Otopark yaparak, yol yaparak trafik sorununu çözemeyiz. Bu başka hiçbir kentte çözüm olmadığı gibi Eskişehir'imizde de olmaz.
Bugüne kadar dünyanın hiçbir yerinde otopark yaparak yol yaparak trafik sorunu çözülmedi. Bir tek örneği yok bunun!
Trafik sıkışıklığını çözmek için yol yapmak, otopark yapmak obez bir insanı zayıflatmak için kemerini biraz daha genişletmeye benziyor. Ölümcül bir kısır döngü —tıpkı insülin döngüsü gibi.
Park yeri yetersiz, araçlar yollara park ediyor. Yol yetersiz, trafik sıkışıyor, akmıyor. Ne yapmalı, çözüm basit. Yol yap, otopark yap, tamamdır.
Ne yazık ki öyle olmuyor. Çözüm olarak sunulan, sorunu daha da büyütüyor. Yeni açılan her yol, otopark insanları araba ile yolculuk yapmaya çağırıyor. Böylece her gün daha çok araç trafiğe katılıyor. Otoparklar, yollar yeniden doluyor, taşıyor.
Yol az değil, araba fazla. Eskişehir'e kayıtlı araç sayısı 300 bini bulmuş. Bunlar doğu yönünde tampon tampona dizilirse konvoyun ucu Kars'a varır. Aynı tablo başka kentler için de geçerli. İstanbul'da 4 milyon, Ankara'da 2, İzmir'de 1,5 milyon araba var. Daha çok yol, daha çok otopark yapmakla trafik sorunu çözülmüyor.
Kolayca görülebileceği gibi bu araba merkezli ulaşım politikaları ile Eskişehir, önce İzmir sonra Ankara ve İstanbul olma yolunda ilerliyor.
Dünyanın en büyük bisiklet parkı geçtiğimiz hafta Hollanda'da açıldı. Utrecht kentindeki park 12 bin 500 bisiklet kapasiteli. Amsterdam ve başka kentlerde de var böyle büyük bisiklet parkları. Hollanda'da trafik sorunu yok. Arabalardan kaynaklanan başka hiçbir sorun da yok.
Şimdi tekrar soralım, Eskişehir'in trafik sorunun çözümü nedir?
Eskişehir'i daha çok yolu ve otoparkı olan daha yoğun trafik sorunlarıyla yaşamak zorunda kalan bir Ankara, bir İstanbul mu yapmalı? Yoksa sürdürülebilir bir ulaşım planı ile —yaya, bisiklet ve toplu taşıma merkezli bir ulaşım planıyla— bir Avrupa kenti mi?
***
ESKİŞEHİR BİSİKLET PLATFORMU (ESBİP)
Eskişehirli bisiklet gönüllülerinin oluşturduğu platform güzel işlere imza atıyor.
Platform üyeleri geçtiğimiz hafta yollardaki sorunlu mazgalları tespit ettiler. ESBİP'in kurucularından Ergün Çetin belirledikleri 16 mazgalın fotoğraf ve adreslerini içeren bir dosyayı ESKİ Genel Müdürü Suat Balcı'ya iletti. Genel Müdürü Suat Balcı sorunların en kısa sürede çözüleceği sözünü verdi.
Bisikletli ulaşım adına verdikleri çaba için ESBİP üyelerini ve Ergün Abiyi kutluyorum.
***

BİSİKLOPEDİ

İnişlerde Dikkat Edilmesi Gerekenler

1. Bisiklet hız sınırları aşılmamalı —şehir içi 30 km, şehirlerarası yollarda 50 km.

2. Bisiklet üzerinde temel duruş pozisyonu, güvenli ve konforlu bir iniş sağlar —dirsek ve dizler hafif kırık, aynakollar yere paralel ve seleye oturulmaz.

3. İnişlerinde viraja girilmeden önce güvenli hıza düşülmeli.

4. Soğuk havalarda, bir rüzgarlık özellikle inişlerde sağlığınızı korur.

***
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
28 Ağust.
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
29 Ağust.
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
30 Ağust.
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
30 Ağust. Cuma Critical Mass Espark 222 Kapısı 19.00
3 Eylül ESBİP Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.