Geçtiğimiz günlerde basına yansıdı Eskişehir'imizin bisikleti ulaşım aracı haline getirmek isteyen beledİyeler arasında yer aldığı. Bunun için Eskişehir, İzmir ve Lüleburgaz belediyeleri ile birlikte Avrupa Birliğinden sağlanacak 'iletişim fonunu' kullanacak.
Peki, ne yapılabilir bu fon ile?
Bisikleti ulaşım aracı haline getirmek için neler yapmalı?
Bizden de çam sakızı çoban armağanı bir katkı olsun. Yazıp duruyoruz buralarda bisiklet yolu, bisikletli ulaşım vs. Bildiklerimizi, biriktirdiklerimiz paylaşalım, bisikleti ulaşım aracı haline getirmek isteyen belediyelerimizle.
Bisikletli ulaşım için ne yapmalıyız?
  1. Bisiklet yolu yapılabilir. Eskişehir'imizde 65 km olduğu ileri sürülüyor ama yok —ya da henüz ben göremedim. Ancak bir yerlerden başlanabilir. Ayrı, bölünmüş bir bisiklet yolu olması gerekmiyor. Araç yolları işaretlenerek paylaşımlı yol olarak düzenlemeler yapılabilir.
  2. Başkan ve tüm yöneticiler bisikletli ulaşımı kullanabilirler. Ayda yılda bir birkaç metre göstermelik pedallamak yetmiyor. Belediye başkanlarımız, yardımcıları, müdürleri, memurları bisikleti ulaşım aracı olarak kullanarak örnek olabilirler halka.
  3. Bisikleti ulaşımda kullanan belediye çalışanları desteklenip, ödüllendirilebilir. Böylece belediyeler başka kurumlara örnek olurlar.
  4. UKOME aracılığı ile belediyenin geçmişte koyduğu, bugün devam eden bisiklet yasakları kaldırılabilir. Eskişehir'de 20'den fazla cadde ve sokakta bisiklet yasak. Bu yasak kaldırılıp bisikletin güvenli yol alabilmesi için işaretlemeler yapılabilir, önlemler alınabilir.
  5. Bisiklet yolu olarak işaretlenmiş ama kullanılamayan yollar var. Bunlar yeniden düzenlenerek bisikletli ulaşıma uygun hale getirilebilir. Örneğin, Atatürk Bulvarı kaldırımındaki bisiklet yolu geliştirilebilir. Güvenli ve işlevsel hale getirilebilir.
  6. Bisiklet parkları yapılabilir. Eskişehir'de biz bisikletlilerin ihtiyaçlarını karşılayacak bir tek bisiklet parkı bile yok. Tüm kent meydanlarına, parklara, kamu kurumları ve alış-veriş merkezlerine ihtiyacı karşılayacak miktarda, güvenli ve işlevsel bisiklet parkları yapılabilir.
  7. Toplu taşıma araçlarında bisiklet bölümleri yapılabilir. Tramvay ve otobüsler yapılacak küçük değişiklik ve tadilatlarla bisikletin taşınmasına elverişli hale getirilebilir.
  8. Kentteki bütün parklara çocukların ve yeni öğrenenlerin kullanabilecekleri bisiklet eğitim parkurları yapılabilir. Porsuk kıyısına bisiklet yolu olarak yapılan uygulamalar bu amaçla kullanılabilir. Yaygınlaştırılabilir.
***
BİSİKLOPEDİ
BİSİKLET İLE DAHA UZUN VE SAĞLIKLI YAŞAMAK MÜMKÜN
  • Doktora, hastaneye daha az gidilir
  • Düzenli bisiklete binen kişi ortalama 10 yaş daha genç bir formdadır.
  • Bisiklet fazla kilolardan kurtarır. Günde 1 saat pedallayarak birkaç ayda normal kiloya ulaşılabilir.
  • Her pedalda kalp sağlığı daha iyiye gider. Haftada 3 saat bisiklete binen kişinin kalp hastalığı görülme riski, bisiklete binmeyen kişilere göre yarı yarıya azalır.
  • Bisiklet beyin ve sinir sistemini güçlendirir, stresi ve depresyonu azaltır, ruh halini iyileştirir, kişi pedalladıkça daha çok gülümser.
  • Bisiklete binme ile uyku kalitesinin arttığı saptanmıştır. Bisiklet uyku sorunlarını çözer.
***

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
19 Haziran
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
20 Haziran
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
21 Haziran
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.