Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 'yılan hikayesine' dönen Liselere Geçiş Sınavı (LGS) sonuçları ile Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu'nu açıkladı.
Nisan ayında 'Çember sistemi' gündeme geldiğinde; bu sistemin eksik ve yanlış yönlerini ES TV'de Ali Baş'ın Haber Masası programında Sonhaber Yazıişleri Müdürü Ayhan Aydıner ile birlikte açıklamıştık. Çember sisteminin ayrıntılarını ve uygulama zorluklarını açıklarken Ayhan Bey 'Benim araştırmalarıma göre Eskişehir'de çember sistemini uygulamak mümkün değil. Bu yüzden Eskişehir MEM, ortaokulları liselere göre eşleştirmeye çalışıyor' demişti. Yeni kılavuza baktığımızda Ayhan Aydıner'in olayı aylar öncesinden ne kadar doğru okuduğu ortaya çıktı.

18 ÖĞRENCİ TAM PUAN ALDI; ESKİŞEHİR KAYIP
2018 Liselere Geçiş Sınavı'nda (LGS) Türkiye'de sadece 18 öğrenci tüm soruları doğru cevapladı.
Sınav sonuçlarına göre, Türkiye genelinde 500 tam puan alan 18 öğrenci birinciliği paylaştı. Bu kapsamda Adana, Ankara, Aydın, Gaziantep, Kütahya, ve Mersin'den birer, İzmir, Konya ve Ordu'dan ikişer, İstanbul'dan ise 6 öğrenci tüm soruları doğru yaparak tam puan aldı.
Eskişehir'den hiçbir öğrencinin tam puan alamaması hepimizi üzdü.
Daha önceki sınavlarda çok başarılı olan birçok özel ve resmi okul bu kez 'bireysel' başarı yakalayamadı.
Yaptığım ilk incelemelere göre Eskişehir genelinde özellikle Matematik ve Fen ortalamasının çok düşük olduğu anlaşılıyor.

'ZEVAHİRİ KURTARMAK (!)'
Özel okullar 'bu yıl' sınav başarılarını kamuoyuna açıklarken yüzdelik dilim oranlarını veriyorlar. Sınav sonrası okullara yerleştirmelerde yüzdelik dilim bilgileri elbette önemlidir ve dikkate alınmalıdır. Ancak, bu karmaşık sayısal oranlar kamuoyunu fazla bilgilendirmiyor. Veliler özel okullardan 'daha önceki yıllarda olduğu gibi' LGS okul başarı puan ortalamalarını ve derslerin net ortalamalarını açıklamalarını bekliyor. Öbür türlü açıklamalar 'zevahiri kurtarmak' anlamına gelebilir.

TUNALI ORTAOKULU İMAM HATİP LİSESİ YAPILDI MI?
  • Eskişehir'de toplam 143 ortaokulda 9888 ortaokul 8. sınıf öğrencisi bulunuyor. Bu öğrencilerden 8700'ü merkezi sınava girmiş.
  • Merkezi yerleştirme sınavı ile 1470 öğrenci 'nitelikli' okullara yerleştirilecek.
  • Eskişehir'de yerel yerleştirmeler için 19 kayıt alanı belirlendi. Yerel yerleştirme ile (sınavsız) tahmini 7396 öğrenci liselere yerleştirilecek.
  • Daha önce ilan edilen 15 nitelikli okula ilave olarak Tunalı Ortaokulu'nun da imam hatip lisesi yapıldığını öğrendim. Büyük bir çoğunluk Anadolu lisesine girebilme telaşı ve kaygısı içindeyken, kontenjanı çok fazla yeni bir imam hatip açılmasının herhalde makul bir açıklaması vardır.

OKUL SAYISI KISITLANMIŞ TÜR BASKISI AZALMIŞ
  • Öğrenciler 'Merkezi Sınav Puanı, Yerel Yerleştirme ve Pansiyonlu okullar' olmak üzere üç grupta toplam 15 tercih yapabilecek.
  • Merkezi sınavla öğrenci alan fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, imam hatip ve meslek liselerine yapılacak yerleştirmelerde sınav puanı üstünlüğü esas alınacak.
  • Yerel yerleştirmede ise öğrencilerin ikametgah adresleri, okulların türü, kayıt alanı, ortaokulda bulunuşlukları, tercih önceliği, okul başarı puanı, devamsızlık ve yaş kriterleri dikkate alınacak.
  • Yerel yerleştirmede ilk üç okul kayıt alanından olmak üzere öğrenciler en fazla beş okul tercihi yapabilecekler.

TERCİH DANIŞMANLARI KOMİSYONLARI
Milli Eğitim Müdürlüğü'nün, okullarda ve büyük alışveriş merkezlerinde LGS için tercih danışmanları komisyonları kurması çocuklarımıza ve velilerimize çok büyük kolaylık sağlayacaktır. Bu komisyonların kurulmasına öncülük eden yöneticileri ve tatillerinden feragat ederek görev alan öğretmenlerimizi kutluyorum.
Aylardan beri öğrencilerde ve velilerimizde büyük gerginliğe yol açan yeni sistem birçok eksiğine rağmen bazı 'dayatmalardan' kısmen vazgeçildiği için daha iyi bir görüntüye kavuşmuştur.
Hafta sonu üniversite sınavlarına girenler ile liselere geçiş yapacak öğrencilerin tüm hayallerinin gerçekleşmesini diliyorum.
Öğrencilerimizin, sınav sonuçları ne olursa olsun, anne ve babalarının gönüllerinde var olan sevgilerinin asla azalmayacağını bilmelerini istiyorum. Çünkü bizler çok iyi biliyoruz ki; bu güzel ülkede sadece öğretmen veya gazeteci olmak değil öğrenci olmak da gerçekten zor.