● Karayolları Trafik Yasasına göre bisiklet yolu yoksa sağ şerit kullanılır. Emniyet şeridi varsa, bisikletli emniyet şeridini kullanır.
● Yasaya göre iki bisiklet yan yana yol alabilir. Bu hakkın yalnızca öndeki bisikletliyi geçmek için kullanılabileceğini unutmayalım.
Bisikletlere özel bazı kurallar ile bisiklet donanımları da Karayolları Trafik Yönetmeliğinde belirlenmiştir. Bunlar:
● Önde bir far ve arkada kuyruk lambası ya da bir reflektör olmak zorunda. Zil (ya da bir başka sesli uyarıcı) ile reflektörlü yelek de zorunlu donanımlar arasında sayılıyor.
● Kask bisiklet için zorunlu değil. Oysa elektrikli bisiklet ve motosiklet için zorunlu. Bisikletliler için trafiğin yarattığı tehditler elektrikli bisiklet ve motosiklet kullananlardan daha az değil. Zorunlu olmasa da bisiklet kullanırken de kask takılmasını öneririm.
● Bisiklet ile yolcu taşınmaz. İki kişi için özel tasarlanmış tanden bisikletler bunun dışında. Yük taşınabilir ancak bagaj genişliği 80 cm'yi geçemez.
● Bisikletin de öteki taşıtlar gibi uyması gereken hız sınırları var. Bisiklet ile şehir içi hız sınırı 30 km/s, şehir dışı 45 km/s.
Bu kuralların dışında sürüş güvenliği için de bazı öneriler paylaşabilirim.
● Öndeki araç sağından geçilmez, sol şerit kullanılır. Öndeki aracı geçme kuralları tüm kara taşıtları gibi bisikletliler için de geçerlidir.
● Dönüşlerde el ile dönüş yönü gösterilir. Sola dönüşlerde yolun boş olduğundan emin olduktan sonra el ile işaret verilip şerit değiştirilir.
● Işıklı kavşaklarda taşıtlara yanan ışıklar kullanılır, kırmızıda geçilmez. Yayaya yanan ışık kullanılacaksa bisikletten inilir, yürünür.
● Kamyon ve otobüs gibi uzun araçlar en büyük tehditlerdir. Bu araç sürücülerinin göremedikleri kör noktalarda kalmamak gerekir. En iyisi araçlara hiç yaklaşmamak, yeterince uzaktan takip etmektir.
● Cep telefonu ile konuşmak yasaktır —başka taşıtlarda olduğu gibi. Bisiklet kullanırken kulaklıkla müzik dinlemek de doğru değildir. Yaşamımızı tehlikeye atar.
Sonuç olarak trafik kuralları biz bisikletliler için de geçerlidir. Bisikletlilere özel bazı trafik kuralları ve güvenlik ilkeleri de yaşamsal önemdedir.
**
BİSİKLOPEDİ
KASK
Arabada emniyet kemeri ne ise bisiklette de kask odur. Hobi düzeyindeki kullanıcılardan amatörlere, ulaşım için kullananlardan çocuklara kadar herkes kesinlikle kask kullanmalıdır. Çok kısa süreli kullanımlarda, trafiğe kapalı alanlarda ya da bisiklet yollarında bile kullanılsa yine de kask takılmalıdır.
KASK SEÇİMİ:
Herkesin kafa yapısı farklı olduğundan kask denenerek alınmalıdır. Kaskı başımıza taktığımızda çene atı perlonu sıkıca kapatılıp, yan perlonlar da kulak altında birleşecek şekilde ayarlanmalıdır. Arka ayarlar sıkıldığında hareket etmemeli, alnı da koruyacak şekilde kapatmalıdır. Kaşlar ile kask arasında iki parmaktan fazla boşluk kalmamalıdır.
***
Haftanın Etkinlikleri
Tarih | Düzenleyen | Buluşma Yeri | Saati | Açıklama |
24 Haziran Çarşamba |
Vel-Esbid (Esk. Bisiklet Derneği) |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.30 | Yeni başlayanlara uygun |
25 Haziran Perşembe |
PAB (Perş. Akşamı Bisikletlileri) |
EsPark AVM Bağlar Kapısı |
20.00 | |
26 Haziran Cuma |
Dorlion Bisiklet Grubu |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
20.00 | Yeni başlayanlara uygun |
30 Haziran Salı | Doğa Es Bisiklet Grubu |
EsPark AVM | 20.00 |
**
GÜLMECE
Sindrella bir bisiklet yarışını neden kazanamaz?
At arabası için kabak kullandığı düşünüldüğünde, bisiklet yarışını nasıl kazansın.