'Eğitimciler Derneği (EĞİT-DER) Genel Merkezinin 16. Olağan Genel Kurul Toplantısı', 19 Haziran 2021 Cumartesi günü, 14.00- 1730 saatleri arasında, Ankara'da Emekli Öğretmenler Derneği Lokalinde yapıldı.
EĞİT- DER 16. Olağan Genel Kurulunun dünyada ve ülkemizde 'Sağlık, demokrasi ve eğitim sorunlarının azgınlaştığı' bir dönemde yapılması, önemini daha da artırmıştır.
EĞİT- DER Eskişehir Şubesi adına İbrahim Gerede, Emin Dağlı, Ercan Sav, İrfan Ay, Hüsnü Gökten olarak katıldığımız 16. Genel kuruldan süzdüğüm damlaları sizlerle paylaşmayı bir görev sayıyorum.
Sizlere sunduğum tespit ve yorumların, Genel Kurulda yaptığım değerlendirme konuşması doğrultusunda ve nesnel ilkelere uygun biçimde olduğunun bilinmesini isterim.
EĞİT- DER'İN TARİHSEL VE GÜNCEL ÖNEMİ
Demokratik kitle örgütlerinin genel kurul toplantılarının, örgütün dün- bugün- yarın zincirinin güçlendirilmesi ve üyelerinin anılarının, bilinçlerinin, umutlarının tazelenmesi açısından çok önemli olduğu yadsınamaz. Bu bağlamda ben öncelikle EĞİT-DER konusunda belleklerimizi tazelemek istiyorum.
Bilindiği gibi EĞİT-DER, ülkemizde 12 Eylül 1980 kırımından sonra ortaya çıkan soğuk ve karanlık günlerdeki buzlar arasından fışkıran ilk 'kardelen'dir.
Demokratik öğretmen hareketinin o dönemdeki öncüleri, Nisan 1986'da 'abece' adıyla bir dergi çıkararak yasakları deldiler. Adeta bir örgüt gibi işlev gören 'abece Dergisi' çevresinde oluşan birleşik güç sayesinde 16 Şubat 1988'de EĞİT-DER kuruldu.
'abece ve EĞİT-DER kuruluş sürecinin' demokratik öğretmen örgütlenmesi tarihinde çok önemli bir yeri oldu. İlk birkaç yıl içinde abece'nin abone sayısı 5 bini aştı, EĞİT-DER ise 1990 yılında 80 şubeye ulaştı.
Ülkemizde 1980 sonrasında memur sendikacılığının temeli EĞİT-DER tarafından atıldı. Bu süreçte, demokratik örgütsel yaşam alanında çok önemli deneyimler kazanıldı. Bencileyin birçok eğitimci toplumsal kimliğimizi bu süreçte geliştirdik.
'abece Dergisi' ve EĞİT-DER'in açtığı yoldan yararlanılarak 1990'da ilk eğitim sendikalarının kurulmasından sonra, EĞİT-DER'in işlevi doğal olarak 'emekli eğitimciler derneği' ne dönüştü.
Günümüzde 113. yıldönümüne ulaşan Türkiye demokratik öğretmen örgütlenmesinin gelişim süreci açısından, 'EĞİT- DER'in 16. genel kurula ulaşabilen ilk örgüt olması' önemli bir tarihsel olgudur.
Diğer yandan EĞİT- DER, 33 yılı aşan yaşamıyla 'Demokratik öğretmen hareketi içindeki en uzun ömürlü örgüt' sıfatını taşımaktadır.
EĞİT-DER'in öncülü ve bugünkü yayın organı olan 'abece Dergisi' ise 35 yılı aşan yayın yaşamıyla 'Demokratik eğitim alanında yayın yapan en uzun ömürlü dergi' sıfatını taşımaktadır.
EĞİT- DER'in benim örgütsel yaşamımda da çok önemli bir yeri var. Çünkü abece'nin kuruluşunda bugüne geçen 35 yıl içinde sürecin tüm aşamalarında aktif olarak görev aldım. EĞİT- DER bünyesindeki toplam yöneticilik görevlerimin süresi 20 yılı aşmıştır. Üstelik EĞİT- DER Genel Merkezinin tüm genel kurullarına katılan tek üye olma onurunu taşıyorum ve bu durumun bir 'emeğe saygı' unsuru olduğunu düşünüyorum.
Ne yazık ki EĞİT-DER bugün 15 şubesi, sınırlı sayıda üyesi ve çok yoğun maddi sıkıntılarla yaşamını sürdürmeye çalışıyor.
Bu bağlamda abece Dergisi ve EĞİT- DER, Türkiye demokratik öğretmen hareketinin tarihsel süreci açısından 'Korunması ve mutlaka geliştirilmesi gereken demokratik değerlerdir…'
EĞİT- DER 16. OLAĞAN GENEL KURULDAN KESİTLER
EĞİT- DER'in 16. Genel Kurulu, küresel salgının ve ülkemizdeki faşist baskıların neden olduğu sıkıntılı toplantı koşullarına karşın, kaliteli ve içtenlikli biçimde gerçekleşti. Katılımcılar bir yandan ülkemizin ve EĞİT-DER'in yaşamakta olduğu sorunlarla ilgili endişelerini dile getirirken, bir yandan da anılarını, umutlarını ve bilinçlerini paylaştılar.
Toplantıda yapılan değerlendirmeler ve oluşan kararlar şöyle özetlenebilir:
* EĞİT-DER'in (ve abece'nin) varlığının ve birliğinin korunması, geliştirilmesi.
* Laik, demokratik, bilimsel ve kamusal eğitim mücadelesinde birlik sağlanması
* Ülkemizde sürdürülmekte olan bağımsızlık, demokrasi, barış, eşitlik, özgürlük ve adalet mücadelesine destek verilmesi…'
* Derneğe buluşma yeri (lokal) açılması.
* Derneğin malî sorunlarının giderilmesi.
* Üye ve şube sayısının artırılması…
Genel kurulda tek blok liste ile yapılan seçimler sonunda dernek organlarına seçilen isimler şunlardır:
Genel Merkez Yönetim Kurulu Asıl Üyeleri: Tahsin Doğan, Nusret Sulkalar, Mustafa İlkyaz, Gülen Temur, Hasan Ürel, Filiz Savaşkan, Hüseyin Aydın
Genel Merkez Yönetim Kurulu Yedek Üyeleri: Muzaffer Yalçın, Azmi Gündoğdu, Sait Güldöğen, Lütfü Gölpunar, Meral Serinyel, Mustafa Meriç, Mehmet Durdu
Merkez Denetleme Kurulu Asıl Üyeleri: Raif Tombul, İbrahim Gerede, Naci Özdemir
Merkez Denetleme Kurulu Yedek Üyeleri: Sezai Kaynak, Selahattin Koçak, Burhan Biber
Onur Kurulu Üyeleri: Mustafa Gazalcı, Kasım Koç, Mustafa Demir, Nihat Eren, Mustafa Ecevit, Kibar Yazıcı.
Yeni dönemde görev alan tüm arkadaşları kutluyor, başarılar diliyorum.
MUSTAFA DEMİR'E TEŞEKKÜRLER
16. Genel kurulun özgün özelliği, 'Mustafa Demir'in tekrar aday olmayarak genel başkanlık görevini bırakmasıdır.'
13 Aralık 2009 tarihinden beri (11 yıl 6 ay) genel başkanlık yapan Mustafa Demir'in başkanlık dönemi, EĞİT- DER'in malî ve yasal formaliteler açısından en sorunlu dönemi olmuştur. Buna rağmen, Mustafa kardeşimiz büyük bir özveriyle ve başarıyla görevini sürdürmüştür. Bu süreçte, kendileriyle ailecek yakından tanışmaktan mutlu olduğumuz DEMİR ailesine bundan sonraki yaşamlarında sağlık ve mutluluk diliyoruz.
İnanıyorum ki o zor yıllarda EĞİT- DER'de yöneticilik yapan tüm arkadaşlarımız gibi, Mustafa Demir'e de bu derneğin 'vefa, emeğe saygı ve teşekkür borcu' vardır.
GELECEĞE BAKIŞ
Evet, EĞİT- DER Yaşıyor, Yaşayacak!
Birlikte daha kaliteli, daha katılımlı ve daha kitlesel bir EĞİT- DER için tüm duyarlı eğitimcileri görevler bekliyor.
Ülkemizin 'DENİZ'lerinde acı 'POYRAZ'ların estiği şu günlerde 'BİRLİK' olmak gerek.
Sağlıkla, sevgiyle, dostlukla.