Eskişehir'de kayıtlı araba sayısı 300 bin. Kentin nüfusu 800 bin, 3 kişiye bir araba düşüyor Eskişehir'de. Bu kadar araba tampon tampona sıralanınca 1200 km konvoy olur. Cumhuriyet ve Atatürk bulvarları ikisi birlikte 10 km. Bizim arabalar buraya —2 gidiş, 2 geliş— sıralansa 10 bin tanesi sığıyor, ancak. Geriye kalır 290 bin tanecik daha. Nereye sığacak bunlar, 29 tane daha Cumhuriyet ve Atatürk bulvarları var mı, yok. İşte bu nedenle tüm sokaklar, kaldırımlar araba, bütün kent araba. Bu nedenle artık bisiklet bir seçim değil zorunluluk.
***
Bisiklet kent içi ulaşımda en hızlı taşıt. Bunun temel nedeni bütün yolların arabalar tarafından işgal edilmesi, trafiğin akmamasıdır. Eskişehir kent merkezinde 10 km çaplı alan içinde bisikletin hızına hiçbir taşıt erişemiyor —ortalama 15-20 km.
Örneğin, Osmangazi Üniversitesinden kente —ve tersine— ulaşım için;
- bisiklet kullanıldığında 20 dakika.
- özel araçla ve taksi de 20 dakika —özellikle sabah akşam trafiğinde.
- Toplu taşıma 30 dakikayı da geçiyor —durağa kadar yürünecek, uygun araç gelecek, itiş kakış binilecek, indikten sonra yine yürünecek vs.
***
Benzin olmuş 8 lira bisiklet her zaman bedava. Kent içi 10 km çaplı alanda bir gidiş geliş, araba ile aşağı yukarı 10 lira. Aynı yol toplu taşıma ile, esbilet ile 7 lira.
Aylık tutar toplamda araba ile 300, toplu taşıma ile ise 200 lira. Bisiklet günlük de aylık da her zaman bedava. Bisiklet ile ulaşım aylık arabaya göre 300, toplu taşımaya göre 200 lira tasarruf sağlıyor.
***
Eskişehir'de herkes bisiklete binebilir. Tepebaşı ve Yenikent'i saymazsak Eskişehir düz ova. Güçlü bir kondisyon istemez Eskişehir'de bisiklete binmek. Yürüyebilen herkes bisiklete de biner.
Yıl boyu aşırı soğuk, sıcak ve yağışlı gün sayısı da çok değil. Dört mevsim, 12 ay bisiklete biniliyor Eskişehir'de. Kısacası Türkiye'de gördüğüm duyduğum kentler içinde bisiklet için en elverişlisi Eskişehir.
***
Sonuç olarak bisiklete binmek belki bugün, henüz bir seçimdir. Ancak yakında başka bir şansımız kalmayacak zaten. Uzmanlar çoktandır sürdürülebilir yaşam yolunun bisikletten geçtiğini bildiriyorlar. Eskişehir taşıdığı fırsatlarla bu konuda da öncü, örnek olabilir. Yeter ki belediyelerimiz, yöneticilerimiz bunu bir fark etsinler.
--------------------------------------------
BİSİKLOPEDİ
ZİNCİR ATMASI
- Sık zincir atmasının temel nedeni vites attırıcıların üzerindeki sonlandırıcı (kurs) ayarlarının bozuk olmasıdır. Bu ayarlar biri üst (iç) diğeri alt (dış) son noktayı belirleyen iki vidayla yapılır. Zincirin attığı yöndeki vida biraz sıkılarak sorun çözülebilir.
- Ön vites, küçük ayna dişlisine geçerken, kaset dişlisini (arka vitesi) değiştirmek de zincirin atmasına neden olabilir. Ani vites düşürmek için önce küçük ayna dişlisine geçip, sonra kaset dişlisi, arka attırıcıdan ayarlanmalıdır.
- Sık zincir atmasının bir başka nedeni zincir boyunun uzun olmasıdır. Zincir baklaları eksiltilerek sorun çözülebilir.
Haftanın Etkinlikleri
Tarih | Düzenleyen | Buluşma Yeri | Saati | Açıklama |
9 Ekim Çarşamba |
Vel-Esbid (Esk. Bisiklet Derneği) |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.30 | Yeni başlayanlara uygun |
10 Ekim Perşembe |
PAB (Perş. Akşamı Bisikletlileri) |
EsPark AVM Bağlar Kapısı |
20.00 | |
11 Ekim Cuma |
Dorlion Bisiklet Grubu |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
20.00 | Yeni başlayanlara uygun |
15 Ekim Salı | Doğa Es Bisiklet Grubu |
EsPark AVM | 20.00 | |
15 Ekim Salı | ESBİP (Esk. Bisiklet Patformu) |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.30 | Yeni başlayanlara uygun |