirinin anlamı kalmıyor.
Bu kent kültürü, trafik kültürü içinde bisiklet ile yola çıkmak ölüme doğru yol almaktan daha azı değil gibi görünüyor.
Dahası ben her yaşanan bisikletli ölümünde kendi ölümümüzü görüyorum. Yöneticilerin, yetkililerin sorumluluğunu/sorumsuzluğunu, toplumsal duyarlılığı geçtim de bu bisiklet topluluklarının duyarsızlığını ne yapacağım, bilemiyorum.
Bir gün kimse fark etmeden siz de öldürülüp gideceksiniz. Farkında mısınız?

***

BİSİKLOPEDİ
FREN KULLANIMI
Bisikletin ilk kullanımında frenlere alışılmalı güvenli bir alanda frenler denenmelidir. Durma mesafesi gözlenmelidir.
Bisiklette etkili duruş ve yavaşlama sağlayan ön frendir. Arka fren ön frene göre daha az yavaşlatır ve tek başına çoğu zaman bisikleti durduramaz
Ön fren kullanımında dikkat edilecek en önemli şey (1) sert, (2) vidajda ve (3) gevşek zeminde kullanmamaktır.
  1. Sert yapılacak ön fren risk yaratır. Ani ve tepkisel fren yapmamak için yeterince deneme, alıştırma yapılmalıdır. Durma ve yavaşlama becerilerini iyice geliştirene dek çok dikkatli ve düşük hızlarda kullanılmalıdır.
  2. İlke olarak virajlarda fren kullanılmamalıdır. Keskin bir viraja girmeden önce ön fren etkili bir biçimde kullanarak virajı tekrar frene basmadan almaya uygun hıza düşülmüş olmalıdır.
  3. Gevşek ve ıslak zeminde ön freni kullanmak büyük riskler yaratabilir —kayma riskini artırır. Bu gibi durumlarda her iki fren birlikte orantılı kullanılmalıdır.
***

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
23 Eylül
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Gazebo Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
24 Eylül
Perşembe
Bisiklet Dostluğu Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.00 Yeni başlayanlara uygun
24 Eylül
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark AVM
Bağlar Kapısı
20.00
25 Eylül
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Şans Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
29 Eylül Salı Doğa Es
Bisiklet Grubu
EsPark AVM 20.00
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.

***

İPUCU
Lastiklerinizi daha uzun süre kullanmak için belirli zamanlarla ön ve arka lastiği değiştirin. Çünkü arka lastik ön lastiğe göre daha fazla aşınır.