Eskişehir'in, Türkiye'nin dahası dünyanın geleceği bisiklette. Geçen haftaki yazımda paylaştım, Avrupa ve dünyanın önde gelen kentleri çareyi bisikletli ulaşımda arıyor.

Toplu ulaşım bugün hastalık, salgın ve ölüm ile eş anlamlı. Uzun bir süre de böyle gidecek gibi görünüyor. Çare bireysel ulaşımda; araba ile, yaya olarak ya da bisikletle.

Arabanın uzun vadede çevreye, doğaya, topluma ve en sonunda insana vereceği zarar Covid'den de daha fazla. Doğrusu bugün için herkese bir araba ekonomik olarak imkansız. İmkanlı olsa bile buna ne yol yeter ne otopark. Hava kirliliği de cabası.

Bugün olduğu gibi toplu ulaşım sistemleri kullanılamadığında yaya ulaşımı da yetersiz kalabiliyor.

Bu yüzden tek çıkar yol bisikletli ulaşım!

Şimdi gelin birlikte bir düş kuralım.

2011'de Büyükerşen'in başlattığı bisiklet yolu projesini anımsayalım. Bir an için bu projenin sürdürüldüğünü, tamamlandığını düşleyelim. Öyle kağıt üzerinde, gazete haberlerinde değil ama gerçekte 65 km bisiklet yolu yapıldığını.

Eskişehir küçük bir kent, eni boyu 10 km. Bu 65 km bisiklet yolu kenti 6 kez kat eder. Bisikletin ortalama hızı 20 km/s. Yani kent içi ulaşım bisiklet ile yarım saatten uzun sürmez.

Normal yaşamda bisikletin kullanıldığı bir Eskişehir düşleyelim. Salgına karşı savaş verdiğimiz bugünlerde ulaşım, yaşam daha kolay olmaz mıydı? Salgın tehdidinde toplumsal ve ekonomik yaşamı sürdürmek, normale dönmek çok daha kolay olurdu, eminim.

Örneğin bir bisiklet paylaşım sistemi düşleyelim, kent geneline yaygınlaşmış. Tepebaşı Belediyesi'nin başlattığı bisiklet paylaşım sistemi Espedal kent merkezine doğru yapılsaydı güzel olmaz mıydı? İşlevsel ve etkin bir bisiklet paylaşım sistemi bugün yaşanan koşullarda ulaşım ihtiyacımızı güvenle karşılamaya hizmet ederdi.

Henüz bunların tümü Eskişehir için eşsiz birer fırsat olmayı sürdürüyor. Bu deneyimler daha da geliştirilebilir. Eskişehir topografyası ile, demografik yapısıyla, sahip olduğu bisiklet kültürüyle ülkede başka hiçbir kentte olmayan fırsatlara sahip.

Bisikleti kent içi ulaşımın etkin bir aracı yapacak uygulamalar hem Eskişehir'in hem Türkiye'nin geleceğine hizmet edecektir.

--------------------------------------------------------------------


BİSİKLOPEDİ

FREN TÜRLERİ

1.) V-Fren: En yaygın kullanılan fren sistemidir. En hafif, en ucuz, en az bakım gerektiren frendir.

2.) Disk Fren: En etkili fren sistemidir. Bu yüzden dağ bisikletleri için idealdir. Uzun süren inişlerde sürücüyü yormaz. Ayarlaması ve bakımı uzmanlık gerektirir.

Mekanik disk frenler görünüm olarak hidrolik disk frenin aynısıdır. Bununla birlikte hidrolik frenin avantajlarını göstermez.

3.) Kumpas Fren: Kumpas fren, yol yarış bisikletlerinin fren sistemidir.

4.) Cantilever Fren: En eski fren sistemidir. Cantilever frenler güçlü sistemler değildirler, etkili durmaya hizmet etmezler. Basit yapıları kötü hava koşullarından etkilenmelerini önler, çamur vb koşullarda rahatlıkla kullanılabilir.
--------------------------------------------------------------------

GÜLMECE

Bir yaya, caddeye adımını atar atmaz bir bisikletli gelir çarpar.

'Gerçekten çok şanslıymışsın' der bisikletçi.

Yaya hala kafısını ovarken 'Deli misin sen, ne diyorsun? Gerçekten canım çok yandı' der.

'Normalde bir otobüs kullanıyorum da' der bisikletçi.