Önceki haftalarda burada yazdım, salgına karşı bisikletin sunduğu fırsatlar var. Dilimin döndüğünce, aklımın erdiğince paylaşmaya çalıştım. Özellikle Eskişehir'de neler yapabileceğimizi.
Simdi bir de dünyaya bakalım. Kim, nasıl değerlendiriyor bisikletin sunduğu fırsatları? Belki örnek alan olur bizim yöneticilerden de.
Berlin, Budapeşte, Vancouver, Mexico City ve Bogota karayollarının bir kısmını bisiklet yollarına dönüştürdüler.
Milano, karantina sonunda motorlu araç trafiğini azaltmayı hedefledi. Hedefleri bisiklet yollarını artırmak, trafik hızını düşürmek, insan dostu caddeler oluşturmak vs.
Brüksel, kamusal alanın adaletli paylaşımı için şehir içinde yaya ve bisikletlilerin öncelikli olduğunu açıkladı. Kent merkezindeki caddelerde hız sınırının 20 km/s olması planlanıyor.
Bogota yaklaşık 100 km yolu bisiklet yoluna dönüştürdü. Bisiklet yollarını kullananların sayısı 150 bini aşınca çalışmanın kalıcılaşması amaçlanıyor.
Berlin'de arabalardan alınan şerit bisikletlere verildi. Böylece kaldırımlar yayalara kaldı, sosyal mesafe etkili bir şekilde korundu.
İngiltere, cadde ve sokaklardan arabaları çıkarmanın iyi olacağını açıkladı. Bu alanları yürüyen ve bisiklete binen insanlara açmanın sosyal mesafeyi korumaya yardımcı olacağını bildirdi. Uygulamalar krizden sonra da devam ettirilerek insanların temiz havada ve sağlıklı olarak yaşamalarına destek olunacak.
Paris 650 km bisiklet yolu için çalışma başlattı. Bisiklet yolları için ayrılan bütçe 300 milyon Euro.
Danimarka'da ulaşımda sosyal mesafenin korunması için yapılan önerilerin başında bisiklet kullanımı yer aldı.
Dünyada durum böyle gelişiyor. Bizim belediyeler ise ne yazık ki bisikletin sunduğu fırsatların pek farkında değiller henüz.
--------------------------------------------
BİSİKLOPEDİ
SELE

Bisikletin sürüş konforunu belirleyen temel donanım seledir. Çünkü beden ağırlığımızın neredeyse tamamını sele taşır, bisiklete aktarır.
Sele kişiseldir. En iyi sele herkesin kendi rahat ettiği seledir.
Sele seçiminde dikkat edilecek ölçütler:
1. Sertlik:
Sele seçiminde temel ilke sertliktir. Sanıldığının tersine sele ancak yeterince sert olursa gerekli desteği ve konforu sunar.
2. Boyut/Genişlik:
Sürücünün ağırlığı seleye kalça kemiklerinden, selenin en geniş noktalarından aktarılır. Bu nedenle kullanılan sele kalça kemiklerine uygun genişlikte seçilir. Sele genişliğinin ölçüsü ise kalça kemiğimizin oturduğumuz yere ilk temas eden noktalarının arasıdır.
3. Sele ayarı:
Rahat, keyifli bir sürüş için konforlu bir sele seçmek de tek başına yeterli olmayabilir. Sele ayarları doğru yapıldığında ancak sürüş konforu geliştirilebilir. Başlıca sele ayarları yükseklik, açı ve öne-arkaya konumdur.
------------------------------------
GÜLMECE
Polis bisikletinin arka ışığı olmayan bir rahibi durdurur.
Rahip 'Tanrı benimle. O yüzden ışığa ihtiyacım yok' der.
'Bisikletin üzerinde iki kişi ha! O zaman cezan ikiye katlandı' der polis.