Eğitimin geleceğe açılan kapısı olarak tanıtılan Eğitim Bilişim Ağı (EBA), Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen, internet üzerinden bilgisayara bağlı olarak çalışılan çevrimiçi bir eğitim platformudur. Bu platformun amacı; okulda, evde, kısacası ihtiyaç duyulan her yerde bilgi teknolojileri araçlarını kullanarak etkili materyal kullanımını destekleyip teknolojinin eğitimle bütünleşmesini ve uyumunu sağlamak olarak bilinir.
Türkiye'de salgın önlemleri kapsamında eğitime ara verilmesinin ardından TRT EBA televizyon kanalları ve kapasitesi artırılan EBA üzerinden uzaktan eğitime başlandı. Bu arada özel okullar farklı programlar kullanarak hatta okullarında 'ders çekim stüdyoları' oluşturarak canlı eğitimlere başladılar.
MEB'in yürüttüğü erişim uygulamalarına karşın, içinde bulunduğu koşullar nedeniyle uzaktan eğitime erişemeyen ve erişme olanağı olsa bile uzaktan eğitim araçlarını etkin izleyemeyen öğrencilerin sayısının tahminlerin çok üzerinde olduğu anlaşıldı. Bu süreçte öğrenciler arasındaki 'dijital uçurum' var olan eşitsizlikleri daha da derinleştirme riskini artırdı.
BİR RAPOR VE GERÇEKLER …
Salgın sürecinde 81 ilin eğitime erişim durumu İl Milli Eğitim Müdürlüklerinin, MEB'e gönderdiği 'EBA Erişim Raporu' ile ortaya çıktı.
MEB raporunda, devlet okullarındaki 15 milyon 200 bin öğrenciden yüzde 14,8'inin yani 2,5 milyona yakın öğrencinin salgın döneminde EBA' ya hiç erişemediği anlaşıldı.
Raporun Türkiye geneline bakıldığında Doğu ve Güneydoğu illerinde durumun hiç iç açıcı olmadığı görünüyor.
81 ilde en kötü tablo Şanlıurfa'da. Şanlıurfa'da 633 bin 207 öğrencinin yüzde 55,1'i olan 349 bin 380 öğrenci eğitim dışında kalmış.
Van'da 305 bin 675 öğrenciden 120 bin 340' ı, Gaziantep'te 600 bin öğrenciden 166 bin, Ağrı'da 142 bin öğrenciden 67 bini İstanbul'da 2.9 milyon öğrenciden 144 bin öğrencinin eğitim alamadığı anlaşılıyor.
EBA' ya erişim açısından başarılı iller arasında Burdur, Kastamonu ve Yozgat illeri yer alıyor.
ESKİŞEHİR NEDEN GERİDE KALDI ?
Eskişehir, sosyoekonomik yapısı, eğitim olanakları ve eğitime erişim konularında ülkemizin dezavantajlı birçok yöresine göre çok daha fazla avantajlara sahiptir. Ancak kentimizde de eğitime erişimde sıkıntı yaşayan ve internet, tablet, bilgisayar hatta televizyon olanağı bulunmayan çok sayıda öğrenci bulunduğu defalarca vurgulandı. 2600 civarında tablet dağıtımının yapıldığı kampanyalarda henüz yeterli seviyeye ulaşılamadı.
MEB'in 'EBA Erişim Raporu' Eskişehir'in uzaktan eğitime erişimdeki mevcut durumunun tahminlerin aksine çok iyi olmadığını gösteriyor.
Raporda, Eskişehir'de EBA ya giremeyen öğrenci sayısı 10.594 olarak açıklanmış. Bu verilere göre Eskişehir EBA başarısı yüzde 48.33'de kalmış ve iller bazında Türkiye'de 14.sırada yer almış.
Eskişehir ile ilgili bu sonuçlar öğrencilerin EBA' da ders takiplerini sağlamaya yönelik olarak oluşturulan destek noktalarının sorunu çözmekte çok yeterli olmadığını gösteriyor.
Raporda, Samsun,Sakarya,Balıkesir,Kocaeli gibi illerdeki destek noktalarının Eskişehir'den daha fazla oluşu ise dikkat çekiyor.
SONUÇ OLARAK…..
Salgın sürecinde uzaktan eğitime geçilmesiyle yıllardır görmezden gelinen ve sosyoekonomik sorunlarla zorunlu olarak biçimlenmiş toplumsal yapımızın acı gerçekleri bir kez daha ortaya çıktı.
Kırılgan nüfusu oluşturan dar gelirli ailelerin ekonomik koşullarının daha da gerilemesinin üzerine eğitime erişimdeki yetersizlikler de eklendiğinde çocukların 'eğitim yoksullukları' ve örgün eğitimden kopuşları hızlanarak artmaya başladı.
Türkiye genelinde devlet okullarındaki yaklaşık 2,5 milyon öğrencinin EBA' dan hiç yararlanamadığını öğrendiğimize göre; bu konuda 'en başarılı iki ülkeden biri' olduğumuzu sürekli vurgulayanlara, o çok anlamlı ve değerli sözü bir kez daha anımsatmak umarım yararlı olur;
' Eğitimde feda edilecek tek bir fert bile yoktur'