Covid ile tüm yaşam alışkanlıklarımız gibi ulaşım şeklimiz de değişiyor. Toplu ulaşım salgın günlerinde bir hizmet olmaktan çok toplum sağlığını tehdit eder hale geldi.
Dünyanın önde gelen kentleri alternatif ulaşım yolları arasında bisikletli ulaşımı destekler oldu. Salgın sonrasında da devam etmek üzere bisikletli ulaşımı yaygınlaştırılmaya yönelik uygulamalar başta Avrupa olmak üzere tüm dünyada benimseniyor.
Türk medyasında da bisiklet satışlarında yüzde elli oranında artış olduğuna dair haberler var. Vatandaş salgının da etkisiyle bisikletli ulaşımın avantajlarının farkına varmış görünüyor. Bisiklet yollarını arttırmanın, daha güvenli hale getirmenin tam zamanı şimdi.
Türkiye'de bazı kentlerde sevindirici uygulamalar başladı bile:
İstanbul geçici bisiklet şeritlerinin oluşturulmasına yönelik çalışmaları geçtiğimiz hafta başlattı. Yayalar ve bisikletliler için yeni yollar, bisiklet şeritleri yapılıyor.
İzmir ilk kez bir ana arteri bisiklet yolu olarak düzenliyor. Karayollarına yapılacak yeni şerit düzenlemeleriyle belirli bölgelerde bisiklet yolları oluşturulacak. Bu hafta ilk olarak Fevzipaşa Bulvarı'nda bir şerit bisikletlilere ayrılacak. Basmane Garı'na çıkan sol şerit bisiklet yolu olarak işaretlenecek.
Ankara bir yıl içinde tamamlamayı hedeflediği yaklaşık 55 km bisiklet yolu yapımına başladı. Amaç insan merkezli bir kent yaratmak, çevre dostu bir ulaşım sistemi kurmak.
Antalya 25 otobüse bisiklet taşıma aparatı takarak bisikletli ulaşımı destekliyor. Kentte bisiklet kullanımının yaygınlaşması amaçlanıyor. Bisiklet taşıma aparatları ile toplu ulaşım sistemine bisiklet entegre olacak.
Konya 550 km bisiklet yolu ile Türkiye'de ilk sırada yer alıyor. Konya Belediye Başkanı coronavirus sürecinde geleceğin ulaşım aracının bisiklet olduğunu gördüklerini açıkladı. Konya'da zaten yaygın olan bisiklet kullanımının daha geniş kitlelere ulaştırılması için çalışmalar sürüyor.
Eskişehir mi? Eskişehir ne yapıyor bisikletli ulaşımı geliştirmek için?
Bisikletini hatırla Eskişehir!
-----------------------------------------------------
BİSİKLOPEDİ
VIRAJLARDA GÜVENLI SÜRÜŞ
  1. Viraj girişinden önce uygun hıza düşülür. Virajda fren yapmak tehlikelidir.
  2. Viraja uygun hızda, yolun bize ait olan şeridinin en iç noktasına yönelerek girilir. Trafiğe kapalı bir yol değilse, asla karşı şeride geçilmez.
  3. Bu andan itibaren bakışlar ve baş virajın en iç noktasına yönelir.
  4. Virajda dıştaki aynakolun aşağıda olması denge ve yol tutuş yeteneğini artırır.
  5. Virajın en iç noktasından, bisiklet viraj yönünde uygun miktarda yatırılarak geçilir.
  6. Virajın çıkış aşamasında şeridin dışına doğru hız artırılarak dönüş manevrası güvenle tamamlanır.
  7. Virajın içinde beden alçak tutulur. İyice eğilerek bisiklete yaklaşılır.
  8. Yoldaki bozukluklar, kum, ıslak zemin gibi engeller virajlarda çok daha büyük tehlikelerdir.
-------------------------------------------
GÜLMECE

Bir bisikletçi ağaca çarpar.
Kendine geldiğinde ambulans doktoru sorar: 'Nasıl oldu bu?'
Bisikletçi 'Vallahi bilmiyorum. Deliler gibi zile bastım ama yoldan çekilmedi.'