Demiryol-İş Sendikası Eskişehir Şube Başkanı Ramazan Uysal, Eskişehir'de düzenlenen 'Raylı Sistemler Endüstrisi Altyapı Teknolojileri Zirve Fuarına' TURASAŞ'ın katılmamasını eleştirdi.
10-12 Mayıs tarihleri arasında gerçekleştirilen fuarda eski adıyla TÜLOMSAŞ bugünkü adıyla ise TÜRASAŞ katılmamıştı.
Bu sadece Demiryol-İş Sendikası başkanı değil şehirde pek çok kesim tarafından da eleştirildi.
* * *
TÜLOMSAŞ, cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle 2020 yılında TÜVASAŞ, TÜLOMSAŞ ve TÜDEMSAŞ, 'Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii A.Ş.' adı altında birleştirilerek tek bir şirkete dönüştürülerek TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğü olmuştu.
* * *
TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğünün resmi internet sitesine girip inceledim.
Tanıtımında şöyle yazıyordu:
'Ülkemizin önde gelen sanayi kuruluşlarından olan TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğü Lokomotif, Vagon, Dizel Motor, Raylı Sistem Araçları, Elektrik Makinaları, Dişli ve Tekerlek İmalat ile Bakım ve Yardımcı Üretim Fabrikalarından oluşan yedi fabrika ile bütünleşmiş bir tesis olarak çeşitli tipte çeken ve çekilen araçların imalat, bakım ve onarımını yapan bir kamu kuruluşudur. TCDD ile yurt içi ve yurt dışı kuruluşların çeşitli tipte lokomotif, yük vagonu, yol bakım araçları ve bunlara ait alt komponent ile yedek parça ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Avrupa Birliği (AB) standartlarında aynı anda iki farklı tipte ayda 2 adet Dizel Elektrikli, 4 adet Elektrikli Lokomotif üretim yapabilme kabiliyeti ile birlikte; haftada 1 dizel motor üretimi ve 2 lokomotif revizyonu, yine günde üç adet yük vagonu ve 2 adet cer motoru imalatı yapma kapasitesine sahiptir. AB standartlarında, TSI sertifikalı, yeni teknolojiye sahip %100 yerli tasarım ve % 90 yerli oranı ile çeşitli tipte yük vagonu imal etmektedir.'
* * *
TÜRASAŞ'ın internet sitesinde yer alan bu bilgiler kapatılan TÜLOMSAŞ'ın döneminde de vardı.
TÜLOMSAŞ döneminde bu bilgilendirmede yer alan 'Dizel Elektrikli Lokomotif', 'Dizel Motor', 'yük vagonu' ve 'cer motoru', hatta Van Gölü'nde hizmet vermekte olan feribotların motorlarının imalatları gerçekleştirilmişti.
DEMİRYOL-İŞ SENDİKASI
BAŞKANINDAN HAKLI
ELEŞTİRİ
Demiryol-İş Sendikası Eskişehir Şube Başkanı Ramazan Uysal, geçtiğimiz hafta içerisinde ETO TÜYAP Fuar Merkezinde açılan ve büyük ilgi gören 'Raylı Sistemler Endüstrisi Altyapı Teknolojileri Zirve Fuarında' TÜRASAŞ'ın standının olmamasını haklı olarak eleştirdi.
Uysal'ın dikkat çektiği açıklaması şöyle:
'Demiryollarının beşiği Eskişehir'in ve tüm demiryolcularının gururu Eskişehir TÜRASAŞ'ın standını herkesin gözü aradı. Görememek Demiryolcuların yanında Eskişehirlileri de üzdü, burukluk yaşattı. Ayrıca şuan Eskişehir ESTRAM A.Ş.'nin
tramvay alım ihalesi yapılmakta olup, ihaleye katılmak için 3'ü yerli 5'i yabancı olmak üzere 8 firma şartname hazırlamış olup, 1 Haziran'da yapılacak ihaleye hazırlık çalışmalarını yürütmektedir. Türkiye'nin en yetkin ve donanımlı TÜRASAŞ Eskişehir
Bölge Müdürlüğü'nün bu ihaleyle ilgilenmemesi başta çalışanlar olmak üzere Eskişehir'de yaşayan insanlar merak etmekte olup, sivil toplum kuruluşlarında bu sorunun cevabını araştırmaktadırlar. Eskişehir'de 150 yıllık geçmişi olup ve de geleceğe dönük beklentisi ve iddiası olan bir şehir. Demiryolunun, sanayinin tüm bileşenlerinin toplandığı ilimizdeki fuara TÜRASAŞ'ın fabrikasının (TÜLOMSAŞ) katılmaması ve ESTRAM A.Ş'nin yapmış olduğu 15 tramvay ihalesiyle ilgilenmemesi ve de kendi bünyesindeki çalışanların yapabileceği işleri taşeron firmalara vermesi ve yeni teknolojik makinalar alınarak teknolojinin takip edilmemesinden dolayı çalışanlar, Eskişehir halkı ve sivil toplum kuruluşları endişe ve üzüntü ile takip etmekte ve özellikle bu fabrikayı yönetenlerden yürekleri serinletecek, endişeleri giderecek açıklama beklemektedirler. '
* * *
Demiryol-İş Sendikası Başkanı Uysal, basın açıklamasında TÜRASAŞ'da yapılabilecek işlerin taşeron firmalara verildiği ve fabrikada teknolojinin geliştirilmediği iddiası çok önemli.
Gerek AK Parti Eskişehir milletvekili Nabi Avcı gerekse AK Parti il başkanı Zihni Çalışkan, bu iddiaları araştırma gereği duydular mı?
Ayrıca ihaleye katılmak için 3'ü yerli firmanın şartname hazırladığı yaptığına vurgu yapmış.
Demek ki ihaleye yerli firmalarda katılabiliyor.
TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğü bu ihaleyle ilgilenmiyor mu? 3 yerli firma şartname hazırlamışsa,
TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğü yetkilileri ihaleye girmek için bir girişimde bulundu mu?
* * *
Sonuç olarak ben köşem de kaç kez 'TÜRASAŞ ne yapıyor? TÜLOMSAŞ döneminde imalatları gerçekleştirilenlerin sayıları belli. TÜRASAŞ döneminde kaç adet ne imal edildi. Rakamları açıklansın?' diye yazdım.
TÜRASAŞ'da çalışan işçilerin bağlı oldukları Demiryol-İş Sendikası başkanı da soruyor. Bu sorular nedense hep cevapsız bırakılıyor.

26'NCI ARAÇ TİCARET BORSASI'NIN
Türkiye'nin yerli elektrikli otomobili TOGG'dan yapılan bilgilendirmeye göre Gemlik tesislerinde boya tesisinin yüzde 96'sı, montaj tesisinin yüzde 89'u, gövde tesisinin yüzde 92'si tamamlandı.
TOGG fabrikasının tamamlanmasının ardından birkaç aylık üretim denemelerinden sonra 2022 Ağustos'unda ilk araçlar banttan inecek.
Seri üretim başlangıcının ardından otomobilin yasal mevzuata uygunluğunun tespiti için homologasyon testlerine başlanacak. Testlerin artından TOGG'un 2023'ün ilk çeyreğinde satışa çıkması planlanıyor. TOGG SUV modeli €40.000 olacağı açıklanmıştı.
SATIŞ SİPARİŞLERİ
ALINMAYA BAŞLANDI
2023 yılın ilk çeyreğinde satışa çıkması planlanan TOGG SUV modelinin bugünkü kur ile satış fiyatı 650 bin TL civarında.
TOGG SUV için satış siparişleri de alınmaya başlandı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu, genel merkeze Türkiye'nin ilk yerli elektrikli otomobili TOOG SUV alacaklarını açıklamıştı.
TOBB Yönetim Kurulu Üyesi ve Eskişehir Ticaret Borsası Başkanı Ömer Zeydan da, Türkiye'nin Otomobili Girişimi Grubu tarafından üretilecek olan yerli otomobilin 26'ıncının Eskişehir Ticaret Borsasına geleceğini duyurdu. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) 78. Genel Kurul Toplantısı, elektronik ortamda gerçekleştirildi. Genel Kurul için
Ankara'ya giden TOBB Yönetim Kurulu üyesi
Zeydan'a Genel Kurulda doğum günü sürprizi de yapıldı. Zeydan, TOOB Genel Merkezinde TOGG SUV'un maketi ile poz vererek, TOGG SUV'un 26'ıncısının Eskişehir Ticaret Borsası'nın olacağını açıkladı.
FIKRA
PAZARDAKİ KEKLİK
Padişah Yavuz Sultan Selim, tebdili kıyafetle Kuşlar Çarşısı'nı geziyormuş. Avcılar avladıkları kuşları, tuzakçılar yakaladıkları maharetli, eğitimli, güzelim kuşları satıyorlar. Bir ara padişahın gözü kekliklere ilişir.
Bir grup kekliğin üzerindeki etikette, 'Tane işi satış fiyatı 1 altın' yazıyor. Hemen yanı başlarında asılı, adeta altın kafes içinde bir keklik daha var ki, fiyatı 300 altın. Padişahın gözü 300 altınlık kekliğe takılır. Satıcıya sorar:
- 'Hayırdır, bunun diğerlerinden ne farkı var ki, bunlar 1
altın, bu 300 altın?'
Satıcı cevaplar:
- 'Bu keklik özel eğitimli, çok güzel ötüyor, ötmesi bir yana
bunun ötüşünü duyan ne kadar keklik varsa hepsi onun
etrafına doluşuyor. Tabii bu arada avcılar da o etrafa doluşan
keklikleri daha rahat avlıyorlar'. Padişah:
- 'Al sana 500 altın, satın alıyorum' der. Parayı verir ve hemen
oracıkta aldığı kekliğin kafasını keser.
Adam şaşırıp;
- 'Ne yaptınız, en maharetli kekliğin kafasını koparttınız, yazık
değil mi?' diye şaşkınlıkla bakar. Padişah gürler ve şöyle der:
- 'Bu kendi soyuna ihanet eden bir kekliktir. Bunun akıbeti er
ya da geç ancak budur.'