İŞTE: ESKİŞEHİR CEMAL MÜMTAZ SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
İdeolojileri tamamen farklı kendi doğruları olan gençler fiziksel ve ruhsal biçimlenişlerle birlikte bireyselleşme ve bağımsızlaşma yoğunluğu yaşarlar. Ancak, tüm bunları yorumlama aksiyona dönüştürme aşamasında davranışlarında farklılıklar ve bozukluklar gözlenir. Yirmi birinci yüzyılın başarı odaklı dayatmalarına karşı mükemmeliyetçilik sendromu yaşayan gençler, her türlü aşırılık, belirsizlik, patolojisi içinde kaybolurlar. Bu sorunları önlemek amacıyla eğitim sistemimizin en önemli işlevlerinden biri olan psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri kapsamında koruyucu ve önleyici çalışmalar yapılmaktadır. Bu bağlamda çağdaş eğitimimizin bir parçası olan rehberlik hizmetini Eskişehir Cemal Mümtaz Lisesi ile görüştük. Lise rehberlik hizmetleri ile ilgili olarak Eskişehir'deki güzel örneklerden biri.
Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi Yeşiltepe Mahallesi'nde yer alan bir okulumuz. Okul Anadolu Öğretmen Liselerinin dönüştürülmesi kapsamında 2014 yılında Sosyal Bilimler adını almış. Okulu rehberlik hizmetleri kapsamında değerlendirdik. Okulda son dönemde özellikle önleyici rehberlik hizmetlerinin ön plana çıktığı görülüyor. Temelde sorun çıktıktan sonra müdahale etmek anlayışı, yerini yeni sorunların ortaya çıkmasını önlemeye dönük çalışmalara bırakmış durumda. Milli Eğitim Bakanlığı'nın belirlediği; İhmal ve İstismar Bağımlılarla Mücadele temaları çerçevesinde okulda yürütülen öğrenci öğretmen ve veli eğitimleri ile ciddi ilerlemeler kaydedildiği görülüyor.

En Çok Karşılaşılan Sorunlar
Son dönemlerde ülke genelinde olduğu gibi Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi'nde de siber zorbalık ve internet ortamında kaynaklanan sorunların arttığı dile getiriliyor. Yine bununla birlikte okula uyum sorunları akademik başarısızlık, aile ve arkadaşlık ilişkilerinde yaşanan sorunlar okulda görülen rehberlik alanıyla ilgili sorunlardır.

Riskli Davranışlar (alkol, sigara, uyuşturucu madde…)
Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi'nde Yeşilay iş birliği ile Bağımlılıkla Mücadele Eğitim programları yürütülüyor. Bu program lise düzeyinde alkol, tütün, madde ve teknoloji bağımlılarını kapsıyor ve öğrenci, öğretmen, aile eğitimleri şeklinde yürütülüyor. Özellikle son dönemlerde teknoloji bağımlılarına dikkat çekmek gerektiği ifade ediliyor. Zira alkol, tütün ve madde bağımlılarıyla ilgili yeterli bir duyarlılığın henüz oluşmamış olduğunu görmek güç değil. Eğitimin dünyadaki gündemi de bu son dönemlerde yapılan araştırmalar maalesef korkutucu. 0-2 yaş aralığında ekran karşısında geçirilen sürenin 4 saat olduğunu ortaya koyuyor. Bu dönemde çocukların ekran karşısında hiç vakit geçirmemesi gerektiği düşünüldüğünde sanırım endişelenmeliyiz. Ekranların emzik olarak kullanılması son dönemlerde yaygın bir davranış haline geldi. Maalesef cep telefonlarından video izleyerek mama yiyen, ağladığında hemen susması için ellerine telefon tutuşturulan çocukları sık görmeye başladık. İlerleyen yaşlarda da ekran karşısında geçirilen sürenin daha da arttığını söylemek güç değil. İlkokul ve ortaokul döneminde günlük 1 saat, lise döneminde en fazla 2 saat kullanım önerilmekte. Yatak odalarına kesinlikle teknolojik cihazların girmemesi gelişim döneminde sağlıklı ve kaliteli bir uykuya ihtiyaç duyan çocuklarımız için son derce önemli. Bu noktada özellikle aile eğitimleri önem arz ediyor. Okul sınırları içinde telefon kullanımın tamamen yasaklanması ya da sınırlandırılması çalışmaları da var. Bizim ülkemizde sınırlandırma şeklinde uygulanıyor. Öğrenciler ders etkinlikleri esnasında telefonlarını kullanmıyorlar, onun dışındaki zamanda ise kullanım serbest. Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi'nde sınıflarda telefonların bırakıldığı kapalı dolaplar var. Ders esnasında bu dolaplara konulan telefonlar ders dışı saatlerde kullanılıyor. Okulda bilinçli teknoloji kullanımı ile ilgili yoğun eğitimler düzenleniyor.

Ailelerle İletişim
Ailenin okulla iş birliği maalesef öğrenci büyüdükçe azalıyor. Bunu tamamen ailelerin ilgisizliği şeklinde açıklamak doğru değil sanırım. Ergenlik dönemiyle birlikte doğal olarak aileden gittikçe bağımsızlaşmaya başlayan öğrencilerin, ailelerinin okula gelmelerinden artık rahatsızlık duyduklarını gözlemliyoruz. Ancak Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi'nde bu güçlük hem yoğun sosyal ve kültürel etkinlikler hem de teknoloji yardımıyla aşılmış. Milli Eğitim Bakanlığının ve okulun kendi imkanlarıyla oluşturduğu iletişim etkili bir şekilde kullanılıyor. Belki bu noktada parçalanmış ailelerden gelen öğrencilerle ilgili yaşanılan zorluklara değinmek gerekiyor. Boşanma süreçlerinin sağlıklı yürümediği ve öğrencinin ebeveynlerden biriyle görüşmediği ya da uzaklaştığı durumlarda büyük oranda sorunlar yaşandığı gözleniyor. Okulun rehberlik servisleri bu konuda ailelere danışmanlık yapıyor.

Motivasyon Arttırma Çalışmaları
Eğitimde motivasyon konusu önem verilmesi gereken konuların başında geliyor. Özellikle lise düzeyinde öğrencilerin çevresinde bu kadar uyarıcı varken dikkatlerini toplayıp düzenli çalışma alışkanlıkları geliştirmeleri oldukça güç oluyor. Aile yaşanan çatışmaların büyük bir bölümü de bundan kaynaklanıyor. İçinde bulundukları dönem itibariyle uzun dönemli planlar yapmak her zaman mümkün olmuyor. Bunun yerine daha kısa süreli ve asıl hedef ulaştıracak küçük adımlar şeklinde ilerlemenin daha sağlıklı olacağı üzerinde duruluyor. Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi'nde bu çerçeve de etkili ve verimli ders çalışma alışkanlıkları geliştirme seminerleri düzenleniyor, çalışma programların hazırlanmasında destek sağlanıyor .

Okul Disiplin Sorunları
Okul genel olarak değerlendirildiğinde oldukça barışçıl bir iklime sahip öğretmen öğrenci ilişkileri de olumlu ancak ceza istenmese de zaman zaman uygulanmak zorunda kalınan bir durum. Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi temel olarak cezayla olumsuz davranışların ortadan kaldırılması anlayışında. Genel olarak bakıldığında kronikleşmiş bir sorun yok ancak son dönemlerde teknolojik araçların okul içerisinde ve okul dışında kullanımdan kaynaklı sorunlar dikkati çekiyor.
Sportif, Sanatsal, Kültürel Faaliyetler
Çocukluğumuzda rekabeti, takım olmayı, mücadele etmeyi doğal yoldan oyunlarla öğrenirdik. Fakat bulunduğumuz dönemde çocuklar iç mekanlarda büyüyor ya da aileler tarafından maalesef aşırı korunarak yetiştiriliyor . Bu boşluğu artık okullar doldurmak zorunda .Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi'nde ders saat 8.30'da başlıyor. Öğrencilerin saat 7.30'da uyandığı normal bir günde eve dönmeleri ise saat 17.00'da oluyor. Dolayısıyla öğrencinin o saatten sonra dışarı çıkması, spor yapması, sanatsal ya da kültürel faaliyetlere katılması mümkün olmuyor. Okul bu durumun farkında ve rehberlik servisiyle birlikte öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda çalışmalar düzenleniyor. Bu bağlamda sosyal ve kültürel, sportif etkinlikler uzun bir liste oluşturuyor . Okulun basketbol kız-erkek, masatenisi kız – erkek, bocce kız-erkek, dart kız-erkek takımları vardır. Dart erkek takımları iki yıldır il birincisi, bocce kız takımları önceki yıl il birincisi olmuş. Okul içinde de sınıflar arası turnuvalarla öğrenciler için fırsatlar yaratılıyor; masa tenisi, voleybol, futbol ve dart turnuvaları düzenleniyor. Tepebaşı Belediyesi İlçe Milli Eğitimin düzenlediği münazara yarışmasında 3'ncü, Bursa Türk Ocağı'nın Cengiz Dağcı anısına düzenlenen makale yarışmasında 1'nci, Yunus Emre kompozisyon yarışmasında ilçe 2'ncilik dereceleri vardır. 50. lise öğrencileri proje yarışmasında ise birçok projeyle finale kalınmıştır. Ayrıca okulda 4006 bilim fuarı, Mevlidi Nebi programı düzenlenmiştir. 12 Mart İstiklal Marşının kabulü için hazırlanmış olan İl programı ve Prof. Dr. Fuat Sezgin Sempozyumu okul tarafından bu yıl içinde gerçekleştirilen ve oldukça beğenilen, ses getiren programlar olmuştur. Ayrıca rehberlik servisi tarafından da mesleki tanıtım programları, üniversite gezileri düzenlenmekte. Öğrencilerin kişisel gelişimleri açısından kendilerini ifade temekte güçlük yaşayan öğrenciler için eğitim veriliyor. Güzel bir okul ortamında okumak için Cemal Mümtaz Sosyal Bilimler Lisesi oldukça güzel bir alternatif.