Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) geçtiğimiz hafta Liselere Geçiş Sistemi (LGS) ile ilgili bir rapor yayımladı. Raporda, sınav kapsamındaki derslere ait doğru cevap ortalamaları ve sınava ait bazı veriler açıklandı.
MEB'in raporundaki veriler incelendiğinde, öğrencilerin derslere göre başarı oranlarının belirlenmesinde yapılan işlemlerdeki bir ayrıntı dikkat çekti.
MEB raporunda paylaşılan veriler, sadece sınavda başarılı olarak nitelikli okullara 'yerleşen' 127 bin öğrencinin sınav sonuçlarına göre değerlendirilmiş. Yani sonuçlar sınava giren tüm öğrencilerin bilgilerini içermiyor.
Oysa gerçek durumu anlayabilmek için sınava giren 971 bin 617 öğrencinin sınav verilerine de göz atmak gerekiyor.

GERÇEK LGS PUAN ORTALAMASI; '237,42'
Elimizde bulunan 'Merkezi Sınav; Sayısal Bilgileri' ile son yayımlanan rapor sonuçlarını karşılaştırdığımızda önemli sayısal farklılıklar ortaya çıkıyor.
Örneğin;20 soruluk Matematik testinin doğru yapılma ortalaması; sadece yerleşenler dikkate alındığında 6,9 iken tüm sınava girenlerde bu ortalama 4,6 oluyor. Üstelik bu sonuçlara sadece doğrular üzerinden varılıyor.
Net ortalamalar alındığında; yani 3 yanlışın 1 doğruyu götürmesi halinde ise ortaya çok daha kötü sonuçlar çıkıyor.
Tüm bu karşılaştırmaların sonucunda; MEB'in duyurduğu 2018 LGS ortalaması 346,45 iken tüm öğrencilerin puanları dikkate alınarak hesaplanan gerçek ortalama 237,42 olarak belirleniyor. Arada tam 109.03 puan farkı var.

ÖZELLER VE DEVLET OKULLARI ARASINDA FARK...
MEB raporunda özel okullar ile devlet okulları arasındaki puan farkı 40 iken tüm öğrenciler dikkate alındığında bu fark 82 puana yükseliyor.
Yatılı bölge ortaokul öğrencileri ile özel okul öğrencileri arasındaki fark ise 104 puana çıkıyor. Bu puan farkı ile bu okullardaki öğrencilerin 'nitelikli okullara' girme şansları neredeyse hiç yok.
Raporlara göre, özel okul öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu Fen lisesi ve Anadolu liselerini tercih ederken, İmam hatip ortaokullarında okuyan öğrencilerin
% 31'i İmam hatip liselerini tercih etmemiş.

GELELİM ESKİŞEHİR'E....
2018 LGS'de Eskişehir, merkezi olarak yapılan sınavlar tarihinin en başarısız sonuçlarından birini aldı.
Sınavda Türkiye genelinde tam puan çıkaran 18 öğrenci bulunuyor. Eskişehir sınavda tam puan alan öğrenci çıkaramadı.
Önceki yıllardaki tüm sınavlarda en azından ilk beş arasında yer alan Eskişehir, 2018 LGS'de ancak 28.sırada yer alabildi.
Eskişehir'in eğitim düzeyini kimler, nasıl bu hale getirdi? Herkes 'şapkasını önüne koysun' bir düşünsün bakalım(!).
İl Milli Eğitim Müdürlüğünün, İlimiz okullarından sınava giren tüm öğrencilerin dahil edildiği ders başarı ortalamalarını ve 'özel okullar hariç' devlet ortaokullarının başarı sıralamalarını açıklamasını bekliyoruz.
Yeni İl Milli Eğitim Müdürümüz Sayın Hakan Cirit'e yeni görevinde başarılar dilerken; 'geçmişin hatalarını tekrar etmeden' şehrimizde eğitimin niteliğini geliştirici ve başarıyı artırıcı önlemler alınması için acilen çalışmalar başlatmasını 'umutla' beklediğimizi belirtmek isterim.
Sözü, çağdaş, bilimsel, demokratik ve laik ilkelerin unutulduğu, yandaşlık boyutunda siyasete bulaşan eğitim yöneticilerinin çoğaldığı ülkelerde eğitimin dibe vurmasının kaçınılmaz bir gerçek olduğunu bir kez daha hatırlatarak bağlayalım. Yeni yılda barış içinde sağlıklı, mutlu günler geçirmenizi dilerim.